Uendrede priser på borettslagsboliger i 2. kvartal

NBBLs prisstatistikk viser at prisen på borettslagsboliger ble marginalt redusert med 0,3 prosent i 3. kvartal 2022. Det siste året har imidlertid borettslagsprisene økt 7,6 prosent.
Et signal om at boligmarkedet fungerer, sier Bård Folke Fredriksen, administrerende direktør i NBBL. Foto: Nadia Frantsen

– Boligprisveksten var sterk i begynnelsen av året, men har bremset opp i 2. og 3. kvartal. Tatt i betraktning den usikre økonomiske situasjonen vi har med sterkt økende renter, høye energipriser og varslede innstramninger, er dette et signal om at boligmarkedet fungerer, sier adm.dir. i NBBL, Bård Folke Fredriksen.

– Borettslagprisene har økt 7,6 prosent hittil i år. Det er en boligprisvekst som gjør det vanskelig for førstegangskjøpere å spare opp nødvendig egenkapital til å kjøpe sin første bolig. NBBL tror på reduksjon i prisene ut over høsten. Men vi ser at igangsettingstakten for nye boliger går ned, og dette kan bidra til at prisfallet ikke blir så stort som forventet, sier Fredriksen.

I andre halvår ser NBBL tre grunner til at boligprisveksten vil forbli moderat:

1. Rentene stiger raskt. I løpet av nokså kort tid forventes boliglånsrenten å gå fra om lag 2 prosent til om lag 4,5 prosent.
  2. Generelt økt kostnadspress, og da særlig høye mat og strømpriser spiser opp reallønnsveksten og begrenser husholdningenes handlingsrom i budrundene.
  3. Boligprisveksten har historisk vært sterkest tidlig på året. Når høsten kommer avtar prisveksten pga. sesongmønster.