TUI har signert Helsinki-erklæringen for mer bærekraftig reiseliv

TUI har signert Helsinki-erklæringen 2.0 for et mer bærekraftig reiseliv. Det var den finske bransjeforeningen SMAL som lanserte initiativet på årets nordiske reisemesse Matka i Helsinki.

Her fra signeringen av Helsinki-erklæringen 2.0. Heli Mäki-Fränti og Anna Kiefer

Helsinki-erklæringen er et felles initiativ støttet av hele reiselivsnæringen i Finland, der man forplikter seg til å utvikle virksomheten i en bærekraftig retning.

- Med Helsinki-erklæringen ønsker vi å samle reiselivsnæringen om å jobbe mer målrettet med bærekraft i en tid som i økende grad er preget av spørsmål knyttet til miljø og klima. Vi ønsker å bidra til positiv utvikling og samtidig fremheve alt det gode arbeidet næringen allerede gjør, sier Heli Mäki-Fränti, leder av SMAL.

SMAL er en finsk medlemsorganisasjon med rundt 180 reisebyråer og turoperatører. De lanserte den første versjonen av Helsingfors-erklæringen i 2009, og den ble signert av over hundre reiseselskaper, inkludert TUI.

- Bærekraft er en del av alt vi gjør i TUI og vi ønsker SMALs initiativ velkommen. Det er viktig at hele reisebransjen jobber for mer bærekraftige reiser og at vi setter oss store mål. TUI har et av verdens mest energieffektive flyselskaper og vi leter stadig etter nye måter å redusere klimapåvirkningen ytterligere. Vi jobber også for å forbedre arbeidsforhold og støtte lokalsamfunn rundt om i verden. sier Anna Kiefer, bærekraftsjef i TUI.

Kofferten står klar, nå skal nordmenn ut å reise - vekst i reisesalget i hele landet14.4.2021 13:00:00 CEST | Pressemelding

Siste salgstall fra TUI viser at reiselysten fester seg i hele landet, og reisearrangøren melder om nær dobling i feriesalget den siste uken. Den største andelen av de reisende ønsker å reise til utlandet fra og med september, tallene viser vekst i alle sesonger som ligger ute til salg. Skolenes høstferier og juleferier er veldig populært blant barnefamilier, og jevnt over kjøper nå nordmenn dyrere ferieprodukter enn normalt.