Tusenvis av åttendeklassinger forlater klasserommet

Onsdag 3. mai er over 20 000 elever med på OPPTUR med DNT, gjennom 65 arrangementer godt spredt i landet.
Onsdag 3. mai er over 20 000 elever med på OPPTUR med DNT. FOTO: Katherine Ferguson

– Det man er glad i tar man vare på! Derfor er det så viktig at vi gir ungdom ulike introduksjoner til naturen.Vi er nødt til å få til at barn og unge bruker færre timer inne foran skjermer, og mer tidute i naturen. Det er bra for den enkelte, og viktig for folks forhold til den livsviktige naturen vår, sier DNTs generalsekretær Dag Terje Klarp Solvang.

Han understreker at tid tilbragt ute er bra for den enkeltes helse, trivsel og mestring, og det er avgjørende at de framtidige generasjonene setter pris på og verner om naturen.

Onsdag 3. mai legger landets åttendeklassinger bøkene igjen i klasserommet og drar til skogs og til fjells på en 4-5 timers tur. Gjennom et samarbeid mellom skolene og de DNTs medlemsforeninger og turlag lokalt, får elevene en prøvesmak på friluftsliv, uavhengig av tidligere erfaring med fysisk aktivitet.

Nye opplevelser for mange

DNTs generalsekretær er bekymret for at barn og ungdom tilbringer mindre tid ute enn før. Samtidig menerhan at det å tilby varierte, gode opplevelser som OPPTUR er med på å inspirere til mer utetid.

Av erfaring vet vi at turdager som denne er en helt ny opplevelse for mange av deltakerne. Det er ikke sånn at alle er født med tursko på beina. Vi håper at OPPTUR medskolen inspirerer ungdommene tilå være mer ute, fordi de ser at det er gøy, sosialt, lærerikt og en fin avkobling, sier Klarp Solvang.

Fullt trøkk i Bergen og andre steder

Bergen og Hordaland Turlag er en av DNTs medlemsforeninger som arrangerer OPPTUR. Der skal elevene gå over tre av de syv byfjellene som omkranser havnebyen. Nærmere 3000 åttendeklassinger er påmeldt. I alt er det 65 arragementer, godt spredt i landet.

– Dette blir et herlig avbrekk fra den ordinære skolehverdagen deres. Vi håper åttendeklassingene får en fin, bynær naturopplevelse sammen med gode klassekamerater. Det blir sosialt og livlig, det er iallfall helt sikkert,sierRune Mo-Bjørkelund, som er leder for OPPTUR i Bergen og Hordaland Turlag.

Mange frivillige med

I Bergen som i resten av landet, er mange frivillige med for å legge til rette for en ny generasjon turfolk. I tillegg til at pensjonistergjerne stiller, har mange arrangører samarbeid med elever i videregående skole og studenter som stiller opp som vakter og aktivitetsledere på OPPTUR.

– Vi har flere frivillige løypevakter utplassert. De viser vei, heier på ungdommen og passer på underveis. Det blir fullt trøkk i byfjellene og målområdet kommer til å koke av slitne og fornøyde åttendeklassinger, sier Mo-Bjørkelund.

Korte fakta om OPPTUR:

• En nasjonal turdag for åttendeklassinger, arrangert av DNT
  • Arrangeres for 16. gang i 2023
  • Over 20 000 ungdommer deltar i år
  • Det er 65 arrangementer over hele landet
  • Turene er om lag ti kilometer lange og går til en topp eller lignende i nærområdet
  • Arrangementet gir læring, sosialt samvær, fysisk aktivitet og naturopplevelser

OPPTUR med åttendeklassinger fra Bergen. FOTO: André Marton Pedersen
OPPTUR over Oslo. FOTO: Stian Opsahl