Turab slipper julelåta "Der du er"

Det å føle tilhørighet et sted er noe vi alle lengter etter. Og kanskje spesielt i jula? For når høytiden inntreffer stopper verden alltid litt opp og det er ingen andre steder man ønsker å være enn sammen med menneskene man er glad i.

26. november slipper Turab sin magiske juleballade «Der du er».

Turab sin første julelåt bærer preg av tristhet og håp når han synger om desperasjon for tilhørighet i jula. Det er en svevende tilværelse som kommer tydelig fram både i tekst, melodi og fremførelse av låta.

«Der du er» handler om å høre hjemme et sted. Dette stedet kan være en person eller en plass du føler tilhørighet til og trygghet hos. For alle vil jo bare bli elsket, ivaretatt og høre til, og låta beskriver nettopp denne redselen for å ikke ha sine nærmeste rundt seg i en tid som jula. - Turab

Turab legger og til: «Og det skal nevnes at låta tar opp klimakrisen, at vi må kutte ned på å spise dyr og tenke mer på miljøet – i hvert fall hvis vi vil fortsette å feire jul!»

Låta er skrevet sammen med produsent Ronny Janssen for en stund tilbake og har lenge ligget og støvet i en skuff. Det var først nå 24-åringen fra Manglerud i Oslo kjente det var riktig å hente den fram og gi den ut - trolig som den første norsk-pakistanske og muslimske artisten til å slippe en julelåt.

Jeg synes det er viktig å snakke om tilhørighet og inkludering spesielt i jula. Jul for meg handler om å samles med de man er glad i og skape inkluderende tradisjoner - uansett kultur eller religion, uansett familie eller venner. For jul kan feires på forskjellige måter! - Turab

Og Turab fortsetter: I jula er det er ingen andre steder jeg heller ville vært enn med familien min som elsker meg så høyt. Dessverre er det ikke alle som har noen å være med i jula og da kan juletiden være ekstra tung og vanskelig. Jeg håper låta kan bidra til forståelse og samhold, og det å tenke på og hjelpe de som ikke har like mye som en selv. Alle fortjener å kjenne seg elsket, ivaretatt og inkludert i jula!

«Der du er» er ute 26. november på alle plattformer.