Under halvparten av norske bedrifter bruker totrinns-pålogging

Denne høsten har både offentlige og private virksomheter blitt utsatt for dataangrep. En undersøkelse blant bedriftsledere i privat sektor viser at mange kan bli bedre på IT-sikkerhet.

Totrinns-pålogging er ett av de viktigste tiltakene for å bedre it-sikkerheten både hos bedrifter og for folk flest

47 prosent av bedriftslederne oppgir at bedriften bruker totrinns pålogging, eller såkalt to-faktorpålogging. Det viser en undersøkelse Respons analyse har gjennomført på vegne av Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

– To-faktorpålogging, ofte en engangskode i tillegg til ditt passord, er ett av de viktigste tiltakene for å bedre it-sikkerheten både hos bedrifter og for folk flest, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind.

Jo flere ansatte bedriften har dess flere tiltak gjør bedriften som kan forhindre dataangrep. Kun 37 prosent av bedriftslederne i bedrifter med under ti ansatte oppgir at de bruker to-faktorpålogging på sine datasystemer.

Hva er verdifull data?

9 av 10 bedriftsledere oppgir at de har oppdaterte virusprogram, og over 8 av 10 tar jevnlig back up av all data. I følge undersøkelsen anser de fleste bedriftene dataene sine verdifulle, men én bransje skiller seg litt ut. 1 av 10 overnattings- og serveringsvirksomheter oppgir at de ikke har verdifull data i sin virksomhet.

– Denne bransjen tar imot mye kundeinformasjon gjennom sine bookingsystemer. Navn, mailadresse, telefonnumre med mer er verdifullt både for bedriften og for deres kunder. Dermed er de også verdifulle for hackere og andre med mindre gode hensikter, sier Nielsen.

– Jeg tror mange bedrifter kan bli flinkere til å identifisere hva som faktisk er verdifull data, og hvem dataene er verdifulle for, påpeker skadeforebyggeren.

Under pandemien opererer mange serveringssteder med håndskrevne gjestelister for å kunne drive smittesporing ved et eventuelt smitteutbrudd.

– Gjestene skal være trygge på at disse fysiske listene oppbevares like trygt som om de hadde vært lagret digitalt, sier Nielsen.

Sikkerhetstips til hjemmekontoret

Kun én av fire bedriftsledere oppgir at de har obligatorisk kurs i IT- og datasikkerhet for de ansatte.

– God IT-sikkerhet er vel så viktig nå som mange jobber hjemme, sier skadeforebyggeren som har noen enkle tips til de som sitter på hjemmekontor.

• Lag deg et godt passord. NRK har skrevet en sak med flere tips
  • Ta i bruk to-faktorpålogging der det er mulig
  • Ha kontroll og bruk passord på eget Wifi, og unngå usikre nett
  • Lås eller logg av PC`en selv om du bare er hjemme