UD viderefører reiserådene – folk bør ha is i magen

UD viderefører reiserådene på ubestemt tid og fraråder alle utenlandsreiser som ikke er strengt nødvendige. Fremtind anbefaler likevel folk å vente med avbestilling av sommerferien.

Fremtind anbefaler folk å avvente avbestilling av sommerferien.

- Vi følger rådene til UD og har nå ingen frist eller konkret dato for når folk må avbestille sommerferien sin. Vi oppfordrer kundene med å vente så lenge som mulig, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

- Det kan jo være at du og familien får reise på ferie i sommer, selv om det akkurat nå ser litt mørkt ut. Ha is i magen, vi skal uansett hjelpe deg, sier Nielsen.

Skadeforebyggeren presiserer at reisen må være bestilt før 12. mars i år.

Rådene kan plutselig bli endret

Det er viktig at folk er klar over at det plutselig kan komme endrede reiseråd fra myndighetene.

- Vi anbefaler derfor kundene til å følge med på nettsidene til UD, og sjekke nettsidene til forsikringsselskapet sitt slik at de holder seg oppdatert, sier Nielsen.

Hytteforbudet foreløpig ikke endret

Hytteforbudet og restriksjonene på fritidsreiser i Norge er fortsatt ikke endret, og gjelder gjennom påsken.

- Vi dekker fortsatt avbestilling av reiser innenlands frem til og med 14. april – som er bestilt før 12.mars, sier Nielsen

Fremtind minner folk på at de må kontakte flyselskap eller reisearrangør først, før de melder sak til forsikringsselskapet.