TUI Norge

TUI gjør det enklere å handle ferieminner med god samvittighet

Del

Med 26,3 millioner reisende inn og ut av norske lufthavner hittil i år så er sannsynligheten for uheldige suvenirkjøp i ferien stor. TUI har nå utviklet en egen Suvenir Guide som skal hjelpe selskapets kunder med å handle ferieminner med god samvittighet.

TUI Suvenir Guide - Smykker
TUI Suvenir Guide - Smykker

- Vi har nok alle kjøpt med oss smykker, håndverk eller mat med hjem fra ferie, og de fleste av oss tenker ikke noe mer over det. Men noen ganger kan disse være skadelig for miljøet og stedet vi nettopp har besøkt. Vi har derfor utviklet en oversikt over hvilke produkter man bør unngå å kjøpe med seg hjem, sier Nora Aspengren Kommunikasjonsansvarlig i TUI

Bilder med dyr, skjell og klær – Dette bør du unngå å kjøpe

TUIs nye Suvenir Guide hjelper reisende med tips til hvordan man bevarer biologisk mangfold, bidrar positivt til økonomisk vekst på destinasjonen og unngår overraskelser når man skal gjennom tollen.

 Eksempel:

 -       Muslingskjell kan kun samles eller kjøpes dersom arten ikke er beskyttet under CITES. Muslinger og andre sjødyr skal ikke kjøpes, da de ikke samles inn men fiskes, og eksport av disse produktene er forbudt. Vennligst unngå: Produkter av marint dyreliv fra suvenirbutikker.

-       Vi oppfordrer besøkende til å ikke ta bilder der dyr er en fotoattraksjon. Det er vanlig at dyrene blir neddopet og holdt under upassende forhold. I tillegg er det stor fare for at ivrige fotografer skremmer dyrene. Vennligst ikke fotografer andre mennesker hvis du ikke har bedt om deres tillatelse på forhånd.

-       250 000 havskildpadder ender opp som bifangst som følge av overdreven fiske hvert år. Videre betraktes havskildpadder som en delikatesse i land som Den dominikanske republikk. Økende havforurensning ødelegger også deres naturlige habitat og avl. Totalt sju arter av havskilpadder er akkurat nå utrydningstruet. Handelen med havskildpaddeprodukter er derfor forbudt over hele verden. Vennligst unngå: Såpe og kremer, egg, skilpadde skjell, medisiner etc.

Egne Suvenir Guider for Tyrkia og Den Dominikanske Republikk

Informasjonen er tilgjengelig på engelsk og er satt sammen i samarbeid med The Global Nature Fund (GNF), en internasjonal stiftelse som jobber for å bevare miljø og natur. Suvenir Guiden gir for øyeblikket generell informasjon om en rekke vanlige suvenirer.

I tillegg finnes det separate guider for Tyrkia og Den Dominikanske Republikk som dekker produkter som er særegne for disse populære feriedestinasjonene.

Les mer om TUIs Suvenir Guide her https://www.tui.no/om-tui/barekraftig-reiseliv/suvenir-guide/

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

TUI Suvenir Guide - Smykker
TUI Suvenir Guide - Smykker
Last ned bilde
TUI Suvenir Guide - Tyrkia
TUI Suvenir Guide - Tyrkia
Last ned bilde
TUI Suvenir Guide - Jamaica
TUI Suvenir Guide - Jamaica
Last ned bilde
TUI Suvenir Guide - Tyrkia
TUI Suvenir Guide - Tyrkia
Last ned bilde
TUI Suvenir Guide - Dominikanske Republikk
TUI Suvenir Guide - Dominikanske Republikk
Last ned bilde
TUI Suvenir Guide - Jamaica 2
TUI Suvenir Guide - Jamaica 2
Last ned bilde

Lenker

Om TUI Norge

TUI Norge
TUI Norge
Lille Grensen 7
0159 Oslo Oslo

08100http://www.tui.no

TUI Norge er i dag en del av TUI Nordic, og er med en markedsandel på 20 % den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUI fly Nordic og Nazar.

Følg saker fra TUI Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra TUI Norge

Redde skilpadder eller rydde stranden i ferien - TUIs mest populære hotellkonsept lar gjestene ta aktiv del i lokale bærekraftsprosjekter18.12.2019 08:00:00 CETPressemelding

Blue Star er TUIs mest populære hotellkonsept i Norden med nærmere 300.000 gjester årlig. Blue Star er et rendyrket nordisk konsept som har vært i selskapets portefølje i mer enn 30 år. Nå har konseptet gjennomgått en omfattende oppdatering, der bærekraft er i fokus. Nye Blue Star handler om grønne løsninger, lokale opplevelser og at gjestene skal få mulighet til å ta en aktiv del i bærekraftprosjekter i nærområdet. TUI tilbyr 50 Blue Star-hoteller i hele verden.

TUIs ferieatlas: Hit reiser vi i vinter - Kanariøyene topper listen i hele Europa13.12.2019 07:00:00 CETPressemelding

TUIs ferieatlas er her og vinterens reisetrender viser at Kanariøyene er nordmenns ubestridte favoritt, dette gjelder også i julen. Vi er ikke alene om å reise til Kanariøyene, samtlige av TUIs 13 markeder har en eller flere av de kanariske øyene på sine topplister. Sveitsere og Østerrikere velger eksklusive reisemål, og Egypt fortsetter veksten. TUIs Ferieatlas kartlegger reisemønsteret til TUIs mer enn 27 millioner gjester verden over og er basert på faktiske bestillingstall.

Reiser du med barn med funksjonshemninger eller har du spesielle behov? Her er 3 hotelltips for deg18.11.2019 08:00:00 CETPressemelding

De fleste synes det å søke etter den perfekte reisen til sol og strand er halve gleden med ferieplanleggingen, og i gjennomsnitt bruker vi 28 dager på å undersøke ulike reisemuligheter på nett. Reiser du derimot med barn eller voksne med funksjonshemninger eller særskilte behov så blir denne prosessen ofte litt mer utfordrende. For å gjøre dette enklere for sine gjester har TUI satt sammen 3 hoteller i vinter som er tilpasset barnefamilier med spesielle behov.

TUI lanserer TUI Blue, selskapets nye globale hotellmerkevare7.11.2019 08:00:00 CETPressemelding

TUI, verdens største reiselivskonsern, begir seg nå ut på sitt største hotell konsoliderings prosjekt noen sinne. Med lanseringen av hotellmerkevaren TUI Blue vil selskapet slå sammen tre eksisterende konsepter, med et mål å bli verdens største merkevare innen ferie og fritids segmentet med 100 egne hotell og et estimert belegg på 1 million gjester i året. Alle hoteller i TUI Blue-porteføljen kan bestilles fra 7. november, og er tilgjengelig for norske gjester fra sommeren 2020.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom