Ultraløper som ambassadør for Craft

Simen Holvik (43) er født i Sandefjord, men har for lengst bosatt seg på Hundvåg i Stavanger. Simen er utdannet sivilingeniør og jobber fulltid som Principal Consultant i SYSCO der arbeidsoppgavene er rettet mot softwear innen energi, hovedsakelig olje og gass.
Han løper for GTI Friidrett og har en månedlig spalte i Runner's World under navnet "Ultra uten filter".

SimenHolvik2
Foto: Fotograf Lars Kristian Aalgaard.

Den store interessen for løp kom i 2015 da hans far overlevde et hjerteinfarkt. I frykt for å selv bli rammet av hjerteinfarkt rådførte han seg med fastlegen. Konklusjonen var klar; den eneste faktoren han selv kunne påvirke var sin egen helse. Der og da bestemte han seg for å begynne å løpe. Løpingen gikk fort fra å være noe han "måtte gjøre", til å bli en stor lidenskap.

I april 2019 snus verden på hodet for familien på Hundvåg. Camilla - konen til Simen og mor til deres to barn dør av kreft. Igjen står en knust Simen som ikke bare må takle sin egen sorg, men også være en klippe for sine barn. Løpingen ble en slags terapi som gav ham styrke til å ta tilbake hverdagen med alt den innebærer av f. eks lekser, matpakkesmøring og ikke minst kvalitetstid med barna. I tillegg til å være aleneforelder for sine to barn som trenger faste rammer og struktur, er Simen flink til å ta vare på kropp og helse. Han går regelmessig til naprapat og massør, og følges tett opp av trener Sondre Amdahl.

SImen
Foto: Fotograf Lars Kristian Aalgaard.

I tiden etter dødsfallet begynner Simen å oppnå gode resultater i løp og konkurranser. Ett av merittene han er mest stolt av er 3. plass i Oslo Maraton's Oslotrippelen, der Craft står som samarbeidspartner. Han innehar også førsteplassen i 24 timer-løp med en distanse på hele 253,355 km. Simen løper til vanlig for GTI Friidrett, men skal representere Norge i VM i 24 timersløp i 2021.

Å løpe på nivået som Simen gjør krever et godt støtteapparat. Uten hjelp fra sin familie, svigerfamilie og venner hadde ikke alt dette vært mulig.

I hverdagen blir el-bilen stort sett stående hjemme. Når matpakker er smurt og barna levert, tar Simen sekken på ryggen og løper hele veien til jobb - og hjem igjen. Gjerne med lange omveier.

Det er mange saker som er skrevet om Simen tidligere, for det er ikke bare vi i Craft som lar oss imponere. En slik drivkraft og et så stort løpetalent vokser ikke på trær.
Craft Sportswear satser stort på løpetøy som kan brukes gjennom hele året, og er stolte over å kunne ha en løper av Simens kaliber på laget.

BildeSimenHolvik
Foto: Fotograf Lars Kristian Aalgaard.

Sommeren 2021 planlegger Simen å løpe Norge på langs. Målet er å klare distansen "Self-supported" på omtrent 2550 kilometer på under 30 dager. For at noe slik skal være mulig, er han helt avhengig av gode og riktige klær. Vi er stolte - men ikke overrasket over at valget har falt på Craft.

Det Simen begir seg ut på er et verdensrekordforsøk: Guinness Book of Records attempt "Fastest journey from North Cape to Lindesnes (on foot)". Gjeldene rekord er gjennomført av Erik Nossum på 42 døgn, 9 timer, 6 minutter og 45 sekunder, i 2010.

Vi har stor tro på Simen - og hans gjennomføringskraft og stå-på-vilje imponerer oss like mye hver gang vi prater sammen.
Følg Simen og Craft Sportswear i sosiale medier i 2021 og la deg bli revet med på et løpeeventyr verden aldri tidligere har sett.

2019: Ranked as the best 24hr runner in Nordic, and 17th in the World.
2020: Ranked as the best 24hr runner in Nordic, and 5th in the World.
2021: ??

Stay tuned.