Turistruter åpner etter korona-utsettelse

Foto: Tom Gulbrandsen
Norled regner med at tilstrømmingen fra norske turister vil være stor når turistrutene med hurtigbåt i Hardanger og mellom Bergen og Flåm nå åpner for sesongen. Foto: Tom Gulbrandsen

To av Norges mest populære turistruter med hurtigbåt åpner denne uken. Onsdag gikk første avgang både på ruten Bergen-Flåm og på Norheimsund-Eidfjord i Hardanger.

Begge rutene vil operere med daglige avganger frem til 30. september.

- Dette er en dag vi har gledet oss til. Fartøyene er klare og mannskapene har ventet lenge på å komme i gang. Vi vet at det blir færre utenlandske turister i år på grunn av korona-situasjonen, men regner med en stor økning av norske turister som vil oppleve flotte fjell og fjorder, sier regionsjef hurtigbåt i rederiet Norled, Bjørn Egil Søndenå.

Turister utgjør 80 prosent av turisttallet på Hardanger-ruten og hele 95 prosent på ruten mellom Bergen og Flåm. Begge rutene har hatt stor trafikkøkning de siste årene, og fra 2012 til i fjor har passasjertallet på Bergen-Flåm doblet seg, til 70 tusen.

Søndenå sier at korona-reglene gjør at man inntil videre vil kunne transportere om lag 50 prosent av maksimalt passasjertall.

- Vi følger selvsagt alle regler om smittevern, slik at både passasjerer og ansatte skal kunne føle seg trygge. Fartøyene er store og romslige. Det gjør at det vil være god plass og trygg avstand mellom de reisende, sier han.

Ruten mellom Norheimsund og Eidfjord tar i underkant av to og en halv time, og har stopp på kjente turiststeder som Utne, Lofthus, Kinsarvik og Ulvik.

Ruten mellom Bergen og Flåm tar fem timer og 25 minutter, og har 13 stopp på veien.

- Økningen i trafikktall kommer både av stabil drift og god markedsføring, samtidig som det har vært en stigende interesse for Norge og Vestlandet som turmål for utenlandske turister. Selv med et begrenset antall utenlandske gjester i år, regner vi med høyt belegg på rutene siden flere nordmenn kommer til å ferier i eget land, sier Søndenå.

Kontakt: Regionsjef hurtigbåt, Bjørn Egil Søndenå, bjorn.sondena@norled.no, mobil 922 01 181

Foto: Tom Gulbrandsen

Norled har satset mye på nye fartøystyper og miljøvennlig teknologi, og har tatt frem løsninger som selskapet er alene om i verden.