Medietilsynet

TV 2 får advarsel for brudd på reklameregler under ski-sprint

Del

Medietilsynet har gitt TV 2 en advarsel etter at kanalen sendte reklame som gikk ut over seeropplevelsen under en verdenscup i langrennssprint. – Reklamesendingen førte til at seerne ikke fikk se hele sprinten i fullskjerm, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling, Hanne Sekkelsten.

Det er ikke tillatt å plassere reklameinnslag i kortvarige øvelser, som langrennssprint, slik at seeropplevelsen forringes. Foto Shutterstock
Det er ikke tillatt å plassere reklameinnslag i kortvarige øvelser, som langrennssprint, slik at seeropplevelsen forringes. Foto Shutterstock

TV 2 sendte reklame på såkalt «delt skjerm» under verdenscupen i langrennssprint 3. desember i fjor, samtidig som konkurranse-heatene foregikk. Reklamesendingen førte i tillegg til at seerne gikk glipp av kommentatorlyden.

– I kortvarige øvelser som langrennssprint er ikke reklame på delt skjerm tillatt. Medietilsynet har derfor gitt TV 2 en advarsel, sier Sekkelsten.

Reglene åpner for å sende reklame på delt skjerm under direktesendte begivenheter som foregår uten opphold, som for eksempel Tour de France og andre begivenheter av lengre varighet. Det gjør at seerne har mulighet til å følge med på sendinger, samtidig som kringkasteren kan avvikle reklame uten å måtte vente til det kommer naturlige pauser.

Reklameinnslagene forringet seeropplevelsen av ski-sprinten

Det er heller ikke tillatt å plassere reklameinnslag slik at de fører til en forringelse av seeropplevelsen, og dermed sendingens og programmets verdi. Det gjelder både ordinære reklameavbrudd og visning av reklame på delt skjerm.

– I dette tilfellet mener vi at visning av reklame samtidig med sending av konkurranser som varer i rundt tre minutter, klart gir en dårligere seeropplevelse, sier Sekkelsten. Hun legger til at Medietilsynet har god dialog med TV 2 i saken.

Dette sier reglene om sending av reklame

  • Reklame på delt skjerm er tillatt i direktesendinger fra begivenheter som foregår uten opphold (kringkastingsforskriften § 3-7a første ledd).
  • Program kan avbrytes med reklame dersom avbruddet plasseres slik at programmets verdi og integritet ikke forringes. Ved denne vurderingen skal det særlig legges vekt på naturlige opphold i programmet og programmets varighet og art (kringkastingsforskriften § 3-7 andre ledd).

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Det er ikke tillatt å plassere reklameinnslag i kortvarige øvelser, som langrennssprint, slik at seeropplevelsen forringes. Foto Shutterstock
Det er ikke tillatt å plassere reklameinnslag i kortvarige øvelser, som langrennssprint, slik at seeropplevelsen forringes. Foto Shutterstock
Last ned bilde

Om Medietilsynet

Medietilsynet
Medietilsynet
Nygata 4
1607 Fredrikstad

69 30 12 00http://www.medietilsynet.no

Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.

Følg pressemeldinger fra Medietilsynet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Medietilsynet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom