–Undergraver viktig klimatiltak

–Regjeringens forslag om å fjerne momsfritaket på elbil undergraver et av Norges – og verdens – mest vellykkede klimatiltak, sier fagsjef i Bellona, Christian Eriksen.

Christian Eriksen, fagsjef i Miljøstiftelsen Bellona

Bellona er skeptisk til en omgjøring av nullmomsen på elbil til en kompensasjonsordning.

–Momsfritaket er et glimrende klimatiltak. Elbilene solgt i Norge i 2021 sparer oss for nesten tre millioner tonn CO2-utslipp gjennom sin levetid sammenliknet med om vi kjøpte bensin- eller dieselbiler. Bilkjøp er den nest største investeringen folk flest gjør, så merverdiavgiftsfritaket spiller selvfølgelig en stor rolle i den kjøpsbeslutningen, sier Eriksen.

Vi risikerer at kompensasjonen blir en salderingspost i fremtidige budsjetter. Det hadde gitt mer forutsigbarhet om merverdiavgift på elbil heller ble gradvis trappet opp år for år, sier Bellonas fagsjef Christian Eriksen.

Christian Eriksen
Fagsjef i Miljøstiftelsen Bellona