TUI trapper opp kampen mot plastikk

Økning av mengden plastavfall er en av våre mest alvorlige globale miljøtrusler. I 2050 kan det være mer plast enn fisk i havet dersom ingenting blir gjort. Kampen mot plast starter på land. I fjor ryddet TUI-ansatte og kunder plast fra 52 strender, tilsvarende avstanden mellom Akershus Festning og Tønsberg, som en del av TUIs miljøarbeid. Nå tar TUI neste skritt for å redusere engangsplast, blant annet et enda tettere samarbeid med hoteller og investering i nye prosjekter fra selskapets veldedige organisasjon.

Strandrydding - TUI Blue

En viktig del av det å redusere negativ miljøpåvirkning er å redusere mengden engangsplast som kopper og sugerør. På verdensbasis blir bare 15 prosent av plasten vi bruker resirkulert (OECD), og ca. 8 millioner tonn plast ender opp i havet hvert år (UNEP).

- TUI jobber med å redusere engangsplast i alle deler av driften vår, samtidig som vi forsøker å forvalte plastavfall på en forsvarlig måte, som for eksempel gjennom rengjøring av strender. Vi gir også samarbeidspartnerne våre på destinasjonene vi tilbyr opplæring i hvordan de kan redusere bruk av engangsplastikk, sier Anna Kiefer, leder for bærekraft for TUI i Norden.

Noen av tiltakene TUI har iverksatt for å redusere bruk av engangsplastikk:

• I 2019 introduserte TUI egne retningslinjer for hotellpartnere for å redusere mengden engangsplastikk, inkludert reduksjon, gjenbruk, utskifting og resirkulering av plasten.
  • I høst lanserer TUIs veldedige organisasjon TUI Care Foundation et initiativ på Ayia Napa og Protaras på Øst-Kypros, der målet er å redusere reiselivsnæringens bruk av engangsplast med opptil 70 prosent frem til 2022.
  • Eksempler på andre TUI Care Foundation-tiltak er teknisk rådgivning og opplæring om effektiv bruk av ressurser og resirkulering på Kapp Verde. I juni i år ble TUI Junior Academy Curacao lansert, som skal trene fremtidige lærere om miljø, bærekraft og resirkulering, slik at de igjen vil kunne lære grunnskolebarn å ta bedre vare på miljøet.
  • 60 prosent av TUIs egne hoteller avskaffet all bruk av sugerør allerede i 2018, målet er at flere hoteller skal gjøre det samme. Eksempelvis tilbyr RIU-hotellene i Spania, Portugal og Kapp Verde kun komposterbare sugerør, noe de har gjort siden 2018.
  • TUIs hoteller har også redusert antall engangskopper, -bestikk, -rørepinner, -flasker, -vesker, baderomsprodukter og emballasje.
  • Flyselskapene våre har erstattet rørepinner av plast med alternativer av tre, og redusert mengden plastemballasje.
  • I 2018 renset 1.400 ansatte og kunder 52 strender, noe som tilsvarer avstanden mellom Akershus Festning og Tønsberg. 4,5 tonn avfall ble samlet inn, og arbeidet fortsetter.

Strandrydding - TUI Blue

TUI lanserer TUI Blue, selskapets nye globale hotellmerkevare7.11.2019 08:00:00 CETPressemelding

TUI, verdens største reiselivskonsern, begir seg nå ut på sitt største hotell konsoliderings prosjekt noen sinne. Med lanseringen av hotellmerkevaren TUI Blue vil selskapet slå sammen tre eksisterende konsepter, med et mål å bli verdens største merkevare innen ferie og fritids segmentet med 100 egne hotell og et estimert belegg på 1 million gjester i året. Alle hoteller i TUI Blue-porteføljen kan bestilles fra 7. november, og er tilgjengelig for norske gjester fra sommeren 2020.

TUI med rekordstor økning i kapasitet denne vinteren - 2 millioner ekstra flyseter22.10.2019 07:00:00 CESTPressemelding

TUI, verdens største reiselivskonsern, lanserer nå en rekordstor økning i antall flyseter og forventer sterk vekst i flere av TUIs markeder. Selskapet investerer nå i enda flere valgmuligheter og økt fleksibilitet for sine kunder, og hele 2 millioner ekstra flyseter er nå tilgjengelig for TUIs kunder i Storbritannia. Veksten tillater også ansettelse av kollegaer fra konkursrammede Thomas Cook.

Nyhet: TUI lanserer tre nye eksotiske destinasjoner i vinter13.9.2019 07:00:00 CESTPressemelding

Tall fra reiseselskapet TUI viser at etterspørselen etter reiser til sol og strand i vinter er opp 15 % sammenlignet med samme periode i fjor, en stor andel av denne veksten er til såkalte eksotiske destinasjoner. I takt med den økte etterspørselen lanserer TUI nå pakkereiser til tre nye vinterdestinasjoner; Da Nang i Vietnam, Doha i Qatar, samt det som sies å være Karibiens mest fargerike destinasjon, Curaçao.