TUI lanserer Care Travel-merke - Få reisende vet at de kan ta mer bærekraftige ferievalg

- Reisebransjen har ikke klart å kommunisere sitt bærekraftarbeid, sier kommunikasjonssjef Nora Aspengren. Vi må bli flinkere til å hjelpe kundene med å ta gode reisevalg.
Mange vet at man kan velge mer bærekraftige alternativer i dagligvarehandelen, og ellers i hverdagslivet, men ifølge en ny undersøkelse utført av NOVUS er det få nordmenn som vet at det samme prinsippet gjelder når de skal velge hotell. 59 prosent av de spurte oppgir at de ikke vet at valg av hotell er viktig når det gjelder en mer bærekraftig reise.
- Vi har jobbet lenge med bærekraft og allerede på 90-tallet hadde vi en bærekraftavdeling i TUI-gruppen. Vi ser det som en del av vårt ansvar og svært viktig å være med på å drive utviklingen fremover og bidra til positiv endring i reiselivsnæringen, sier Aspengren
TUI lanserer Care Travel
Care Travel er TUIs eget bærekraft-merke som skal gjøre det enklere for kundene å ta bedre ferievalg. Når du bestiller hotell med Care Travel-merket betyr det at hotellet er miljø-/bærekraftsertifisert og at hotelloppholdet, flyreisen og transporten til og fra hotellet er klimakompensert. I tillegg til dette doneres 10 NOK per reisende til TUI Care Foundation, en stiftelse som fremmer utdanning for barn og unge, dyrevelferd og beskyttelse av natur og miljø.
Global Sustainable Tourism Council- Èn standard for sertifiseringer
Det finnes flere ulike sertifiseringer som er utviklet for å hjelpe hoteller med å håndtere sitt bærekraftarbeid. For å gjøre ting enklere har Global Sustainable Tourism Council (GSTC) satt èn standard for alle sertifiseringer. Når du velger et hotell med en sertifisering som er godkjent av GSCT, vet du at hotellet aktivt jobber med effektiv bærekraftsplanlegging, maksimerer sosiale og økonomiske fordeler for lokalsamfunnet, ivaretar lokal kulturarv og reduserer negative konsekvenser for miljøet.
– I dag er alle våre egne hoteller sertifisert og 75 prosent av våre kunder bor på sertifiserte hoteller. Vårt mål er å øke dette til 80 prosent i løpet av 2022. Det er viktig at vi som arrangører jobber både for at flere hoteller skal bli sertifiserte, samtidig som vi må gjøre det så enkelt som mulig for kundene våre. Derfor lanserer vi nå Care Travel, et merke som gjør det enklere for kundene våre å ta mer bærekraftige valg, sier Aspengren.
Nøkkelord
Kontakter
Nora AspengrenKommunikasjonssjef TUI i Norge
Tel:+47 90 63 60 63nora.aspengren@tui.noBilder
Lenker
Om TUI Norge
TUI Group er verdens ledende reiseoperatør med virksomhet i over 180 land. I Norge har selskapet vært etablert siden 1973.
TUI arbeider for at feriereiser skal være mer bærekraftige og bidra positivt til lokalsamfunn og natur på reisemålene. Gjennom initiativer som TUI Care Foundation og tiltak for å redusere utslipp, plastbruk og matsvinn, tar TUI en aktiv rolle i utviklingen av en mer ansvarlig og fremtidsrettet reiselivsnæring der både mennesker og miljø står i sentrum.
TUI har forpliktet seg til mål i tråd med Paris-avtalen gjennom selskapets bærekraftsagenda, med ambisjon om netto null utslipp innen 2050.
Science Based Targets initiative (SBTi) har godkjent klimamålene våre og bekreftet at handlingsplanen er i tråd med kravene for å begrense global oppvarming.
Følg pressemeldinger fra TUI Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TUI Norge
TUI flyr direkte fra fra Tyskland til Trysil20.12.2025 06:00:00 CET | Pressemelding
Denne vinteren setter TUI opp nye charterfly fra Tyskland og Belgia til Trysil, en av Norges store skidestinasjoner. Målet er å gjøre vinterferie i Norge mer tilgjengelig for europeiske skielskere.
– Dette vil vi oppleve på reise i 202619.12.2025 11:11:19 CET | Pressemelding
Storbyferie, idrettsopplevelser og bærekraft er viktige reisetrender for 2026. Ifølge en ny analyse av TUI Musement vil store hendelser som for eksempel fotball VM påvirke, hvor vi reiser.
Nytt reisemål skyter fart16.12.2025 06:19:34 CET | Pressemelding
– Det er trendy å reise til mer eksotiske reisemål om vinteren, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen. Thailand troner øverst på ønskelista per nå, men et nytt reisemål skyter fart.
TUI med rekordresultat10.12.2025 09:38:21 CET | Pressemelding
TUI Group leverte et svært sterkt resultat i regnskapsåret 2025, og kan vise til det beste driftsresultatet i konsernets historie.
TUI lanserer samarbeid med Hummel9.12.2025 12:28:02 CET | Pressemelding
ReiseoperatørenTUI inngår et globalt partnerskap med sports- og livsstilsmerket Hummel. Selskapene har lansert en ny kleskolleksjon for reisende og ansatte over hele verden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
