UiA-forsker fikk 1 mill. til innovative verktøy om konfliktforståelse
Det europeiske RePAST-prosjektet ved Universitetet i Agder har fått en million kroner av Norges Forskningsråd for å hjelpe barn, unge og voksne i Norge til bedre å forstå hvordan tidligere tiders vanskelige historiske konflikter påvirker oss i dag.

– Dette er veldig bra. Vi vet etter hvert, gjennom RePAST, en god del om hvordan man i andre europeiske land forholder seg til konflikter som har utgangspunkt i historien, som i Kosovo, Spania og Tyskland. Midlene vi har fått av Forskningsrådet gjør oss i stand til å formidle hvordan vi kan overføre denne kunnskapen til hvordan vi selv forholder oss til slike konflikter her hjemme i Norge, sier dosent Kenneth Andresen ved UiAs Institutt for nordisk og mediefag.
– Dette kommer på et tidspunkt der vi diskuterer ulike framstillinger av Norges vanskelige historie under andre verdenskrig, ikke minst gjennom debatt om dokumentarbøker, spillefilmer og TV-serier, som for eksempel Atlantic Crossing. Så temaet er høyaktuelt også her i Norge, sier Andresen.
Fokus på konflikter i Europa
Gjennom RePAST, som i 2017 ble initiert av Universitetet i Agder, har et konsortium bestående av 26 forskere fra ni universiteter i åtte land i Europa, sammen med en større ekspertgruppe av diplomater, EU-byråkrater, tidligere FN-arbeidere og tids- og stedsvitner fra land med interne konflikter, sett nærmere på hvordan eldre konfliktdiskurser hentes frem og påvirker konflikter i dag også. Hensikten er å få innsikt i og gi råd til beslutningstakere og sivilsamfunn om hvordan slike skygger fra fortiden kan håndteres i dag.
Case-studier i land med konflikter
– I arbeidet har vi gjennomført case-studier i Bosnia-Hercegovina, Kypros, Tyskland, Hellas, Kosovo, Irland, Polen og Spania – alle land som har gjennomlevd store konflikter tidligere. Vi ønsker å forstå hvilke aspekter av ulik vanskelige arv som lever på en problematisk måte i dag, og som skaper hindringer for integrasjonen og forholdet til de forskjellige befolkningene i Europa, sier Kenneth Andresen.
– Målet har ikke vært å skape en felles forståelse av fortiden, men å skape et bedre klima for å forstå hvordan fortiden både skiller og forener oss som innbyggere i et land, og også i Europa. Det er også et mål å gjøre dette slik at den oppvoksende slekt bedre kan se hvordan fortidens konflikter ikke alltid må være med på å skape konflikter i dag, sier han.
Interaktivt dataspill og mørk turisme på norsk
Som en del av forskningsarbeidet er det utarbeidet flere formidlingstiltak rettet mot barn, unge og voksne i landene som er undersøkt. Det er laget et interaktivt dataspill for bruk i skolene, for blant annet å utvikle elevenes evne til å skille udokumenterte påstander og historier fra dokumenterte kilder. Spillet, som foreløpig finnes i en beta-versjon, introduseres i flere land i Europa til neste år.
Det er også laget et eget digitalt verktøy som skal brukes til egen-guidede turer og undervisning knyttet til «dark tourism», eller «mørk turisme», i åtte europeiske byer. Dette er turisme til områder som har gått igjennom ulike konflikter, en økende trend i turisme i Europa. Videre er det planlagt formidlingskonferanser både i Brussel og i en rekke europeiske land i nær fremtid om hvordan historier fra fortiden påvirker vår forståelse av konflikter i dag.
Undervisning og dokumentarfilm
– Det interaktive dataspillet foreligger i dag kun på engelsk og på språkene i landene som er undersøkt direkte. Men alle land har gamle konflikter som påvirker forståelsen av samfunnet i dag, også Norge. Vi vil derfor å oversette dataspillet til norsk, slik at det kan tilbys til norske skoler og eventuelt andre interesserte også, sier Kenneth Andresen.
Det skal også lages en dokumentarfilm basert på livene til mennesker som levde gjennom konfliktene i Kosovo på 1990-tallet, og hvordan d opplever dette i dag. Dette arbeidet er i dag påbegynt gjennom et samarbeid mellom UiA og produksjonsselskapet Dokufilm AS i Kristiansand.
– Midlene fra Forskningsrådet vil dermed gi RePAST-prosjektet verktøy til å synliggjøre prosjektets resultater og innovasjon Norge også, og vil være et fint tillegg til formidlingen som opprinnelig var planlagt i andre land i Europa nå som prosjektet ferdigstilles, sier dosent Kenneth Andresen.
EU-prosjekt utviklet på UiA
- RePAST er et treårig prosjekt som undersøker hvordan europeiske land håndterer urolig fortid i dag gjennom analyser av konfliktdiskurser som er forankret i fortiden.
- Prosjektet er finansiert gjennom EUs Horisont 2020, verdens største rammeprogram for forskning. 26 forskere fra ni universiteter i åtte land i Europa er med.
- Kypros, Tyskland, Polen, Hellas, Bosnia, Kosovo, Irland og Spania er land som opplever konfliktdiskurser forankret i fortiden.
- Fire områder belyses særlig: Det offisielle og det muntlige kollektive historieminnet; hvordan diskursene fremtrer i journalistiske og sosiale medier; hvordan diskursene fremtrer i kunstverk og kulturbegivenheter, og hvordan diskursene fremtrer i den politiske debatten.
- UiAs hovedrolle i prosjektet er å kartlegge hvilken rolle journalistikk og sosiale medier har i utbredelsen av gamle konflikter i Europa dag. Prosjektet skal, når det er ferdig i 2021, foreslå strategier, både på politisk og samfunnsmessig nivå, som kan styrke europeisk integrasjon.
- Prosjektet er utviklet av og på UiA etter en grunnidé av dosent Kenneth Andresen i samarbeid med UiA-forsker Abit Hoxha
Nøkkelord
Kontakter
Kenneth AndresenDosentUniversitetet i Agder, Institutt for nordisk og mediefag
Tel:+47 38 14 22 74Tel:+47 996 95 042kenneth.andresen@uia.noAtle ChristiansenseniorrådgiverUniversitetet i Agder, kommunikasjonsavdelingen
Tel:91161119atle.christiansen@uia.noBilder


Om Universitetet i Agder (UiA)
Følg saker fra Universitetet i Agder (UiA)
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Universitetet i Agder (UiA) på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Universitetet i Agder (UiA)
EU styrker seg etter kriser18.2.2021 11:13:05 CET | Pressemelding
Det er en av konklusjonene i ny bok om hvordan EU håndterer finanskrise, klimakrise, brexit og andre typer kriser.
Fysisk undervisning dekker studentenes behov best17.2.2021 06:00:00 CET | Pressemelding
Studentene opplever i snitt større læringsutbytte og bedre læringsbetingelser når de får fysisk undervisning enn når den skjer digitalt. Det viser en ny studieundersøkelse ved Universitetet i Agder.
UiA-studentane er tilfredse med praksisgjennomføring16.2.2021 12:39:40 CET | Pressemelding
Studentane er godt nøgde med Universitetet i Agder, og særleg med praksisperioden i arbeidslivet. Det viser ferske tal frå Studiebarometeret 2020.
Rom for betring i norsk matematikkundervising16.2.2021 10:36:32 CET | Pressemelding
Matematikkundervisinga i grunnskulen bør få inn fleire verkelegheitsnære matematikkoppgåver. Det kjem fram i ny forsking frå Universitetet i Agder.
Digitaliseringen utfordrer innvandrermødre11.2.2021 10:43:03 CET | Pressemelding
Når foreldrene strever med å henge med på digitale plattformer, kan det gå ut over barnas leksearbeid og fritidsaktiviteter.
Lærer om samisk kultur på Minecraft5.2.2021 14:44:48 CET | Pressemelding
Skoleelever og studenter skal lære om samisk kultur gjennom dataspill. Universitetet i Agder lanserer testversjon i forbindelse med samenes nasjonaldag lørdag 6. februar.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom