Ungdomspartiene i het debatt om delingsøkonomi
– Delingsøkonomi gir folk et bedre tilbud, mer fleksibilitet og er med på å utvikle de tjenestene som allerede finnes, sier Ida Lindtveit, leder i KrFU.
Mulighetene må styre, ikke frykten
De siste årene har delingsøkonomien fått mye oppmerksomhet. Mens mange har tatt den til seg, er det fremdeles ulike meninger om hvordan politikerne skal skattlegge og regulere nye bedrifter som spirer frem.
6. februar legger delingsøkonomiutvalget frem sin rapport. Det er første skritt mot at norske politikere tar stilling til delingsøkonomiens plass i samfunnet. Mens vi venter på utvalgets anbefalinger, er det mye optimisme blant ungdommen.
– Vi må velge om vi vil følge frykten for det som er nytt, eller om vi vil følge mulighetene som ligger i delingsøkonomien, sier Tord Hustveit, leder i Unge Venstre. Han håper politikerne velger å gjøre det siste, og har tro på at man finner gode politiske løsninger.
Delte meninger om tjenester
Selv om alle ungdomspartilederne er sikre på at delingsøkonomien har kommet for å bli, er det delte meninger om tjenestene, som for eksempel Uber. Kristian Tonning Riise, leder av Unge Høyre, innrømmer at han er en av Ubers beste kunder i Oslo. Lederen i AUF, Mani Hussaini, har derimot aldri kjørt med Uber i Norge. Han og de andre partilederne på venstresiden misliker at Uber-sjåførene er selvstendig næringsdrivende.
– I verste fall er delingsøkonomien med på å ta pensjonsordninger, sykelønn og rettigheter fra arbeidstakerne. Det undergraver det norske arbeidslivet, sier Linn-Elise Øhn Mehlen, leder i Rød Ungdom.
AUF-lederen legger til at dialog er viktig for å finne løsninger. – Jeg hadde møte med Uber, og de er veldig villige til å finne gode løsninger i tett dialog, sier Hussaini.
Unge Høyre-lederen mener det er enkelt å gjøre Uber lovlig, så lenge sjåførene oppfyller visse krav.
– Hvis man har en godkjent bil, betaler skatt, har plettfri vandel, godtar grunnleggende forbrukerrettigheter, bør man kunne tilby sjåførtjenester. Og da må Uber kunne formidle den tjenesten, sier Tonning Riise.
Nøkkelord
Kontakter
Bodil Sidén
Communications Associate, Nordics
+46 703412604 | bodil@uber.com | uber.com
Bilder
Lenker
Om Uber
Uber er et teknologiselskap. Vårt mål er å gjøre transport tilgjengelig for alle. Vi startet i 2009 med å løse et enkelt problem – hvordan få skyss ved å trykke på en knapp. Syv år og over to milliarder reiser senere, er problemene vi jobber med å løse mye større: Fjerne køer og redusere forurensning ved at flere personer kjører i færre biler. Vi gjør dette gjennom innovativ teknologi.
Følg pressemeldinger fra Uber
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Uber på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Uber
Uber-appen lanseres i Drammen – Elvebyen blir den sjette norske byen hvor Uber er tilgjengelig9.8.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Uber utvider sitt tilbud i Norge. Fra 9. august blir mobilitetstjenestene UberX tilgjengelig for reisende i Drammen. Ubers lansering er et svar på den betydelige økningen i etterspørsel i norske byer.
Det rareste folk glemte igjen under en reise via Uber27.4.2023 14:10:00 CEST | Pressemelding
En slektnings aske, en machete og et dukkehode var blant tingene folk glemte igjen etter en reise via Uber, ifølge Uber Lost & Found Index 2023
Uber lanseres i Tromsø - blir Ubers nordligste lansering i verden15.3.2023 09:00:00 CET | Pressemelding
Uber utvider sitt tilbud i Norge og er nå tilgjengelig i fem norske byer. Fra 15. mars blir mobilitetstjenestene UberX tilgjengelig for reisende i Tromsø. Lanseringen er en milepæl for Uber, ettersom Tromsø blir den nordligste lanseringen av Uber-appen i verden. Ubers lansering er et svar på den betydelige økningen i etterspørsel i Tromsø.
Nå kan du bestille reinsdyrslede med Uber1.12.2022 07:15:00 CET | Pressemelding
I jul blir det mulig å bestille sledetur med reinsdyr via Uber-appen i Lappland, Finland.
Det rareste folk glemte igjen etter en reise via Uber i fjor3.6.2022 10:03:11 CEST | Pressemelding
En skilpadde, en gagball og en vedovn var blant ting folk meldte savnet etter en reise via Uber i fjor, ifølge selskapets Lost & Found Index for 2022.