TV 2 sikrer seg viktig innholdsavtale

TV 2 styrker sitt tilbud av norsk og nordisk innhold, samt utvider totaltilbudet i strømmetjenesten TV 2 Sumo, gjennom et omfattende strategisk samarbeid med Nordisk Film.

Det langsiktige samarbeidet omfatter norske og internasjonale toppfilmer, en helt ny barnesatsning, «Oiii», med egenproduserte norske serier og Nordisk Films egen filmtjeneste Nordisk Film+.

– Dette er den største styrkningen av TV 2s innholdsportefølje på lang tid. Med alle topptitlene fra Nordisk Film og et bredt filmtilbud med Nordisk Film+, vil TV 2 bli et naturlig førstevalg for de som ønsker norsk og internasjonal kvalitetsfilm, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.

Allerede fra desember kan TV2 Sumo-kundene glede seg over mange norske og internasjonale filmer. Disse vil ha sin strømmepremiere på TV 2 Sumo etter de har gått på kino, samt vært lansert for digitalt kjøp og leie. Dette gjelder for kommende storfilmer, som for eksempel den norske spenningsfilmen «Tunnelen» og Oscar-kandidaten «1917», et episk krigsdrama.

– TV 2 skal være best på norsk innhold. Hos oss, enten lineært eller på TV 2 Sumo, får nå alle tilgang til en rekke av de beste norske filmene hjemme i din egen stue, sier Sandnes.

Denne avtalen er godt nytt for småbarnsforeldre og barnevakter, med den nye storsatsningen «Oiii» får familiens yngste også norsk kvalitetsinnhold lett tilgjengelig.

– For TV 2 er det viktig å være et alternativ til både NRK og de internasjonale aktørene også med barneinnhold. Vi har store ambisjoner for at «Oiii» skal bli et helt supert alternativ, sier TV 2-sjefen.

TV 2 og Nordisk Film sikrer med dette samarbeidet fortsatt solid finansiering av norske filmer, samt bred distribusjon til norske seere.

– Norsk film fortjener en stor, norsk aktør. Med denne avtalen gjør TV 2 nettopp en stor og viktig satsing på norsk film. Vi er samtidig stolte over også å kunne presentere «Oiii», med timevis av høykvalitets, originalt barneinnhold. Vår ambisjon er å være den ledende distribusjonspartneren innen film og tv-drama i hele Norden, sier Morten Christoffersen, som er sjef for Nordisk Film Distribusjon i Norge.

– Avtalen sikrer inntekter til norsk film, og de mange lokale produsentene som jobber hardt for å skape store, gripende og originale norske historier, legger han til.

Sissel Kruse LarsenAnsvarlig kommunikasjon og myndighetskontakt

Kontaktperson for henvendelser fra media om Mediehuset TV 2, datterselskaper, TV 2s leder- og redaktørgruppe, m.m.

400 75 001sisselkruse.larsen@tv2.no

TV 2 er Norges største kommersielle tv-kanal, og er en del av mediehuset TV 2 som står bak en rekke etablerte merkevarer som TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Livsstil, TV 2 Sport 1 og 2, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no og TV 2 Skole.