Ungdom faktasjekker mest
Medievaneundersøkelsen 2019 har undersøkt norske forbrukeres vaner og bruk av TV og strømming, sosiale medier, nyheter og podkast.
Ungdom er kritiske medieforbrukere
Den yngste aldersgruppen i undersøkelsen, generasjon Z, oppgir sosiale medier som nest viktigste nyhetskilde, og over halvparten av de yngste svarer at sosiale medier påvirker dem til å lese mer nyheter. Denne aldersgruppen, 14-21 år, oppgir å bruke 3,7 timer i snitt hver dag på sosiale medier.
– De yngste er mest opptatt av faktasjekking, og så synker det med generasjonene. 18 prosent av de mellom 14 og 21 år faktasjekker nyheter daglig ved hjelp av for eksempel faktasjekk.no, ved å lese faktasjekk-artikler, artikler i internasjonale medier, og norske nyhetskilder, forteller Joachim Gullaksen, ansvarlig for Deloittes årlige medievaneundersøkelse, og leder av Teknologi, Media og Telekom i Deloitte Norge.
– 30 prosent faktasjekker ukentlig, men det er jo ikke akkurat skyhøye tall. Det tegner et bilde av en ganske høy tillit til redaksjonelle medier i Norge, forteller Gullaksen.
Medietilsynet finner det samme i sine undersøkelser med konkrete eksempler; Fire av ti ikke klarer å avsløre en falsk nyhet, og de yngre faktasjekker informasjon i større grad. De har rett og slett bedre medieforståelse, og bruker flere digitale verktøy for å sjekke.
– De eldre bruker også færre metoder for å sjekke om en sak er sann. De yngre har rett og slett bedre medieforståelse, og bruker flere digitale verktøy for å sjekke. Men er det opplagt en jobb å gjøre for alle, fortalte Mari Velsand, Direktør i Medietilsynet, i Deloittes paneldebatt om funnene.
– Sosiale medier er en ekstremt effektiv kanal for å spre falske nyheter i, så når det er her ungdommen er for å lese nyheter, så er det godt å vite at mange faktasjekker det de leser. Men jeg tror vi alle er enige om at alle aldersgrupper har en vei å gå her, sier Gullaksen.
Nyheter via Tik Tok?
Undersøkelsen dekker også kanalen Tik Tok, som har hatt 315 millioner nye nedlastninger i første kvartal i år. Til sammenligning hadde Facebook 151,8 millioner nedlastninger.
– Det er en ekstrem økning for en kanal som bare har eksistert noen år. 20 prosent av de mellom 14 og 21 år oppgir at de bruker Tik Tok mest av sosiale medier i løpet av en uke, og vi ser allerede eksempler på at man bruker Tik Tok for å nå de aller yngste med nyheter. forteller Gullaksen.
– Vi følger veldig med på dette, og eksperimenterer. Vi har ikke knukket koden, men det er noe med fortellerteknikken, det å kombinere det visuelle med nyhetene, som er utrolig viktig for den oppvoksende generasjonen. Det er viktig å følge med på og viktig å forstå, forteller Siv Juvik Tveitnes, Executive Vice President for News Media i Schibsted i Deloittes paneldebatt om funnene.
– I NRK har vi jo alle sammen et ambivalent forhold til store amerikanske sosiale medier-selskap på grunn av datasikkerhet, og vi er i enda større grad ambivalente til store kinesiske sosiale medier-selskap. Argumentet for å være der er at brukerne er der, så det må vi også, men jeg tror ikke dommen er felt der helt ennå. Jeg er ganske skeptisk til Tik Tok, men hører lyden av det hjemme hele tiden, forteller Kristian Tolonen - Analysesjefen i NRK, i Deloittes paneldebatt om funnene.
Les Medievaneundersøkelsen her.
Om undersøkelsen
Dette er en undersøkelse blant over 1000 norske forbrukere i alderen 14 til 82 år om deres medievaner knyttet til blant annet aviser og nyheter, sosiale medier, podkast, og digitale enheter og plattformer. 1023 nordmenn har svart på undersøkelsen på nett i desember 2019, utført av YouGov, et uavhengig gallupbyrå.
Dette er den syvende utgivelsen av Deloitte Norges Medievaneundersøkelse. Den internasjonale rapporten gis ut for ellevte året på rad, og den amerikanske rapporten for trettende år på rad.
Les mer på Deloitte.no's TMT-sider.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth EvjenDirector
Tel:+47 412 70 000eevjen@deloitte.noFrode Vik JensenPartner
Tel:+47 995 95 000fvikjensen@deloitte.noNina IlefeldtManager | Marketing & Communications
Tel:+47 926 81 866nilefeldt@deloitte.noBilder
Om Deloitte
Deloitte er et markedsledende selskap som leverer revisjon, advokattjenester, finansiell rådgivning, risikoanalyser og konsulenttjenester. Vi etterstreber å hjelpe våre kunder realisere sine ambisjoner, skape en positiv forskjell i samfunnet, og utnytte potensialet i våre medarbeidere.
Vi arbeider for en rekke internasjonale selskaper og norske virksomheter innen alle deler av næringslivet, ideelle organisasjoner, idrett og kommunal- og statlig sektor. Hver klient har tilgang til et tverrfaglig team som kan trekke på erfarne medarbeidere og internasjonal kompetanse på tvers av industrier, sektorer og fagdisipliner. Gjennom dette er vi i stand til å bidra med dyp innsikt og kvalifiserte meninger om problemstillinger i daglig drift, så vel som innspill og vurderinger om fremtidige scenarier. Med 1500 ansatte ved 23 kontorer i Norge har vi kapasitet og kompetanse til å gjennomføre alle typer prosjekter. Vi bidrar til å skape resultater for våre klienter gjennom en strategisk tilnærming til utfordringer, med høy grad av praktisk gjennomføringsevne.
Følg pressemeldinger fra Deloitte
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Deloitte på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Deloitte
Slik blir året i TMT-sektoren: Økende bruk av podkast og omsetningsrekorder innen elitesport for kvinner. Klare reguleringskrav for generativ AI vil gjøre det enklere å investere i teknologien.26.1.2024 13:46:00 CET | Pressemelding
I Deloittes årlige rapport, TMT Predictions identifiserer vi utviklingstrekk innenfor teknologi, media og telekommunikasjon, og ser på hvordan disse kan påvirke næringslivet.
Deloitte signerer langsiktig avtale med Norges idrettsforbund5.12.2023 09:03:53 CET | Pressemelding
Deloitte og Norges idrettsforbund inngår partnerskap med varighet til 2032. Samarbeidet er en forlengelse av Deloittes internasjonale samarbeid med IOC. Sammen skal partene jobbe på lag for en bedre fremtid.
Kostnadsøkning sender norske strømmekunder på flukt24.11.2023 06:00:00 CET | Pressemelding
Med stigende produksjonskostnader, kundefrafall og flere som deler abonnementer, vil strømmebransjen merke at kundene har mindre å rutte med. Det viser en fersk Deloitte-undersøkelse som gir ny innsikt i nordmenns digitale forbruksvaner.
Pixii kåret til landets raskest voksende teknologiselskap9.11.2023 12:39:36 CET | Pressemelding
Det norske energilagringsselskapet Pixii AS utkonkurrerte 50 finalister og stakk av med Deloittes pris som Norges raskest voksende teknologiselskap.
Deloitte lanserer nysatsing på aktuartjenester2.11.2023 16:02:32 CET | Pressemelding
Deloitte lanserer ny satsing på aktuartjenester i Norge ved å hente den erfarne aktuaren Trond Killi som ny partner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom