Tusenvis av kilo søppel ryddet i Arktis via prosjektet Arctic Cleanup

Siden oppstarten av prosjektet Arctic Cleanup i 2021 har frivillige i Finnmark og Island ryddet over 24 000 kilo søppel fra sårbar arktisk natur.
Hold Norge Rent rydder i Nuuk, Grønland.

I 2021 samlet frivillige i Finnmark og Island inn totalt 3743 kilo marin forsøpling, og i 2022 ble det ryddet hele 20938 kilo fra strender i Finnmark, Island og Grønland. Tilsammen er over 24 000 kilo søppel fjernet fra sårbare områder.

Det er lokale ryddeaktører i Finnmark og Island som har hatt ansvaret for å mobilisere frivillige og koordinere ryddeaksjoner og datainnsamling (registert i Ocean Conservancys verktøy Tides og i Rydde). I tillegg har Hold Norge Rent gjennomført en pilot i Grønland.

Godt samarbeid i de arktiske områdene

Arctic Cleanup skal favne om hele Arktis og er et internasjonalt samarbeid mellom Hold Norge Rent (HNR), Ocean Conservancy (OC) og lokale ryddemiljøer i Arktis.

- I Finnmark har vi inngått samarbeid med Finnmark Friluftsråd, og i Island har vi inngått samarbeid med Veraldarvinir – Worldwide Friends, mens det er Ocean Conservancy som har ansvaret for aktiviteten i Alaska og Canada, sier prosjektleder i Hold Norge Rent, Heidi Gromstad.

Usikker fremtid for Arctic Cleanup

Interessen for Arctic Cleanup er nå i ferd med å spre seg i regionen, og i tillegg har nye aktører i Alaska, Sverige og Finland vist interesse for å delta i prosjektet. Dessverre er 2023 foreløpig det siste året med finansiering.

- Per i dag vet vi ikke om Arctic Cleanup kan videreføres i 2024, og vi har derfor satt oss ambisiøse mål for 2023, avslører Gromstad.

- Det foreligger planer om en ekspedisjon i deler av Arktis for å skape engasjement, innhente mer kunnskap og øke bevisstheten om marin forsøpling som miljøproblem i det utsatte og sårbare området, men mer kan jeg ikke avsløre, sier hun.

Fakta om prosjektet:

Arctic Cleanup inngår som en del av Arktisk råds «Regional Action Plan on Marine Litter» under PAME. Prosjektet skal engasjere og bevisstgjøre befolkningen, tilreisende, næringslivet og myndighetene, og samtidig belyse utfordringene knyttet til marin forsøpling i Arktis. Les rapporten om Arctic Cleanup 2021-2022 her.

Hold Norge Rent rydder i Nuuk, Grønland.