Volkswagen

Undersøkelse blant norske bileiere: Delte meninger om bilpolitikken

Del
En landsdekkende studie av norske bileieres holdning til bil- og avgiftspolitikk viser at bompenger, elbilinsentiver og avgifter vekker stor debatt. Harald A. Møller AS sitt arrangement under Arendalsuka ser på hvordan dette påvirker utformingen av fremtidens bilpolitikk.

-         Et bredt politisk flertall jobber for at alle nye biler som selges i Norge i 2025 skal være utslippsfrie. Harald A. Møller er helhjertet med på omstillingen frem mot 2025, men vi ser at fallgruvene er mange, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

-          Vi ser det som avgjørende at insentivene videreføres, kombinert med en storstilt utbygging av ladeinfrastruktur i hele landet. Dessuten er det avgjørende at vi får nok bredde i elbilutvalget på markedet, og her skal vi bidra sterkt med våre merker, tilføyer Hekneby.

Harald A. Møller AS er stolt sponsor av Arendalsuka for syvende år på rad. Som en av Norges viktigste møteplasser for norsk næringsliv, norske politikere, media og organisasjoner er Arendalsuka en naturlig prioritert arena for Harald A. Møller.

Undersøkelsen blant norske bileiere som ble lagt frem på Harald A. Møllers arrangement på Arendalsukas først dag er gjennomført av Kantar sammen med Harald A. Møller. Seniorrådgiver Anders Hovde hos Kantar presenterte hovedfunnene i rapporten på arrangementet, og kunne blant annet peke på at hensynet til miljøet er blitt viktigere for bileierne de siste to årene. Samtidig splittes utvalget på en del sentrale spørsmål.

-          Et av hovedfunnene i undersøkelsen handler om hvorvidt bileierne har tro på politikernes 2025-mål. Hele 72,9 prosent svarer «nei» når vi spør om de tror det kommer til å skje. Bare rett over 15 prosent har tro på 2025-målet, sier Anders Hovde, seniorrådgiver i Kantar.  

På spørsmålet om momsfritak på elbil, oppgir 59,6 prosent at de mener dette er «litt urettferdig» (24,8 prosent) eller «veldig urettferdig» (34,8 prosent). Hele 26,6 prosent av de spurte i undersøkelsen mener at momsfritaket for elbil bør opphøre umiddelbart.

-          Skal vi lykkes med å nå 2025-målet er elbilinsentivene en sentral ingrediens. I Harald A. Møller ser vi dette i sammenheng med utviklingen av hele drivlinjen og dessuten infrastrukturen rundt. Den generasjonen elbiler som kommer nå har både rekkevidden og størrelsen hele markedet etterspør. Samtidig er ikke infrastrukturen på plass, ladeutfordringer berører både de som bor sentralt og de som bor utenfor storbyene. Det må løses, og det må ses i sammenheng med den drahjelpen avgiftsregimet representerer for nullutslippsbilene, sier Hekneby i Harald A. Møller AS.

Undersøkelsen som ble presentert under Arendalsuka viser tydelig at svarene fra de som i dag kjører bil med forbrenningsmotor skiller seg fra de som allerede har valgt ladbare biler. Det samme mønsteret viser seg når man bryter svarene ned på hvor sentralt respondentene er bosatt. Faren Hekneby ser er at 2025-prosjektet kan oppfattes som et spleiselag for de som bor sentralt og i dag har anledning til å velge den elektriske drivlinjen ved bilkjøp.

Under arrangementet presenterte Fortum og kommunikasjonssjef Stian Mathisen hvordan de jobber for å bygge ut ladeinfrastrukturen over hele landet. Nylig kom det frem at Fortum har søkt Enova om å få bygge lynladere i landets to nordligste fylker. Fortum ønsker seg aktive tilskuddsordninger som legger til rette for at hele landet får tilfredsstillende tilgang til et ladenettverk tilpasset fremtidens elbiler.

I opptakten til kommune- og fylkestingsvalget i september har man sett på hvor sentralt bilpolitikken er blitt i det politiske ordskiftet. Blant bileierne undersøkelsen retter seg mot har man undersøkt partipreferanser. Her kommer Folkeaksjonen Nei til mer bompenger ut som største parti med 13,8 prosent. Høyre følger deretter som nest største parti, med 13,7 prosent.

-          Undersøkelsen bekrefter noe vi har sett i det offentlige ordskiftet allerede: Bil- og avgiftspolitikken polariseres. Skillelinjene by mot land og behov for forbrenningsmotor versus de som ønsker og kan kjøre elektrisk. Dette er alvorlig, om vi ser det i sammenheng med målet frem mot 2025, sier Hekneby. Det vi bidrar med er en bredde i modellutvalg som vil passe for by og land, tilføyer Hekneby.

-          La meg være helt tydelig på følgende: I Harald A. Møller ser vi på 2025-målet som fullt gjennomførbart. Men det kommer til å kreve stor innsats av mange. Her mener jeg at bransjen, myndighetene, interesseorganisasjonene og forbrukerne må spille på lag, avslutter Hekneby.

Harald A. Møller AS er tilstede under hele Arendalsuka, med egen stand. Her er representanter fra Norges største bilimportør tilgjengelige for diskusjoner om veien frem mot 2025. Harald A. Møller AS presenterer også konseptutgaven av ID. BUZZ for første gang i Norge under Arendalsuka. Sammen med helelektriske Audi e-tron er den stilt ut i standteltet innerst i Pollen i Arendal sentrum fra 12. -16. august.

Nøkkelord

Kontakter

Anita Svanes
Kommunikasjonssjef Volkswagen/Volkswagen Nyttekjøretøy/ Harald A. Møller AS
Mobil: + 47 99 56 96 60
Epost: anita.svanes@moller.no


Stian Mathisen
Communications Manager, Fortum Group Communications Markets, Charge & Drive, Wind and Waste Solutions
Mobil: +47 932 49 862
Epost: stian.mathisen@fortum.com


Anders G. Hovde
Seniorrådgiver/Senior Advisor, Kantar TNS
Mobil: +47 907 75 520
Epost: anders.hovde@kantar.com

Bilder

Om Volkswagen

Volkswagen
Volkswagen
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.vw.no

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for niende året på rad i 2018. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.

Harald A. Møller AS er Norges største bilimportør, og har siden oppstarten importert mer enn én million biler til norske kunder. Våre fire merker Volkswagen personbil, Volkswagen nyttekjøretøy, Audi og ŠKODA har alle svært solide markedsposisjoner i det norske markedet. Nå er SEAT også i gang med nettbutikk og showroom i Oslo, Bergen og Trondheim samt pop-up butikk i Kristiansand. 

Besøk oss gjerne på:

https://moller.no/no/nyhetsrom

Følg pressemeldinger fra Volkswagen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Volkswagen

Ren elbilportefølje skal ta Volkswagen til topps igjen2.1.2024 14:16:58 CET | Pressemelding

Etter mange år på topp, har Volkswagen mistet plassen som Norges mest kjøpte personbilmerke. Nå tar merket fatt på 2024 med nye priser, utelukkende elbiler i porteføljen og ambisjoner om å ta tilbake førsteplassen. – Vi har Norges beste, elektriske modellportefølje, folkelige priser og et svært kompetent forhandlernett nærme kunder over hele landet. Vi har alle forutsetninger for å ta tilbake førsteplassen, sier Ulf Tore Hekneby.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye