TUIs reiseledere får elsykler på Rhodos

Nordmenns feriefavoritt, Rhodos, er en del av et prosjekt for å utvikle bærekraftige feriedestinasjoner. Reiselederne til TUI vil nå stadig oftere ses på ryggen av en el-sykkel.

En reiseleder som bruker elsykkel i Rhodos gater.
TUIs reiseledere på Rhodos er fornøyde med å bytte ut bilen med elsykkel. TUI

TUI samarbeider med myndighetene i Hellas for å teste ut tiltak for økt bærekraft på den populære ferieøya. Erfaringer fra samarbeidet, Co-Lab Rhodes, skal overføres til andre destinasjoner og bidra til en bærekraftig transformasjon av reiselivsbransjen.

TUI skal halvere bilbruken

Det er viktig for TUI-konsernet å arbeide strategisk med langsiktig bærekraft, samtidig som man gjennomfører mindre prosjekter som kan settes i verk umiddelbart. Elsykkelprosjektet er et eksempel på bærekraft i praksis. TUIs 250 reiseledere på Rhodos har nå fått tilgang til 30 el-sykler og 30 elektriske lastesykler. Dette kan halvere bilbruken med tilhørende utslipp.

– Korte bilturer er noe som i økende grad tilhører fortiden. Våre ansatte i gjesteservice skal i størst mulig grad bruke elsykler, når de reiser fra hotell til hotell på Rhodos. Co-Lab Rhodes er det perfekte stedet for en slik pilot, hvor vi høster erfaringer, sier Sebastian Ebel, administrerende direktør i TUI Group.

En%20reiseleder%20p%E5%20Rhodos%20som%20bruker%20elsykkel%20for%20%E5%20ta%20seg%20fram%20i%20trafikken.
Det er deilig å få litt drahjelp av en elsykkel i varmen på Rhodos.

Bilparken skal reduseres enda mer

Reiselederne på Rhodos skal bruke elsyklene, når det tar mer enn 40 minutter å gå dit de skal. Vanlige sykler brukes på kortere avstander.

Bilparken er kuttet ned fra 100 til 60, og antallet skal videre ned. Pilotprosjektet med el-sykler betyr at feriefavoritten er ett skritt nærmere målet om å være klimanøytral innen 2030.

CO-Lab Rhodes ble etablert av TUI Group, TUI Care Foundation og myndighetene i Sør-Egeerhavet og Hellas i januar 2022. TUI har som mål å ivareta de positive effektene av turisme, samtidig som man kraftig reduserer selskapets økologiske fotavtrykk.

TUI Norge er i dag en del av TUI Nordic, og er med en markedsandel på 25 % den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUI fly Nordic og Nazar.