Ung og bærekraftig innovasjon: Fire norgesmestere i Ungdomsbedrift er kåret

NM Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap åpnet mandag 2. mai med festmiddag og utdeling av fire forhåndsjuryerte priser. Vinner av beste forretningsplan ble Code Red UB fra Kongshavn videregående skole i Oslo, vinner av beste regnskap var Roasted Krutonger UB fra Vadsø videregående i Troms og Finnmark, best på markedsføring var Solation UB fra Thora Storm videregående i Trøndelag og beste videopitch hadde Lucid Media UB fra Elvebakken videregående skole i Oslo
Stemningen stod i taket da Roasted Krutonger UB fra Vadsø vgs, i Troms og Finnmark vant Beste regnskap.

Vinnere fra nord til sør med bærekraft i fokus

Vi har i år hatt gode ungdomsbedrifter i hele landet, og forretningsideene har et stort spenn. Code Red UB har laget en kunnskapsportal om mensen og har som mål å tilgjengeliggjør bind og tamponger og gjøre de gratis.Roasted Krutonger UB tar tak i matsvinnproblematikken og lager nydelige krutonger av gammelt brød. Solation UB tar også tak i matsvinn, og har laget en løsning for områder hvor mat går tapt på grunn av manglende kjøleløsninger, mens Lucid Media leverer film, foto, grafisk design og sosiale medier til små og mellomstore bedrifter.

Administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge, GreteIngeborg Nykkelmoer imponert over ungdommenes innsats og entusiastisk etter første dag av NM.Etter to år med digitale kanaler og begrensninger på fysisk møteplasser var det fantastisk å endelig møte ungdommene igjen. Det jeg har sett av deltakerne til er imponerende med tanke de begrensningen som også har vært i skolen. Elevene tar tak i lokale og globale utfordringer, og finner nye innovative løsninger.Jeggleder meg allerede til nye konkurranser og til å se resten av deltakerne presentasjoner og stand i morgen, sier Nykkelmo

I morgen kåres vinnere i 10 kategorier, inkludert den aller gjeveste «Norges beste ungdomsbedrift». Standområdet er åpent for alle som ønsker på Thon Congress på Gardermoen fra 9.30-15.30. Premieutdelingen kl. 15.00 vil også bli streamet på Facebook.

Her finner du mer informasjon om arrangementet.

Disse prisene ble delt ut mandag kveld:

Beste forretningsplan/modell

1. plass: Code Red UB fra Kongshavn vgs, i Oslo

Vinneren har levert strålende kvalitet på forretningsplanen. De leverer en løsning som både tar for seg et produkt og et informasjonsbehov. Det bedriften leverer er gjennomtenkt fra A til Å samtidig som de løfter et tabubelagt tema, mensen.

2. plass: Keep it UB fra Heggen vgs, i Troms og Finnmark

3. plass går til: Navaria UB fra Romsdal vgs, i Møre og Romsdal

Beste regnskap

1. plass: Roasted Krutonger UB fra Vadsø vgs, i Troms og Finnmark.

Ungdomsbedriften (økonomiansvarlig) viser en imponerende god forståelse og interesse for økonomien og selskapets regnskap. Utarbeidelse av regnskapet og dokumentasjonen av det tilfredsstiller kravene, og er gjort på en ryddig måte.

2. plass: Tønnå UB fra Lundeneset vgs, i Rogaland

3. plass: 180° UB fra Romsdal vgs, i Møre og Romsdal

Les juryensbegrunnelse

Beste markedsføring

1. plass: Solation UB fra Thora Storm vgs, i Trøndelag.

Vinneren av beste markedsføring tok juryen med storm. I et krevende marked viser bedriften en imponerende god forståelse for sine målgrupper. De er bevisst hvilke kanaler de bør bruke i denne fasen av prosjektet, og produserer overbevisende innhold til både sosiale medier og nettside med gode beskrivelser av produktet. Bedriften har bygget opp et solid nettverk av svært relevante partnere og støttespillere som de bruker aktivt for å lære mer om målgruppen. Vi gleder oss til fortsettelsen!

2. plass: Navaria UB fra Romsdal vgs, i Møre og Romsdal

3. plass: Pabulimaris UB fra Thora Storm vgs, i Trøndelag

Beste videopitch i samarbeid med UE Alumni

1. plass: Lucid Media UB fra Elvebakken VGS vgs, i Oslo.

Ett enkelt ord gjenspeiler årets beste pitch, og det er profesjonelt’.Ungdomsbedriften har åpenbart lagt mye tid, planlegging og ressurser i sin pitch. Videoen er engasjerende, informativ og holder mottakernesultne på mer. Bruk av visuelle og verbale virkemidler flyter godt, og gutta avslutter med et originalt slagord som sitter knallbra!

2. plass: Keepit UB UB fra Heggen VGS vgs, i Troms og Finnmark

3. plass: SyncTemp UB fra Thora Storm vgs, i Trøndelag

Les juryens begrunnelse

Beste regnskap: 1. plass Roasted Krutonger UB fra Vadsø vgs, i Troms og Finnmark.
Beste videopitch i samarbeid med UE Alumni . 1. plass: Lucid Media UB fra Elvebakken VGS vgs, i Oslo.
Beste forretningsplan/modell
1. plass: Code Red UB fra Kongshavn vgs, i Oslo
Beste forretningsplan/modell 1. plass: Code Red UB fra Kongshavn vgs, i Oslo
Beste markedsføring
1. plass: Solation UB fra Thora Storm vgs, i Trøndelag.
Beste markedsføring  1. plass: Solation UB fra Thora Storm vgs, i Trøndelag.

Våre programmer gjennomføres i nært samarbeid med det lokale arbeids- og næringsliv. På denne måten bygger vi bro mellom teori og praksis, og bidrar til å øke kreativitet og relevans i læreprosessene. Ungt entreprenørskap er en brobygger mellom skole og arbeidsliv.

Vi har programmer fra grunnskole til høyre utdanning, innen områdene entreprenørskap, jobbtrening og personlig økonomi. Les mer om våre programmer her.

Innovatører trengs overalt!