TUI trapper opp kampen mot plastikk

Økning av mengden plastavfall er en av våre mest alvorlige globale miljøtrusler. I 2050 kan det være mer plast enn fisk i havet dersom ingenting blir gjort. Kampen mot plast starter på land. I fjor ryddet TUI-ansatte og kunder plast fra 52 strender, tilsvarende avstanden mellom Akershus Festning og Tønsberg, som en del av TUIs miljøarbeid. Nå tar TUI neste skritt for å redusere engangsplast, blant annet et enda tettere samarbeid med hoteller og investering i nye prosjekter fra selskapets veldedige organisasjon.

Strandrydding - TUI Blue

En viktig del av det å redusere negativ miljøpåvirkning er å redusere mengden engangsplast som kopper og sugerør. På verdensbasis blir bare 15 prosent av plasten vi bruker resirkulert (OECD), og ca. 8 millioner tonn plast ender opp i havet hvert år (UNEP).

- TUI jobber med å redusere engangsplast i alle deler av driften vår, samtidig som vi forsøker å forvalte plastavfall på en forsvarlig måte, som for eksempel gjennom rengjøring av strender. Vi gir også samarbeidspartnerne våre på destinasjonene vi tilbyr opplæring i hvordan de kan redusere bruk av engangsplastikk, sier Anna Kiefer, leder for bærekraft for TUI i Norden.

Noen av tiltakene TUI har iverksatt for å redusere bruk av engangsplastikk:

• I 2019 introduserte TUI egne retningslinjer for hotellpartnere for å redusere mengden engangsplastikk, inkludert reduksjon, gjenbruk, utskifting og resirkulering av plasten.
  • I høst lanserer TUIs veldedige organisasjon TUI Care Foundation et initiativ på Ayia Napa og Protaras på Øst-Kypros, der målet er å redusere reiselivsnæringens bruk av engangsplast med opptil 70 prosent frem til 2022.
  • Eksempler på andre TUI Care Foundation-tiltak er teknisk rådgivning og opplæring om effektiv bruk av ressurser og resirkulering på Kapp Verde. I juni i år ble TUI Junior Academy Curacao lansert, som skal trene fremtidige lærere om miljø, bærekraft og resirkulering, slik at de igjen vil kunne lære grunnskolebarn å ta bedre vare på miljøet.
  • 60 prosent av TUIs egne hoteller avskaffet all bruk av sugerør allerede i 2018, målet er at flere hoteller skal gjøre det samme. Eksempelvis tilbyr RIU-hotellene i Spania, Portugal og Kapp Verde kun komposterbare sugerør, noe de har gjort siden 2018.
  • TUIs hoteller har også redusert antall engangskopper, -bestikk, -rørepinner, -flasker, -vesker, baderomsprodukter og emballasje.
  • Flyselskapene våre har erstattet rørepinner av plast med alternativer av tre, og redusert mengden plastemballasje.
  • I 2018 renset 1.400 ansatte og kunder 52 strender, noe som tilsvarer avstanden mellom Akershus Festning og Tønsberg. 4,5 tonn avfall ble samlet inn, og arbeidet fortsetter.

Strandrydding - TUI Blue

Redde skilpadder eller rydde stranden i ferien - TUIs mest populære hotellkonsept lar gjestene ta aktiv del i lokale bærekraftsprosjekter18.12.2019 08:00:00 CETPressemelding

Blue Star er TUIs mest populære hotellkonsept i Norden med nærmere 300.000 gjester årlig. Blue Star er et rendyrket nordisk konsept som har vært i selskapets portefølje i mer enn 30 år. Nå har konseptet gjennomgått en omfattende oppdatering, der bærekraft er i fokus. Nye Blue Star handler om grønne løsninger, lokale opplevelser og at gjestene skal få mulighet til å ta en aktiv del i bærekraftprosjekter i nærområdet. TUI tilbyr 50 Blue Star-hoteller i hele verden.

TUIs ferieatlas: Hit reiser vi i vinter - Kanariøyene topper listen i hele Europa13.12.2019 07:00:00 CETPressemelding

TUIs ferieatlas er her og vinterens reisetrender viser at Kanariøyene er nordmenns ubestridte favoritt, dette gjelder også i julen. Vi er ikke alene om å reise til Kanariøyene, samtlige av TUIs 13 markeder har en eller flere av de kanariske øyene på sine topplister. Sveitsere og Østerrikere velger eksklusive reisemål, og Egypt fortsetter veksten. TUIs Ferieatlas kartlegger reisemønsteret til TUIs mer enn 27 millioner gjester verden over og er basert på faktiske bestillingstall.

Reiser du med barn med funksjonshemninger eller har du spesielle behov? Her er 3 hotelltips for deg18.11.2019 08:00:00 CETPressemelding

De fleste synes det å søke etter den perfekte reisen til sol og strand er halve gleden med ferieplanleggingen, og i gjennomsnitt bruker vi 28 dager på å undersøke ulike reisemuligheter på nett. Reiser du derimot med barn eller voksne med funksjonshemninger eller særskilte behov så blir denne prosessen ofte litt mer utfordrende. For å gjøre dette enklere for sine gjester har TUI satt sammen 3 hoteller i vinter som er tilpasset barnefamilier med spesielle behov.