TV 2 satser ungt med «Ekte»

Med mål om å engasjere ungdom har en ny sesong av dokumentarserien «Ekte» premiere på TV 2 Sumo torsdag 25. februar. - Vi håper at «Ekte»-formatet kan møte et behov for informasjon som unge har, gjort på en måte som treffer, sier TV 2s nyhetsredaktør, Karianne Solbrække.
Guro Halleraker er programleder for «Ekte».

Høsten 2020 lanserte TV 2 første sesong av «Ekte», med seks korte dokumentarer med aktuelle og spennende tema som angår målgruppen 13-19 år.

Nå er programleder Guro Halleraker på plass med en ny sesong.

Responsen etter første sesong var god. TV 2s nyhetsredaktør, Karianne Solbrække, har stor tro på at «Ekte» er et konsept det er behov for, og som vil engasjere og skape debatt i den unge målgruppen.

- Det er spennende og også utfordrende å lage innhold til denne målgruppen, som har så enormt mange plattformer å velge innhold fra, sier Solbrække.

Redaksjonen jobber tett opp mot målgruppen, som har kommet med mange gode innspill til temaer de er opptatt av, i tillegg til formen på episodene.

- Vi håper at «Ekte»-formatet kan møte et behov for informasjon som unge har, gjort på en måte som treffer. Guro er en programleder som byr på seg selv, og tør å være ekte i alle situasjoner. Hun stiller kloke spørsmål, er ikke redd for å være direkte og ber om klare svar, sier nyhetsredaktøren.

Første sesong var innom temaer som krimvlogging, falsk lykke på SoMe, kroppspress og ensomhet. Episodene denne sesongen vil variere mellom aktuelle saker fra nyhetsbildet, og temaer som målgruppen er opptatt av.

I første episode av sesong 2 handler det om rasisme. Programleder Guro Halleraker møter Jovani (19), som har fått kjenne dette på kroppen. Videre i sesongen skal «Ekte» blant annet ta for seg temaer som unge troende - og fordommene de møter, gaming som yrkesvei, konspirasjonsteorier, og søvn - eller snarere mangelen på det.

- Med serien forsøker vi å opplyse, underholde og være konstruktive. Jeg utforsker temaer som religion, seksualitet, rasisme, konspirasjonsteorier, kriminalitet, gaming og mye mer. Det er fantastisk gøy å undersøke et så vidt spekter av temaer som ungdom er opptatt av. Vår generasjon er opptatt av ting som foreldrene våre knapt forstår noe av. Vi tilbringer store deler av hverdagen på sosiale medier og jobber for at dataspill skal bli en idrettsgren. Samtidig er vi opptatt av tidløse saker som ytringsfrihet og religion. Responsen på sesong 1 har vært utrolig fin, og jeg håper og tror vi treffer like godt med denne sesongen, sier Guro Halleraker.

Den nye sesongen består av 16 episoder som publiseres på TV 2 Sumo, TV2.no og TV 2 - i tillegg til kortversjoner på TV 2s sosiale medier-kontoer. Første episode publiseres først på TV 2 Sumo torsdag 25. februar, og nye episoder publiseres med to ukers mellomrom.

Håvard SolemTeamleder

Teamleder for PR- og medieavdelingen.
Pressekontakt for Helt Harald, Skal vi danse, Toll, Gullruten og TV 2s høstlansering.

Tel:934 35 922hvl@tv2.no