Unge åpne om prevensjon: Fortsatt flaut å kjøpe kondomer

Halvparten av unge mellom 18 og 24 år mener det er viktig å bruke kondom. Likevel synes fortsatt 35 prosent at det er flaut å kjøpe dem. Stig Henning Pedersen, farmasøyt og driftsdirektør i Farmasiet, tror flauheten ligger i å bli oppdaget med et kondom som om man forventer et ligg.

Ifølge undersøkelsen velger 3 av 10 unge selvbetjente kasser dersom de skal kjøpe kondomer. 1 av 4 kjøper alltid noe annet i tillegg, og 17 prosent dropper å kjøpe kondomer på steder hvor de må betjenes av en person. 16 prosent oppgir at de kjøper kondomer på nett.

– Dette kan nok de aller fleste kan kjenne seg igjen i fra man var yngre. Selv om det er en allmenn oppfatning om at kondomer er viktig, tror jeg det alltid vil være noe pinlig med det. Det kan nok være fordi kondomer for mange ofte er assosiert med one night stands, sier han.

Tallene viser også at 21 prosent mener det er guttens ansvar å ha kondomer tilgjengelig, mens ingen mener det er jentenes ansvar.

– Dette er litt interessant med tanke på at kondomer er beskyttelse eller nytelse for begge, poengterer Pedersen.

Flaut å velge form og smak

Å kjøpe eller bli oppdaget med kondom er imidlertid ikke det eneste problemet. 1 av 5 av de unge voksne synes det er flaut å velge smak, form eller funksjon, og mange er usikre på hva slags kondom de bør kjøpe.

– Jeg kan forstå at det oppleves flaut, men det at det finnes ulike former, smaker og farger gjør det litt mer lekent. Jeg vil oppfordre ungdommen til å prøve seg litt frem, sier han.

Selv om de unge er flinke til å beskytte seg, håper han åpenhet rundt prevensjon, og ikke minst nytelse, kan gjøre kondomkjøp mindre tabubelagt.

Skole og nett har tatt over for samtalen om blomsten og bien

Ifølge undersøkelsen har unge mellom 18-24 år lært mest om viktigheten av å bruke prevensjon på skolen (77%) og på nettet (67%). Mange oppgir også helsestasjonen og venner fremfor foreldrene og familiemedlemmer.

– Det kan se ut til at seksualundervisningene på skolen fungerer, og at mange foreldre «slipper unna» den vanskelige samtalen. Kun 5 prosent oppgir at de har lært av foreldrene, sier Pedersen.

Mens mange foreldre kanskje vegrer seg over den pinlige samtalen om samliv og prevensjon, er ikke ungdommen like sjenerte som foreldrene kanskje tror. 64 prosent svarer at de ikke synes det er flaut å snakke om prevensjon.

– Det er veldig positivt å se at så mange er komfortable med å snakke om det. Det har nok også noe med åpenheten i dagens samfunn å gjøre. Vi får håpe det blir like normalt å kjøpe kondomer som å snakke om det, avslutter Pedersen.

Unges forhold til kondomer (18-24 år)

Prosent

Jeg synes det er viktig å bruke kondom

Jeg er redd for å få kjønnssykdommer hvis jeg ikke bruker kondom

Jeg synes det er flaut å kjøpe kondomer i dagligvarebutikken

Hvis jeg kjøper kondomer i butikken, velger jeg selvbetjente kasser

Jeg benytter meg mest av gratiskondomer

Hvis jeg kjøper kondomer, kjøper jeg alltid noe annet i tillegg

Jeg er usikker på hva slags kondom jeg bør kjøpe

Jeg kjøper kondomer på nett

Jeg synes det er flaut å velge smak, form eller funksjon

Jeg synes det er flaut å snakke om bruk av kondom

Om undersøkelsen

Undersøkelsen ble gjennomført 23. og 24. november 2021 av Respons Analyse for Farmasiet. Den er utført i et representativt utvalg av respondenter i en alder mellom 17 og 65+ år, og den har tatt sikte på å avdekke holdninger til bruk av kondomer. Den hadde 1123 respondenter i Norge, og er dermed representativ i de fleste fylkene.

Sara Stefansdottir, PR-operatørene
(+47 954 53 434)