TUI lanserer Care Travel-merke - Få reisende vet at de kan ta mer bærekraftige ferievalg

- Reisebransjen har ikke klart å kommunisere sitt bærekraftarbeid, sier kommunikasjonssjef Nora Aspengren. Vi må bli flinkere til å hjelpe kundene med å ta gode reisevalg.
Mange vet at man kan velge mer bærekraftige alternativer i dagligvarehandelen, og ellers i hverdagslivet, men ifølge en ny undersøkelse utført av NOVUS er det få nordmenn som vet at det samme prinsippet gjelder når de skal velge hotell. 59 prosent av de spurte oppgir at de ikke vet at valg av hotell er viktig når det gjelder en mer bærekraftig reise.
- Vi har jobbet lenge med bærekraft og allerede på 90-tallet hadde vi en bærekraftavdeling i TUI-gruppen. Vi ser det som en del av vårt ansvar og svært viktig å være med på å drive utviklingen fremover og bidra til positiv endring i reiselivsnæringen, sier Aspengren
TUI lanserer Care Travel
Care Travel er TUIs eget bærekraft-merke som skal gjøre det enklere for kundene å ta bedre ferievalg. Når du bestiller hotell med Care Travel-merket betyr det at hotellet er miljø-/bærekraftsertifisert og at hotelloppholdet, flyreisen og transporten til og fra hotellet er klimakompensert. I tillegg til dette doneres 10 NOK per reisende til TUI Care Foundation, en stiftelse som fremmer utdanning for barn og unge, dyrevelferd og beskyttelse av natur og miljø.
Global Sustainable Tourism Council- Èn standard for sertifiseringer
Det finnes flere ulike sertifiseringer som er utviklet for å hjelpe hoteller med å håndtere sitt bærekraftarbeid. For å gjøre ting enklere har Global Sustainable Tourism Council (GSTC) satt èn standard for alle sertifiseringer. Når du velger et hotell med en sertifisering som er godkjent av GSCT, vet du at hotellet aktivt jobber med effektiv bærekraftsplanlegging, maksimerer sosiale og økonomiske fordeler for lokalsamfunnet, ivaretar lokal kulturarv og reduserer negative konsekvenser for miljøet.
– I dag er alle våre egne hoteller sertifisert og 75 prosent av våre kunder bor på sertifiserte hoteller. Vårt mål er å øke dette til 80 prosent i løpet av 2022. Det er viktig at vi som arrangører jobber både for at flere hoteller skal bli sertifiserte, samtidig som vi må gjøre det så enkelt som mulig for kundene våre. Derfor lanserer vi nå Care Travel, et merke som gjør det enklere for kundene våre å ta mer bærekraftige valg, sier Aspengren.
Nøkkelord
Kontakter
Nora AspengrenKommunikasjonssjef TUI i Norge
Tel:+47 90 63 60 63nora.aspengren@tui.noBilder
Lenker
Om TUI Norge
TUI (Tourist Union International) er den ledende reiseoperatøren i verden. 25 % av de nordiske pakkereisekundene velger TUI. TUI Norge ble etablert i 1973. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Spania. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUIfly og Nazar. TUI Nordic er en del av TUI Group, verdens største turistkonsern som er virksomme på om lag 180 destinasjoner verden over. TUI har tatt en hovedrolle i arbeidet med å skape en mer bærekraftig reiselivsnæring.
Følg pressemeldinger fra TUI Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TUI Norge
Fullt trøkk fra Bodø i sommer16.9.2025 09:19:59 CEST | Pressemelding
– Bodøværingene elsker Kreta om sommeren, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.
TUI lanserer nytt barnevennlig reisemål i Spania11.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
TUI utvider tilbudet sitt i Spania med den sjarmerende kystbyen Salou på Costa Dorada.
TUI åpner sitt første hotell i Japan5.9.2025 11:53:09 CEST | Pressemelding
TUI utvider sin hotellportefølje og etablerer seg for første gang i Japan.
Ny favoritt: – Hit vil vi i høstferien2.9.2025 08:25:05 CEST | Pressemelding
– I høstferien må fjorårets favoritt nøye seg med fjerdeplassen, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.
Disse reisemålene tok av på TikTok i sommer26.8.2025 09:53:35 CEST | Pressemelding
– Sosiale medier har stor påvirkning på hvor vi vil reise. De skaper nye og forsterker gamle reisemønstre, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom