TV 2 i ny drakt og ny takt
- TV 2 med alt vårt innhold er en viktig del av folks hverdag. Vi skal fortsette å være relevante slik at folk bryr seg om det vi lager. Vi må være tett på og vi må engasjere. Til tross for at TV 2-historien er sterk, jobber den også litt mot oss. Enkelte forbinder oss stadig vekk kun med den lineære TV kanalen som ble startet i 1992. Derfor må vi sørge for at vi ikke bare er - men også oppleves som - det digitale innholdsuniverset vi har blitt, sier Olav T. Sandnes, sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2.
Mens TV 2 har tatt store skritt innen strømming og digitale produkter de siste årene, henger merkevaren igjen.
- TV 2s visuelle identitet har bare gjennomgått små justeringer siden 1992, samtidig som både TV 2 og mediebransjen har endret seg fundamentalt. Jeg er virkelig stolt av den nye profilen og hvordan den viser bredden av dagens TV 2 på en helt ny måte, sier TV 2-sjefen.
Sandnes forteller at TV 2s nye visuelle identitet bygger på at det moderne Norge er sammensatt og mangfoldig, at TV 2s oppgave er å forene ulike historier, se hver sak fra flere sider og gi folk historier som ikke alle andre forteller. Gjennom å forene fortellingene fra by og land, om ung og gammel, med et nærere blikk, skal TV 2 være tett på med historiene som engasjerer.
En mer samlende merkevare, får også konsekvenser for Sumo-navnet, som i løpet av året vil forsvinne. Alt skal knyttes tettere til TV 2-navnet, i tråd med den nye merkevarestrategien.
En sterkere merkevare og ny visuell identitet er første steg i et taktskifte som omfatter hele TV 2s organisasjon.
Dagens marsjordre fra TV 2-sjef Olav T. Sandnes, er basert på endringer i forretningsstrategien, organisasjonen, og merkevaren. Til sammen signalerer dette ifølge Sandnes et TV 2 som skal våge mer. Ikke bare skal snu bunken, men tørre å utvikle programmer, konsepter og ideer som står mer ut. Mer testing, rom for mer feiling og større fart.
- Jeg vil ha mer debatt og diskusjon rundt de innholdsvalg vi gjør. Jeg vil se mer risiko med mulighet for terningkast 6 enn trygghet for å sikre terningkast 4. Det skal også gjelde på andre områder, sier TV 2-sjefen.
Han beroliger med at kjente etablerte konsepter ikke med dette vil forsvinne. Men taktskiftet betyr at flere konsepter skal leve i flere kanaler, der publikummet er. Og helt nye konsepter vil se dagens lys kjappere.
Likevel understreker Sandnes at TV 2s største utfordring likevel ikke er økt konkurranse, eller korona og nedgangstider.
- Vår største utfordring er å gjøre oss fortjent til folks tid. Derfor må vi fylle den tiden med noe som betyr noe. Noe som engasjerer, som gleder, begeistrer og forarger. For TV 2 konkurrerer ikke lengre bare med andre norske TV-kanaler. Vi kjemper mot sosiale medier, internasjonale strømmetjenester, podkaster og alt annet folk bruker tiden sin på. Vårt publikum kan ikke lenger kalles tv-seere. De er mediebrukere i alle kanaler, på alle plattformer, til alle døgnets tider, sier Sandnes.
ETT TV 2 er navnet på den nye organisasjonsstrategien i selskapet, som peker ut en tydelig retning for TV 2 organisasjonen og hvordan de skal jobbe smartere og bedre sammen.
- Skal TV 2 lykkes framover må vi legge bedre til rette for at alle kan få gjort jobben sin i hverdagen. Vi skal selvsagt ikke snu opp ned på alt, men vi kan rigge oss annerledes så vi er i bedre stand til å levere på de målsetninger vi har satt oss, legger Sandnes til.
Kontakter
Jan-Petter DahlPressesjef
Tel:928 60 363jan-petter.dahl@tv2.noTor-Martin TorbergsenKommunikasjonssjef
Tel:+47 454 69 806tor-martin.torbergsen@tv2.noBilder





Om TV 2
Vi er TV 2
Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og Norges eneste kommersielle allmennkringkaster. Vi skaper og formidler historier som gjør nyheter, sport og underholdning tilgjengelig for folk – uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike TV-kanaler, strømmetjenesten TV 2 Play og nyhetsnettstedet TV2.no tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til undersøkende journalistikk.
TV 2 er en del av Egmont, som er Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut mer en 150 millioner norske kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra TV 2
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TV 2
Ny julekalender på TV 2 skal styres fra bakrommet15.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
De 25 deltagerne aner ikke hvem som styrer spillet i TV 2 sin humoristiske julekalender «Rampenissen».
Dobbel million-suksess for «Norges dummeste»8.9.2025 12:46:19 CEST | Pressemelding
«Norges dummeste» gjør det igjen! Nå har høstens to første episoder av serien passert én million seere. I tillegg har hele 627.000 seere fått med seg premieren av årets «Forræder».
Ny sesong av «Hver gang vi møtes» – her er artistene4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Espen Lind, Marit Larsen, Herborg Kråkevik, Synne Vo, Musti, André Jensen (Hagle) og duoen Marcus og Martinus – er artistene TV 2 følger i den 16. sesongen av «Hver gang vi møtes».
Presseinvitasjon: Statsministerduell på Chateau Neuf 7. september2.9.2025 11:53:30 CEST | Pressemelding
Pressen inviteres til å følge den TV 2-sendte statsministerduellen fra Chateau Neuf på søndag.
Presseinvitasjon: Partilederdebatt fra Carls i Oslo 31. august26.8.2025 09:11:11 CEST | Pressemelding
Pressen inviteres til å følge den TV 2-sendte partilederdebatten fra Carls søndag 31. august.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom