TV 2 i ny drakt og ny takt
I dag presenterer TV 2 en ny, tydeligere og mer samlende merkevare. Dette gjør mediehuset for å møte den økte konkurransen fra globale aktører og vinne kampen om folks tid, samtidig som de varsler et strategisk taktskifte. Endringene vil prege både programutvikling, publisering og produktutvikling.
- TV 2 med alt vårt innhold er en viktig del av folks hverdag. Vi skal fortsette å være relevante slik at folk bryr seg om det vi lager. Vi må være tett på og vi må engasjere. Til tross for at TV 2-historien er sterk, jobber den også litt mot oss. Enkelte forbinder oss stadig vekk kun med den lineære TV kanalen som ble startet i 1992. Derfor må vi sørge for at vi ikke bare er - men også oppleves som - det digitale innholdsuniverset vi har blitt, sier Olav T. Sandnes, sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2.
Mens TV 2 har tatt store skritt innen strømming og digitale produkter de siste årene, henger merkevaren igjen.
- TV 2s visuelle identitet har bare gjennomgått små justeringer siden 1992, samtidig som både TV 2 og mediebransjen har endret seg fundamentalt. Jeg er virkelig stolt av den nye profilen og hvordan den viser bredden av dagens TV 2 på en helt ny måte, sier TV 2-sjefen.
Sandnes forteller at TV 2s nye visuelle identitet bygger på at det moderne Norge er sammensatt og mangfoldig, at TV 2s oppgave er å forene ulike historier, se hver sak fra flere sider og gi folk historier som ikke alle andre forteller. Gjennom å forene fortellingene fra by og land, om ung og gammel, med et nærere blikk, skal TV 2 være tett på med historiene som engasjerer.
En mer samlende merkevare, får også konsekvenser for Sumo-navnet, som i løpet av året vil forsvinne. Alt skal knyttes tettere til TV 2-navnet, i tråd med den nye merkevarestrategien.
En sterkere merkevare og ny visuell identitet er første steg i et taktskifte som omfatter hele TV 2s organisasjon.
Dagens marsjordre fra TV 2-sjef Olav T. Sandnes, er basert på endringer i forretningsstrategien, organisasjonen, og merkevaren. Til sammen signalerer dette ifølge Sandnes et TV 2 som skal våge mer. Ikke bare skal snu bunken, men tørre å utvikle programmer, konsepter og ideer som står mer ut. Mer testing, rom for mer feiling og større fart.
- Jeg vil ha mer debatt og diskusjon rundt de innholdsvalg vi gjør. Jeg vil se mer risiko med mulighet for terningkast 6 enn trygghet for å sikre terningkast 4. Det skal også gjelde på andre områder, sier TV 2-sjefen.
Han beroliger med at kjente etablerte konsepter ikke med dette vil forsvinne. Men taktskiftet betyr at flere konsepter skal leve i flere kanaler, der publikummet er. Og helt nye konsepter vil se dagens lys kjappere.
Likevel understreker Sandnes at TV 2s største utfordring likevel ikke er økt konkurranse, eller korona og nedgangstider.
- Vår største utfordring er å gjøre oss fortjent til folks tid. Derfor må vi fylle den tiden med noe som betyr noe. Noe som engasjerer, som gleder, begeistrer og forarger. For TV 2 konkurrerer ikke lengre bare med andre norske TV-kanaler. Vi kjemper mot sosiale medier, internasjonale strømmetjenester, podkaster og alt annet folk bruker tiden sin på. Vårt publikum kan ikke lenger kalles tv-seere. De er mediebrukere i alle kanaler, på alle plattformer, til alle døgnets tider, sier Sandnes.
ETT TV 2 er navnet på den nye organisasjonsstrategien i selskapet, som peker ut en tydelig retning for TV 2 organisasjonen og hvordan de skal jobbe smartere og bedre sammen.
- Skal TV 2 lykkes framover må vi legge bedre til rette for at alle kan få gjort jobben sin i hverdagen. Vi skal selvsagt ikke snu opp ned på alt, men vi kan rigge oss annerledes så vi er i bedre stand til å levere på de målsetninger vi har satt oss, legger Sandnes til.
Kontakter
Jan-Petter DahlPressesjef
Tel:928 60 363jan-petter.dahl@tv2.noTor-Martin TorbergsenKommunikasjonssjef
Tel:+47 454 69 806tor-martin.torbergsen@tv2.noBilder





Om TV 2
Dette er TV 2
TV 2 er et av Norges største kommersielle mediehus. Vi formidler, skaper og forteller historier som gjør nyheter, aktualiteter, sport og underholdning tilgjengelig for folk uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike kommersielle TV-kanaler, digitale plattformer og tjenester tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til tung journalistikk.
TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg saker fra TV 2
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra TV 2
Thrillerdramaet «Bortført» er vårens store dramasatsing på TV 21.3.2021 12:00:00 CET | Pressemelding
TV 2 fortsetter å satse på norsk drama med «Bortført», som er et norsk thrillerdrama med internasjonale koblinger. Serien har premiere på TV 2 og TV 2 Sumo 11. april.
Populære tollere tilbake på tv24.2.2021 14:59:35 CET | Pressemelding
Etter stor suksess med første sesong, er TV 2 tilbake med en ny sesong av «Toll». Med koronapandemien som bakteppe, og en verden i krise, får vi et unikt innsyn i en hverdag ukjent for de fleste av oss.
TV 2 satser ungt med «Ekte»23.2.2021 15:33:55 CET | Pressemelding
Med mål om å engasjere ungdom har en ny sesong av dokumentarserien «Ekte» premiere på TV 2 Sumo torsdag 25. februar. - Vi håper at «Ekte»-formatet kan møte et behov for informasjon som unge har, gjort på en måte som treffer, sier TV 2s nyhetsredaktør, Karianne Solbrække.
Marit Bjørgen blir TV 2s langrennsekspert23.2.2021 08:00:00 CET | Pressemelding
Tidenes norske kvinnelige langrennsløper Marit Bjørgen blir TV 2s ekspert under VM i Oberstdorf som starter denne uka.
SLIK BLE NORGE ET PORNOLAND15.2.2021 11:25:23 CET | Pressemelding
TV 2 undersøker nordmenns forhold til porno i ny dokumentarserie med premiere 24. februar. Norge er på verdenstoppen i bruk av porno. Hvordan endte vi her?
TV 2 Sumo blir til nye TV 2 Play12.2.2021 13:31:34 CET | Pressemelding
TV 2s strømmetjeneste kommer i helt ny drakt før sommeren, med nye oppgraderinger og en enda tydeligere rolle i mediehusets innholdsunivers. Samtidig byttes navnet til TV 2 Play.
David Eriksen åpner dørene i ny TV 2-serie8.2.2021 09:00:00 CET | Pressemelding
I serien «Alle elsker David» kommer vi tett på kjendismanager, musikkprodusent og tidligere Idol-dommer David Eriksen, både på jobb og hjemme sammen med hans underholdende, sjarmerende, og noe utradisjonelle familie.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom