Undersøkelse fra Medietilsynet om kommersielt press på nett: Én av ti unge er blitt lurt til å kjøpe noe
Fire prosent av alle nordmenn oppgir å ha blitt lurt til å kjøpe noe på internett sist år, viser Medietilsynets undersøkelse om kritisk medieforståelse. Aldersgruppen 16-24 år skiller seg ut, der ni prosent oppgir å ha blitt lurt til å kjøpe noe på nett.
– Fra våre undersøkelser ser vi også at yngre sliter mer enn andre grupper med å skille reklame fra redaksjonelt stoff. Det bygger opp om behovet for å styrke denne gruppens digitale dømmekraft og kritiske medieforståelse, sier Velsand.
Forbrukerrådet: Urovekkende at så mange unge blir lurt
Medietilsynets undersøkelse viser også at de mellom 16 og 24 år føler seg mindre kompetente enn gjennomsnittet i befolkningen til å håndtere en situasjon der de kan bli lurt til å kjøpe noe. Også Forbrukerrådet mener kommersielt press, særlig rettet mot barn og unge, er en stor utfordring.
– Når vi legger til at denne aldersgruppen har større vanskeligheter med å gjennomskue reklame forkledd som redaksjonelt stoff, er det oppskriften på å bli lurt. Det er urovekkende at dobbelt så mange i alderen 16-24 år som i befolkningen generelt mener de er blitt lurt til å kjøpe noe. Næringsdrivende som markedsfører seg mot barn og unge, må sørge for at det kommer tydelig frem at det faktisk er snakk om reklame, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Reklame i digitale spill rettet mot barn oppleves spesielt utfordrende for mange. Forbrukerrådet snakker jevnlig med foreldre som opplever kjøpepress som følge av reklame i mobilspill rettet mot små barn.
To av ti unge betaler for en tjeneste de trodde var sagt opp
Andelen som betaler for en tjeneste de trodde de hadde sagt opp, er også større blant de yngste enn i befolkningen generelt. To av ti i gruppen 16 - 24 år svarte at de har gjort dette, mot litt over én av ti i hele befolkningen.
Forbrukerrådet har tidligere avdekket at det er vanskelig å si opp avtaler om digitale tjenester. – Vi mener at det må være like lett å si opp en digital tjeneste, som det er å begynne å abonnere på samme tjeneste, sier Iversen.
Medietilsynets undersøkelse om kommersielt press på nett
- 4 prosent av oppgir at de er blitt lurt til å kjøpe noe på internett. I gruppen 16-24 år er andelen 9 prosent.
- 35 prosent vurderer at de er kompetente til å håndtere en situasjon der de kan bli lurt til å kjøpe noe på nett. Andelen er litt lavere i gruppen 16-24 år (31 prosent).
- 12 prosent oppgir å ha betalt for en tjeneste de trodde at de hadde sagt opp. I gruppen 16-24 år er andelen langt høyere (20 prosent).
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom