Underskriftskampanje for internasjonal avtale som forbyr spising av hunder og katter får internasjonal oppmerksomhet

I 2019 etablerte WDA den internasjonale avtalen som forbyr spising av hunder og katter, med mål om å utrydde alle former for tyveri, slakting, handel og konsum av hunde-og kattekjøtt i kjøttindustrien. I tillegg til å forsterke statusen til hunder og katter som menneskets venner og familiemedlemmer, og samtidig understreke menneskets moralske ansvar mot dyrene. I Asia er blir over 30 millioner hunder spist årlig, hvor 70% av disse er stjålne kjæledyr. Den internasjonale avtalen som forbyr hunder- og katter fokuserer ikke kun på hva man bør, og ikke bør spise, men også det moralske spørsmålet rundt temaet.

WDA lanserte en underskriftskampanje på verdens største underskriftsplattform, Care2, der de krever at USA går i spissen for en internasjonal avtale. Så langt har kampanjen fått 260 000 underskrifter. Noen av de som skrev under, la igjen kommentarer for å dele synspunktene sine. «Hunder er som familiemedlemmer. De stoler og tror på oss. Ville du spist eller forlatt barna dine?, hunder og katter kjenner på smerte, på samme måte som oss. Frykt, på samme måte som oss. Kjælighet, på samme måte som oss. Ikke spis oss.» Disse ordene er en tydelig refleksjon av det internasjonale samfunnet forkjærlighet for kjæledyr, samt et håp om en internasjonal avtale som beskytter dem.

I juni 2018, lanserte WDA en underskriftskampanje på nettsiden til det hvite hus, for å oppmuntre USA til å forby hunde-og kattekjøtt. Kampanjen ble underskreevet av 100 000 mennesker, noe som førte til at den amerikanske kongressen fikk øynene opp for saken. WDA’s lobbyvirksomhet førte i stor grad til at kongressen vedtok the Farm Bill og seksjon 12515 som forbyr hunde-og kattekjøtt som ble innført i desember 2018.

Sammenlignet med grasrotbevegelser, har underskriftskampanjer større potensial for å nå administrasjoner. I februar 2020, forente de amerikanske kongressmedlemmene Alice Hastings og Rodney Davis 28 lovgivere for å signere en forespørsel til tidligere president Donald Trump, som krevde at han ledet den internasjonale avtalen som forbyr spising av hunder og katter. Brevet fikk positiv respons fra landbruksministeren, Sonny Perdue.

President Joe Biden har sagt ja til å vende tilbake til Parisavtalen for å fortsette kampen mot klimaendringer. WDA mener at dyrevern er like viktig som miljøvern, og derfor planlegger organisasjonen en ny underskriftskampanje på nettsidene til det hvite hus i 2021. Målet er å samle 100 000 underskrifter, og fortsette lobbyvirksomheten for at medlemmene skal sende et tverrpolitisk brev til Joe Biden, i håp om at dette vil skape engasjementet rundt dyrevern i USA.

Følg pressemeldinger fra World Dog Alliance

Siste pressemeldinger fra World Dog Alliance