TV 2 og NRK topper laget under fotball-EM

Sommerens store høydepunkt for fotballinteresserte nærmer seg. TV 2 og NRK topper laget når vi skal følge de norske jentene i fotball-EM i England. Mesterskapet starter onsdag 6. juli.
TV 2 OG NRK DELER FOTBALL-EM: Andreas Hagen (NRK. fra venstre), Ingrid Halstensen (TV 2), Carina Olset (NRK) og Jan-Henrik Børslid (TV 2) er blant profilene som skal følge fotballjentene under sommerens EM. Foto: Julia Marie Naglestad/ NRK/TV 2

Det er duket for en skikkelig fotballfest når de 16 beste landslagene i Europa skal kjempe om å løfte trofeet på Wembley. Norge er som vanlig representert, og i dette mesterskapet er også stjernespiller Ada Hegerberg klar for å kjempe for de norske fargene.

Lagene er fordelt på fire grupper med fire lag i hver. Norge møter vertsnasjonen England, Nord-Irland og Østerrike. Engelskmennene åpner mesterskapet mot Østerrike onsdag 6. juli, mens de norske jentene møter Nord-Irland dagen etter. Kampen spilles på St Mary’s Stadium i Southampton.

Hvem som overtar trofeet etter regjerende mester Nederland avgjøres i den store finalen på Wembley i London søndag 31. juli.

EM i fotballens hjemland

Årets fotball-EM er det syvende fotballmesterskapet på rad der TV 2 og NRK deler på senderettighetene. 31 kamper blir jevnt fordelt mellom de to mediehusene.

Denne gangen er det NRK som skal sende åpningskampen og finalen. De fire kvartfinalene er jevnt fordelt mellom de to kanalene, mens semifinalene sendes på TV 2.

NRK skal ha studio på Marienlyst i Oslo, mens TV 2 sender fra sine lokaler i Media City Bergen. Begge TV-husene er til stede i England under Norges kamper.

– Vi har store forventninger til sommerens fotballfest på TV 2 og NRK. Kvinnefotball er i støtet som aldri før, Norge har et utrolig spennende lag og England kommer til å skape en fantastisk ramme rundt mesterskapet. Dette blir fotball på sitt aller, aller beste – for spillere, supportere og tv-seere, sier Vegard Jansen Hagen, sportsredaktør i TV 2.

–  Vi gleder oss stort til EM fra fotballens hjemland. De norske jentene er utrolig sterke, og vi tror de kan nå langt i dette mesterskapet. Sammen med TV 2 skal vi sørge for at det blir en ordentlig fotballfest i hele juli for alle som elsker fotball. Det er bare å glede seg, sier Egil Sundvor, sportsredaktør i NRK.

Klikk på bildet for større versjon av kamp- og kanal-oversikten. (.jpg-versjon).
Klikk her for PDF-versjon av kamp- og kanal-oversikten.

Slik blir mesterskapet på TV 2

TV 2 kommer til å vise 16 kamper, 14 av dem på hovedkanalen. Alle de 16 kampene vises også på TV 2 Play. Naturlige høydepunkter er Norges to gruppespillkamper mot Nord-Irland og Østerrike og de to semifinalene – med eller uten norsk deltakelse.

Kanalen stiller med en blanding av ferske fjes og etablerte profiler i dekningen. Endre Olav Osnes skal kommentere Norges kamper sammen med Solveig Gulbrandsen. Sendingene kommer til å bli ledet av Ingrid Halstensen fra fotballstudio i Bergen, mens Jan-Henrik Børslid fortsetter der han slapp i Premier League-sesongen med å være reporter og programleder i England. Landslagskeeper Cecilie Fiskerstrand har fått en ny rolle som kanalens gjest, mens Morten Langli er blant dem som skal være ekspert i studio.

– Jeg har store forventninger. Kvinnefotball på verdensbasis er virkelig på vei opp og to av de største stjernene er våre. Jeg gleder meg til å se et norsk lag med to offensive profiler som vi håper kan begeistre det norske folk, sier Morten Langli.

• Programleder: Ingrid Halstensen
  • Eksperter: Solveig Gulbrandsen, Morten Langli, Yaw Amankwah og Mina Finstad Berg.
  • Kommentatorer: Endre Olav Osnes, Peder Mørtvedt og Espen Ween
  • I England: Jan-Henrik Børslid, Christina Paulos og Helge P. Kalleklev
  • Gjester: Ingrid Ryland, Cecilie Fiskerstrand, Ingvild Stensland m.fl.

Slik blir mesterskapet på NRK

15 av kampene i mesterskapet vises på NRK sine kanaler, hvor de aller fleste sendes på NRK1. Av disse finner vi blant annet åpningskampen, Norges gruppespillkamp mot vertsnasjonen og to kvartfinaler, deriblant den de norske jentene eventuelt skal spille. Den store finalen på Wembley skal også sendes på NRK1.

Sendingene ledes av programleder Carina Olset og Andreas Hagen. Andreas Stabrun Smith kommenterer Norges kamper sammen med ekspert Carl-Erik Torp, men også Patrick Rowlands skal kommentere enkelte TV-kamper. Alle Norges kamper kommenteres direkte på radiokanalen NRK Sport av Olav Traaen.

– Dette blir så moro! Finalen i Champions League viste oss hvor stor grunn vi har til å glede oss til EM i England. Vi har verdens beste duo på topp i Caroline Graham Hansen og Ada Hegerberg. I tillegg vet vi at flere av de norske spillerne har hatt svært gode sesonger på sine lag i utlandet, sier Carina Olset.

–  Fotballen kommer jo hjem til England nå, og interessen er enorm for dette mesterskapet. Det engelske laget er blant favorittene, og Norge skal møte dem, i NRK-sendt kamp, allerede i gruppespillet. Da får vi en klar pekepinn på hvor landet ligger, legger hun til.

• Programleder: Carina Olset og Andreas Hagen
  • Kommentatorer: Andreas Stabrun-Smith, Patrick Rowlands og Olav Traaen
  • Eksperter: Carl-Erik Torp og Elise Thorsnes
  • Fast gjest i studio: Alexander Schau
  • I England: Tete Lidbom

FAKTA – UEFA Women’s Euro 2022

• Arrangeres fra 6. til 31. juli i England
  • 16 land deltar i mesterskapet
  • TV 2 og NRK deler på senderettighetene
  • TV 2 sender blant annet to av Norges gruppespillkamper, to kvartfinaler og semifinalene
  • NRK sender blant annet åpningskampen, én av Norges gruppespillkamper, to kvartfinaler og finalen

Kontaktinfo, TV 2:

Kontaktinfo, NRK:

Håvard SolemSenior PR- og medierådgiver

Pressekontakt for Allsang på grensen, Drags, Farmen, Farmen kjendis, Gullruten, Korps United, The Voice, TV 2 Sporten, TV 2s høstlansering.

Tel:+47 934 35 922havard.solem@tv2.no

KAMPOPPSETT: Slik er kampene fordelt mellom TV 2 og NRK.
PÅ TV 2-LAGET UNDER EM: Landslagskeeper Cecilie Fiskerstrand ble skadet i mai, og må stå over EM som spiller. Hun blir imidlertid en del av TV 2s EM-lag. Foto: Sverre Saabye/TV 2
PÅ TV 2-LAGET UNDER EM: Mina Finstad Berg (f.v.), Yaw Amankwah, Ingrid Halstensen og Morten Langli. Foto: Julia Marie Naglestad/ NRK/TV 2
PÅ TV 2-LAGET UNDER EM: Solveig Gulbrandsen, Jan-Henrik Børslid og Endre Olav Osnes. Foto: Julia Marie Naglestad/ NRK/TV 2
PÅ TV 2-LAGET UNDER EM: Ingrid Halstensen og Jan-Henrik Børslid. Foto: Julia Marie Naglestad/ NRK/TV 2
PÅ TV 2-LAGET UNDER EM: Christina Paulos og Helge P. Kalleklev. Foto: Julia Marie Naglestad/ NRK/TV 2
PÅ TV 2-LAGET UNDER EM: Morten Langli. Foto: Julia Marie Naglestad/ NRK/TV 2
PÅ TV 2-LAGET UNDER EM: Solveig Gulbrandsen. Foto: Julia Marie Naglestad/ NRK/TV 2
PÅ TV 2-LAGET UNDER EM: Yaw Amankwah. Foto: Julia Marie Naglestad/ NRK/TV 2
PÅ TV 2-LAGET UNDER EM: Mina Finstad Berg. Foto: Julia Marie Naglestad/ NRK/TV 2
PÅ TV 2-LAGET UNDER EM: Endre Olav Osnes er en av kommentatorene på TV 2. Foto: Julia Marie Naglestad/ NRK/TV 2
PÅ TV 2-LAGET UNDER EM: Ingrid Halstensen. Foto: Julia Marie Naglestad/ NRK/TV 2
PÅ TV 2-LAGET UNDER EM: Jan-Henrik Børslid. Foto: Julia Marie Naglestad/ NRK/TV 2
PÅ TV 2-LAGET UNDER EM: Christina Paulos. Foto: Julia Marie Naglestad/ NRK/TV 2
PÅ TV 2-LAGET UNDER EM: Helge P. Kalleklev. Foto: Julia Marie Naglestad/ NRK/TV 2
NRK-LAGET: Carina Olset (f.v.), Andreas Hagen, Elise Thorsnes, Carl-Erik Torp, Tete Lidbom, Patrick Rowlands og Andreas Stabrun Smith. Foto: Julia Marie Naglestad/ NRK/TV 2

Følg pressemeldinger fra TV 2

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TV 2