TUI trapper opp kampen mot plastikk

Økning av mengden plastavfall er en av våre mest alvorlige globale miljøtrusler. I 2050 kan det være mer plast enn fisk i havet dersom ingenting blir gjort. Kampen mot plast starter på land. I fjor ryddet TUI-ansatte og kunder plast fra 52 strender, tilsvarende avstanden mellom Akershus Festning og Tønsberg, som en del av TUIs miljøarbeid. Nå tar TUI neste skritt for å redusere engangsplast, blant annet et enda tettere samarbeid med hoteller og investering i nye prosjekter fra selskapets veldedige organisasjon.

Strandrydding - TUI Blue

En viktig del av det å redusere negativ miljøpåvirkning er å redusere mengden engangsplast som kopper og sugerør. På verdensbasis blir bare 15 prosent av plasten vi bruker resirkulert (OECD), og ca. 8 millioner tonn plast ender opp i havet hvert år (UNEP).

- TUI jobber med å redusere engangsplast i alle deler av driften vår, samtidig som vi forsøker å forvalte plastavfall på en forsvarlig måte, som for eksempel gjennom rengjøring av strender. Vi gir også samarbeidspartnerne våre på destinasjonene vi tilbyr opplæring i hvordan de kan redusere bruk av engangsplastikk, sier Anna Kiefer, leder for bærekraft for TUI i Norden.

Noen av tiltakene TUI har iverksatt for å redusere bruk av engangsplastikk:

• I 2019 introduserte TUI egne retningslinjer for hotellpartnere for å redusere mengden engangsplastikk, inkludert reduksjon, gjenbruk, utskifting og resirkulering av plasten.
  • I høst lanserer TUIs veldedige organisasjon TUI Care Foundation et initiativ på Ayia Napa og Protaras på Øst-Kypros, der målet er å redusere reiselivsnæringens bruk av engangsplast med opptil 70 prosent frem til 2022.
  • Eksempler på andre TUI Care Foundation-tiltak er teknisk rådgivning og opplæring om effektiv bruk av ressurser og resirkulering på Kapp Verde. I juni i år ble TUI Junior Academy Curacao lansert, som skal trene fremtidige lærere om miljø, bærekraft og resirkulering, slik at de igjen vil kunne lære grunnskolebarn å ta bedre vare på miljøet.
  • 60 prosent av TUIs egne hoteller avskaffet all bruk av sugerør allerede i 2018, målet er at flere hoteller skal gjøre det samme. Eksempelvis tilbyr RIU-hotellene i Spania, Portugal og Kapp Verde kun komposterbare sugerør, noe de har gjort siden 2018.
  • TUIs hoteller har også redusert antall engangskopper, -bestikk, -rørepinner, -flasker, -vesker, baderomsprodukter og emballasje.
  • Flyselskapene våre har erstattet rørepinner av plast med alternativer av tre, og redusert mengden plastemballasje.
  • I 2018 renset 1.400 ansatte og kunder 52 strender, noe som tilsvarer avstanden mellom Akershus Festning og Tønsberg. 4,5 tonn avfall ble samlet inn, og arbeidet fortsetter.

Strandrydding - TUI Blue

TUI tilbyr nå COVID CARE til alle sine kunder - Tjenesten gjelder alle charterreiser fra og med i dag, og dekker blant annet testing og repatriering16.7.2020 10:00:00 CESTPressemelding

Etter hvert som verden langsomt åpner seg for utenlandsreiser, så vokser også feriesalget hos TUI. I takt med økende etterspørsel etter sommerferie i Hellas og Spania, øker også interessen fra kundene angående reisesikkerhet og nødvendige forholdsregler. I lys av vår "nye" måte å reise på og for å imøtekomme behovet i markedet, tilbyr TUI nå en egen COVID CARE-tjeneste til alle sine kunder som reiser i 2020.

Viktig informasjon til våre kunder14.3.2020 10:24:13 CETPressemelding

Det norske Utenriksdepartementet fraråder nå alle ikke-nødvendige reiser til utlandet. Dette reiserådet gjelder alle land i verden. Vi har derfor besluttet å stoppe all trafikk fra Norge fra og med i dag, til og med 14. april. Til alle våre norske kunder som er ute på reise akkurat nå, dere vil returnere til Norge som planlagt, dersom ikke annet er kommunisert. Vi får veldig mange henvendelser akkurat nå. Dersom du har en reise med oss i løpet av de neste 4 ukene så vil vi forsøke å finne gode reisealternativer til deg, du vil få tilbud om endring eller avbestilling. Vi beklager ulempene dette medfører og vi ber deg vente til vi tar kontakt med deg for mer informasjon om din reise.