Tunnelkontrakt ute i markedet
Bakgrunn
Med bakgrunn i reguleringsarbeidet til gjenoppbyggingen av regjeringskvartalet ble det forutsatt at det måtte gjøres tiltak på Hammersborgtunnelen for å oppnå tilstrekkelig sikkerhet for den nye departementsbebyggelsen.
Hammersborgtunnelen må bygges om i forbindelse med arbeidene med regjeringskvartalet, og blir som et resultat av denne ombyggingen oppgradert til dagens standard. Arbeidene med Vaterlandstunnelen skal utføres som et ordinært oppgraderingsprosjekt. Arbeidene på tunnelene vil bli utført i samme entreprise fordi trafikksystemet til de to tunnelene henger sammen og tunnelene kan derfor ikke kan stenges separat.
De viktigste endringene fra dagens vegsystem
- Hammersborgtunnelen som i dag består av flere sammensatte kulvertsystemer (støpte betongtunneler), bygges som sammenhengende ny kulvert fra Akersgata og østover til Møllergata. Store deler av dagens trasé senkes, og tunnelen forlenges mot øst med ca. 100 meter.
- Dagsonen mellom tunnelene halveres til ca. 70 m i ny situasjon, mot ca. 140 m i dag. Rampene til og fra gatenettet ved Vaterlandtunnelens vestre portalen senkes sammenlignet med dagens situasjon.
- Vaterlandtunnelen blir om lag 40 m kortere enn i dag, da dagens overbygg ved vestre portal fjernes.
- Rampetilknytninger til Akersgata, Hospitalsgata og Mariboes gate fjernes.
- Det bygges arkade for gangtrafikk innenfor fasaden i kvartalet Møllergata 24/Hammersborggata 17 (Megazone) for gangtrafikk mellom Mariboes gate og Møllergata. Fortau langs Folkets hus fjernes og erstattes med arkade for gangtrafikk innenfor fasaden.
- Vaterlandstunnelen oppgraderes.
Figur 1 - Tunnelsystemet før og etter ombygging/oppgradering
Fremdrift
Prosjekt har en estimert anleggsperiode på tre år. Dette innebærer at Ring 1 vil være helt stengt fra Pilestredet i vest til Torggata i øst, inkludert Vaterlandstunnelen i anleggsperioden.
Tabell 1 - Fremdriftsplan
Nøkkelord
Kontakter
Elin Hermanstad HavikProsjektlederStatens vegvesen Utbygging Sørøst
Tel:481 18 540elin.hermanstad.havik@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Fra 6. mai er det forbudt å kjøre elbil i kollektivfeltet2.5.2024 06:45:00 CEST | Pressemelding
Har du elbil og kjører i kollektivfeltene? Fra 6. mai har du ikke lenger adgang til det.
Åtte mistet livet i trafikken i april1.5.2024 06:30:09 CEST | Pressemelding
Åtte personer døde i trafikken i april. Dette er én færre enn i samme måned i fjor. I årets fire første måneder har 29 liv gått tapt i trafikken.
Arbeider i Helltunnelen og Stavsjøfjelltunnelen utover våren30.4.2024 16:58:04 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen fortsetter arbeidene med vedlikehold av de tekniske installasjonene i E6 Øst tunnelene mellom Ranheim og Værnes i Trøndelag.
Beredskapsøvelse i Rv. 70 Oppdølstrandtunnelen i Sunndal kommune30.4.2024 16:18:28 CEST | Pressemelding
Mandag kveld 6. mai avholder Statens vegvesen beredskapsøvelse sammen med nødetatene. Dette fører til perioder med ledebilkjøring og helstengt tunnel.
Obrascòn Huarte Lain S.A (OHLA) er innstilt til byggekontrakt for E105 Gjønnestunnelen30.4.2024 15:30:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har innstilt OHLA som leverandør av prosjektering og bygging av Gjønnestunnelen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom