TUI forbereder gjenåpning av egne hoteller

- Det er viktig for oss at både kunder, kollegaer, partnere og lokale myndigheter er trygge på at vi iverksetter nødvendige tiltak for å ivareta alle. De 10 tiltakene vi nå innfører kommer i tillegg til lokale anbefalinger, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonsansvarlig i TUI i Norge.
Corona-pandemien utgjør en stor utfordring for hele reisebransjen, og på veldig kort tid gikk TUI fra å ha titusenvis av norske gjester rundt om i verden til å pause virksomheten fullstendig. Nå er hovedfokuset på å gjenoppta reiser så snart verden er klar, på en mest mulig sikker og ansvarlig måte. Derfor jobbes det nå med en rekke tiltak for hotell, flyreiser, transport, cruise og andre opplevelser. Først ute er hotellene, nå presenteres en 10-punkts liste med tiltak for et trygt og komfortabelt hotellopphold. Disse tiltakene vil bli implementert på alle konsernets egne hoteller, samtidig oppfordrer TUI sine hotellpartnere til å gjøre det samme.
- Kundeundersøkelser viser tydelig at sikkerhet og hygiene er veldig viktig for de som ønsker å reise igjen etter nedstengningen. Vi skal sikre at hotellene våre oppfyller gjestenes høye forventninger, og legge grunnlaget for en smidig og trygg oppstart slik at våre gjester kan nyte gode ferieopplevelser med oss igjen, sier Aspengren.
Hotel
1) Innsjekking online: Feriegjester kan gjøre innsjekking kontaktløst på de fleste hoteller ved å sjekke inn online via hotellets hjemmeside eller via smarttelefon.
2) Avstandsregel: På offentlige områder som restauranter, korridorer eller treningssentre, er alle ansatte pålagt å holde en avstand på 1,5 til to meter mellom dem og gjestene. For eksempel blir bord på restauranter bare rengjort når gjestene er ferdig med måltidet og har forlatt bordet.
3) Personalplanlegging: Personalet vil jobbe i faste team for å kunne minimere, samt spore mulige smittekilder.
Kapasitetsjustering
4) Restaurant: For å begrense antall gjester på restauranter vil kapasiteten bli betydelig redusert. Bord blir satt opp med en avstand på minst 1,5 meter.
5) Utvidede åpningstider: For å gi tilstrekkelig med plass til alle gjester, vil åpningstidene til restauranter og andre hotellfasiliteter bli utvidet.
6) Underholdning og aktiviteter: Kun arrangementer, aktiviteter og underholdning som involverer et lite antall deltakere og uten nærkontakt vil bli gjort tilgjengelig. Golf eller tennis, for eksempel, kan finne sted, men fotballturneringer kan ikke gjennomføres. Spa-tilbudet vil bli tilpasset og barneaktiviteter vil bli organisert i henhold til kravene gitt på destinasjonene og gjestenes opprinnelsesland.
Hygiene og desinfeksjon
7) Økt antall desinfiserende dispensere: Antall dispensere vil øke betydelig, slik at gjester og ansatte kan desinfisere hendene ved alle viktige kontaktpunkter. For eksempel alle steder hvor mat og drikke tilbys, ved idrettsanlegg og i lobbyområdet.
8) Ekstra rengjøring av rom: Det skal settes inn omfattende nye rengjøringsrutiner for å gi best mulig beskyttelse. Alle rommene blir grundig rengjort før ankomst, og de samme rengjøringsrutinene vil bli brukt ved hver nye innsjekk. De mest brukte områdene, for eksempel bad, og mest brukte enheter og apparater som fjernkontroller, vil få særlig oppmerksomhet.
9) Mindre selvbetjening: Selvbetjeningstilbud som buffeer vil bli redusert til et minimum. Der det er mulig vil servering av mat og drikke bli gjort av personalet, som også vil bruke vernemasker.
Omfattende opplæringsprogram
10) Opplæring: TUI vil sørge for at alle ansatte ved sine egne hoteller får grundig opplæring i de nye rutinene. De første opplæringsprogrammene blir gjort tilgjengelig denne uken.
Disse tiltakene kommer i tillegg til anbefalinger og lovbestemmelsene satt av de respektive destinasjonene. For å sikre et like høyt sikkerhetsnivå ved våre partnerhotell som ikke drives av TUI, har konsernet også lansert et omfattende opplærings- og inspeksjonsprogram i samarbeid med hygiene- og sikkerhetsfirmaet Cristal International Standards. Dette inkluderer opplæringsmateriell, webinarer, sjekklister og kundeinformasjon, og vil bli gjort tilgjengelig for joint venture-partnerne og hotelloperatører umiddelbart.
Nøkkelord
Kontakter
Nora AspengrenKommunikasjonsansvarlig i TUI
Tel:+47 90 63 60 63nora.aspengren@tui.noBilder

Lenker
Om TUI Norge
TUI Group er verdens ledende reiseoperatør med virksomhet i over 180 land. I Norge har selskapet vært etablert siden 1973.
TUI arbeider for at feriereiser skal være mer bærekraftige og bidra positivt til lokalsamfunn og natur på reisemålene. Gjennom initiativer som TUI Care Foundation og tiltak for å redusere utslipp, plastbruk og matsvinn, tar TUI en aktiv rolle i utviklingen av en mer ansvarlig og fremtidsrettet reiselivsnæring der både mennesker og miljø står i sentrum.
TUI har forpliktet seg til mål i tråd med Paris-avtalen gjennom selskapets bærekraftsagenda, med ambisjon om netto null utslipp innen 2050.
Science Based Targets initiative (SBTi) har godkjent klimamålene våre og bekreftet at handlingsplanen er i tråd med kravene for å begrense global oppvarming.
Følg pressemeldinger fra TUI Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TUI Norge
TUI flyr direkte fra fra Tyskland til Trysil20.12.2025 06:00:00 CET | Pressemelding
Denne vinteren setter TUI opp nye charterfly fra Tyskland og Belgia til Trysil, en av Norges store skidestinasjoner. Målet er å gjøre vinterferie i Norge mer tilgjengelig for europeiske skielskere.
– Dette vil vi oppleve på reise i 202619.12.2025 11:11:19 CET | Pressemelding
Storbyferie, idrettsopplevelser og bærekraft er viktige reisetrender for 2026. Ifølge en ny analyse av TUI Musement vil store hendelser som for eksempel fotball VM påvirke, hvor vi reiser.
Nytt reisemål skyter fart16.12.2025 06:19:34 CET | Pressemelding
– Det er trendy å reise til mer eksotiske reisemål om vinteren, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen. Thailand troner øverst på ønskelista per nå, men et nytt reisemål skyter fart.
TUI med rekordresultat10.12.2025 09:38:21 CET | Pressemelding
TUI Group leverte et svært sterkt resultat i regnskapsåret 2025, og kan vise til det beste driftsresultatet i konsernets historie.
TUI lanserer samarbeid med Hummel9.12.2025 12:28:02 CET | Pressemelding
ReiseoperatørenTUI inngår et globalt partnerskap med sports- og livsstilsmerket Hummel. Selskapene har lansert en ny kleskolleksjon for reisende og ansatte over hele verden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
