TV 2 og Amedia med historisk sportsløft

I 2020 sikret TV 2 seg rettigheter til norsk fotball for perioden fra 2023 til 2028, samt rettighetene til norsk håndball og ishockey ut 2030. Nå får de med seg Amedia på laget i et samarbeid som skal gjøre det enklere for folk å se fotball, ishockey og håndball på divisjonsnivå fra hele landet. Avtalen betyr at over 5.000 fotball-, håndball- og ishockeykamper, blir tilgjengelig for Amedias abonnenter og på TV 2 Play.
Garantisten for fotballinteresserte
På Ullevaal stadion markerte Amedia og TV 2 i dag avsparket for et samarbeid som gir historisk bred dekning av norsk idrett. Det nyetablerte partnerskapet betyr at Amedia, i tillegg til TV 2 skal vise alle kampene fra OBOS-, PostNord- og Norsk Tipping-ligaen samt 4. divisjon for herrer. Det samme gjelder for Norgesmesterskapet for herrer (cupen) og aldersbestemte landslag.
– Dette er en perfekt match som kombinerer TV 2s sportsposisjon med Amedias sterke tilstedeværelse over hele landet. Dette er en god avtale for både Amedia og TV 2, men publikum og norsk idrett blir de største vinnerne. Dette sportstilbudet skal se dagens lys før neste sesong, og vi går nå i gang med forberedelsene, sier Olav T. Sandnes og Anders Møller Opdahl i en felles uttalelse.
En viktig del av samfunnsoppdraget til Amedias aviser er å følge lokale utøvere og lokale klubber.
– Vi er stolt av å ha sikret oss viktige rettigheter innen fotball, håndball og ishockey for vårt publikum, og jeg vil særlig trekke frem OBOS-ligaen som et viktig tilskudd til vårt tilbud. Fordi lokalavisen og den lokale klubben er limet i lokalsamfunn i hele Norge. Vi har også satset på Direktesport, som del av innholdstilbudet, og opplever stor interesse fra våre abonnenter. Nå ser vi frem til å videreutvikle produktet og brukeropplevelsen sammen med TV 2, sier Opdahl.
– Vi i TV 2 har en ambisjon om å skape én hjemmebane for norsk idrett, men dette kan ingen gjøre alene. Nå har vi fått den beste partneren vi kan ønske oss på divisjonsfotball, norsk håndball og ishockey. Samspillet mellom TV 2 Play og Direktesport vil gi supportere over hele landet mulighet til å følge sine favorittlag og klubbhelter på en helt ny måte. Det er lov å glede seg i dag, sier Sandnes.
Unikt tilbud til publikum
Rettighetene forvaltes av Fotball Media på vegne av Norsk Toppfotball og Norges Fotballforbund. Pål Bjerketvedt, generalsekretær i Norges fotballforbund (NFF) mener avtalen vil bidra til å styrke fotballinteressen i Norge.
– NFF er glad for at vi gjennom denne avtalen får en bred visning av kamper helt ned til 4. divisjon – noe som er unikt i norsk sammenheng. Vi er overbevist om at det vil bidra til å styrke fotballinteressen lokalt over hele landet. Avtalen sikrer også en bred distribusjon av aldersbestemte landskamper, noe som er viktig for NFF og mange ute i Fotball-Norge som ønsker å følge våre største talenter, sier generalsekretær Pål Bjerketvedt i NFF.
Bjerketvedt legger til at fotballen hører hele landet til og at det derfor er hyggelig og naturlig at Amedias mange lokalaviser får tilgang til populært redaksjonelt innhold som fotball er.
Kontakter
Tor-Martin TorbergsenKommunikasjonssjef
For spørsmål om mediehuset TV 2, våre datterselskaper, allmennkringkasting, intern kommunikasjon og myndighetskontakt.
Kontaktperson for TV 2s leder- og redaktørgruppe.
Bilder

Om TV 2
Vi er TV 2
Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og Norges eneste kommersielle allmennkringkaster. Vi skaper og formidler historier som gjør nyheter, sport og underholdning tilgjengelig for folk – uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike TV-kanaler, strømmetjenesten TV 2 Play og nyhetsnettstedet TV2.no tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til undersøkende journalistikk.
TV 2 er en del av Egmont, som er Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut mer en 150 millioner norske kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra TV 2
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TV 2
Våren på TV 2: Gjensyn med millionsuksesser, mer aktualitet og fotball-VM i sikte9.12.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
Etter et 2025 med flere millionsuksesser, deriblant «Nepobaby» som satte nye dramarekorder, lover TV 2-sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes en vår fylt med variert underholdning, store sportsøyeblikk og nyheter døgnet rundt. Ett av høydepunktene i vår er realitysuksessen «Spillet», som er tilbake med ny kjendissesong – der Birgit Skarstein, Stian Blipp og Aylar Lie er blant spillerne.
PRIV. TIL RED.: Digital visning av TV 2s vårslipp 9. desember9.12.2025 08:00:00 CET | Presseinvitasjon
I dag arrangerer TV 2 sitt vårslipp for våren 2026. Media gis også muligheten til å følge presentasjonen digitalt.
«Boksen» er tilbake i helt ny utgave8.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
– Sesong 2 er noe av det beste jeg har vært med på å lage, sier programleder Mads Hansen om den nye sesongen av «Boksen», som kommer på TV 2 Play og TV 2 Direkte i februar. Her er de nye deltakerne.
Jon Martin Henriksen leder TV 2s nye humorkonkurranse «Ligaen»7.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Morten Ramm, Jenny Skavlan, Truls Svendsen, Tete Lidbom og Helene Olafsen er plukket ut til å kjempe om tittelen som den mest minneverdige atleten i et format som kombinerer knallhard konkurranse med humoristiske tvister. Det splitter nye humorkonseptet ledes av Jon Martin Henriksen og har premiere i februar.
Ny og tøffere sesong av «Vokteren»6.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
På nyåret er den populære realityserien «Vokteren» tilbake – i en enda tøffere og mer intens utgave. Målet er å bestige «kongen av Sunnmørsalpene», også kjent som Kolåstinden (1432 moh.), der én million kroner venter på toppen. Her er de 14 nye deltakerne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
