Unge dropper solkrem for å bli brun

Følelsen av varm sol og lukten av sololje – nordmenn har alltid vært eksperter på å bli solbrent på veien til den gylne brunfargen. Mange oppgir imidlertid at det er blitt viktigere å beskytte huden, bortsett fra én aldersgruppe.
Stig Henning Pedersen, farmasøyt i Farmasiet

I en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse på vegne av Farmasiet svarer 1 av 5 i alderen 18 til 24 år at de ikke alltid smører seg med solkrem fordi de blir fortere brune uten. I tillegg svarer 40 prosent i samme aldersgruppe at de forventer å bli solbrent i løpet av sommeren.

– 3 av 10 i denne gruppen – det dobbelte av landsgjennomsnittet – synes det er flaut å være bleik, men det burde jo være enda flauere å være solbrent, sier Stig Henning Pedersen, farmasøyt i Farmasiet.

Hele 70 prosent av de unge ble solbrent i fjor sommer, og 1 av 4 utviklet til og med soleksem. Dette bekymrer farmasøyten.

– Solskadene man får i ung alder vises ofte ikke før i starten av førtiårene og blir progressivt verre for hvert år som går. I tillegg øker det risikoen for hudkreft, sier Pedersen.

Harry å være skikkelig solbrun

Den usunne taktikken gjelder likevel ikke alle, og totalt for alle aldersgrupper svarer nesten 1 av 4 nordmenn at de faktisk synes det er harry å være skikkelig solbrun.

– Dette er et interessant funn med tanke på at mange alltid har vært opptatt av å få så mye farge som mulig i løpet av sommeren, sier Pedersen.

I samme undersøkelse fra 2020 svarte 1 av 4 at de syntes det var flaut å være bleike. I år er det kun 15 prosent som svarer dette.

– Det er fint å se at vi nå tåler å være litt bleike – vi bor tross alt i Norge. Det er selvfølgelig fint med litt farge i løpet av sommeren, men det er forskjell på sunn brunfarge og usunn brunfarge, sier Pedersen og legger til:

– Er taktikken å bli solbrent før du blir brun er solskadene mer permanente, mens gleden av brunfargen blir svært midlertidig.

40 prosent ble solbrent på norgesferie i fjor

I undersøkelsen fra 2020 var det også flere som svarte at solen i Norge ikke var sterk nok til å bli brent. De færreste ser ut til å ha denne oppfattelsen i dag.

– Hele 93 prosent vet at solen er sterk nok, og kun 3 prosent bruker aldri solkrem. Dette er en svært positiv utvikling, men det kan nok ha en sammenheng med at 40 prosent av oss ble solbrent på norgesferie i fjor, sier Pedersen.

Selv om bevisstheten har økt, er det hele 35 prosent som ikke kjenner til forskjellen mellom UVA- og UVB stråler. Farmasøyten har imidlertid en god huskeregel.

– Tenk på bokstavene. UVA – aldrer huden, UVB – brenner huden, avslutter han.

Navn: Sara Stefansdottir, rådgiver i PR-operatørene
E-post:sara@pr-o.no

Stig Henning Pedersen, farmasøyt i Farmasiet

Om Farmasiet:

Farmasiet AS er Norges største nettapotek, og de holder til i Vestby. Farmasiet har apotek- og driftskonsesjon fra Statens Legemiddelverk og er godkjent som nettapotek. Alle nettapotek må også ha apotekutsalg tilgjengelig for kunder. Apotekutsalgene har besøksadresse Torvuttaket 26, 1540 Vestby. Lokalene er åpne kl. 09:00-16:00 mandag til fredag. Farmasiet tilpasser sitt lagerhold av reseptpliktige legemidler løpende etter etterspørsel.