Underviser om et tredje kjønn - mot Stortingets vedtak

Ekteparet Ingelinn Lossius- Skeie og Erik Skeie valgte å holde barna hjemme fra skolen torsdag og fredag denne uken etter at sønnen på ni år kom hjem og fortalte at læreren hadde undervist klassen om et tredje kjønn, «hen».
Ekteparet Ingelinn Lossius- Skeie og Erik Skeie valgte å holde barna hjemme fra skolen torsdag og fredag denne uken etter at sønnen på ni år kom hjem og fortalte at læreren hadde undervist klassen om et tredje kjønn, «hen» Foto: Lisbeth Hoskuldsen

- I norsk lovgivning har vi bare to kjønn og vi ønsker ikke at barna skal lære radikal kjønnsideologi i skolen, sier Lossius-Skeie. Første vara til Stortinget og styremedlem i Partiet De Kristne Agder.

- Stortinget har sagt nei til et tredje juridisk kjønn. «Hen» er henlagt. Hvorfor undervises barna da at det finnes et tredje kjønn, spør Lossius-Skeie.

Onsdag denne uken kom sønnen på ni år hjem fra skolen og fortalte at de hadde sittet i sirkel: «Det var helt forferdelig! De sa at det ikke fantes bare hun og han, men hen, og at gutter og jenter, det er bare utseende!»

- Dette utsagnet peker mot «født i feil kropp» og dette er stygt å si til et barn, understreker Lossius-Skeie.

For å markere at de er imot at barna undervises i radikal kjønnsideologi og om et tredje kjønn, mot Stortingets vedtak, valgte de å ta barna ut av skolen og ba rektor ved skolen komme med en forklaring og en beklagelse.

Men det kom ingen beklagelse. Rektor ved Tingsaker skole, Roy Slettene, viser til Kunnskapsløftet 2020 hvor det i naturfag står at det skal være: «…samtale om likheter og forskjeller mellom kjønnene, om kjønnsidentitet og om menneskets reproduksjon.»

Rektor skriver i sitt svar til ekteparet at han støtter lærernes vurdering med hensyn til det som er undervist, og mener dette er i tråd med læreplanverket. «Ønsker man endringer på det, så må dette taes opp som en politisk sak på nasjonalt nivå», skriver han.

Hva skal vi som foreldre gjøre når rektor sier vi må ta saken opp politisk, en sak som allerede er vedtatt i Stortinget, sier Lossius-Skeie.

Hun har bedt om et møte med rektor og ledelsen ved skolen, et møte som blir førstkommende mandag.

- Det er viktig at vi som foreldre reagerer når undervisningen er slik at barna vil ta skade av den, sier Lossius-Skeie.

Hun får mye støtte på facebook og har også mottatt telefoner fra foreldre som er glade for at hun og mannen tar opp saken.

MARKERING: Torsdag og fredag holdt ekteparet Ingelinn Lossius-Skeie og Erik Skeie barna hjemme fra skolen etter at sønnen på ni år kom hjem og fortalte at læreren hadde undervist klassen om et tredje kjønn, «hen», til tross for at Stortinget har sagt nei til et tredje juridisk kjønn.

Tekst og foto: Lisbeth Hoskuldsen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Partiet De Kristne på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Slå ring rundt Stortinget6.8.2021 09:18:27 CEST | Pressemelding

Vi ønsker å slå ring rundt Stortinget for våre barn og familier. Det biologiske prinsippet er brutt med dagens barneverns politikk og vi ser ikke endringer i dagens samfunn selv med 11 dommer mot Norge fra Menneskerettsdomstolen i Strasbourg. Høyesterett slår fast brudd på EMK artikler i 2020, selv om de har vært med på å avvise disse sakene i Høyesterett tidligere. Rundskriv til dagens barnevernskontorer endrer ikke holdninger eller retning for å etterleve menneskerettighetene i Norge.