TUI Norge

TUI fjerner rødt kjøtt fra sine flyvninger

Del

Fra og med 1. juni fases rødt kjøtt ut av menyen på TUIs egne flyvninger. Med rødt kjøtt menes storfekjøtt, svin og lammekjøtt. Initiativet er en del av flere tiltak som iverksettes for å redusere utslipp forbundet med selskapets flyvirksomhet, eksempelvis lettere materialer ombord, samt å klimakompensere for drivstofforbruk.

TUI fly
TUI fly

-  Når vi spør våre kunder om deres holdning til bærekraft på reise kommer det frem at veldig mange ønsker å ta et bevisst valg om å spise mindre rødt kjøtt. Vi satser derfor på å gjøre andre deler av menyen, som fisk, fugl og vegetarretter enda bedre samtidig som vi fjerner muligheten til å bestille rødt kjøtt, sier Anna Kiefer, Sustainability Manager i TUI.

I henhold til internasjonale studier står storfekjøtt for 8 ganger så høyt utslipp per kg som kylling*. Å fase ut rødt kjøtt fra menyen er bare ett av flere initiativ for å sørge for mindre miljøbelastende måltider ombord. Gjennom forhåndsbestilte måltider minsker man også matsvinnet i og med at vi kun laster mat som vi vet at skal spises. Mindre mat ombord fører også til lavere totalvekt på flyet og lavere drivstofforbruk.

Andre prosjekter 

TUI samarbeider blant annet med selskapet Foodcase som er tilknyttet Universitetet i Wageningen om å utvikle smartere og bedre flymat. Blant annet er ambisjonen å bli først i verden med å servere kaffe i en spiselig kaffekopp, noe som nå skal testes.

Om TUI’s flyselskap

 TUI har blant verdens mest CO2-effektive flyselskaper ** og har for eksempel erstattet alt fra stoler, tepper til serveringsvogner for å redusere flyets vekt og dermed redusere utslippene. Alle TUIs flyselskaper er sertifisert i henhold til miljøstandarden ISO 14001, noe som også betyr at det arbeides kontinuerlig med forbedringer. Fra og med 1. mai 2019 klimakompenserer TUI ferien for alle sine norske gjester som bor på selskapets egeneide hoteller eller flyr med selskapets egne fly.

*Forskerne Enda Crossin, Karli Verghese og Stephen Clune har samlet resultater fra 369 ulike studer som viser klimagassutslippene fra produksjon av matvarer. Les mer om samlestudien her https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652616303584?via%3Dihub

** TUI Airways fikk igjen topprangering i 2018 av organisasjonen atmosfair. Les hele rapporten her

https://www.atmosfair.de/wp-content/uploads/aai2018-englischsw-1.pdf

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Om TUI Norge

TUI Norge
TUI Norge
Lille Grensen 7
0159 Oslo Oslo

08100http://www.tui.no

TUI Norge er i dag en del av TUI Nordic, og er med en markedsandel på 20 % den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUI fly Nordic og Nazar.

Følg saker fra TUI Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra TUI Norge

Redde skilpadder eller rydde stranden i ferien - TUIs mest populære hotellkonsept lar gjestene ta aktiv del i lokale bærekraftsprosjekter18.12.2019 08:00:00 CETPressemelding

Blue Star er TUIs mest populære hotellkonsept i Norden med nærmere 300.000 gjester årlig. Blue Star er et rendyrket nordisk konsept som har vært i selskapets portefølje i mer enn 30 år. Nå har konseptet gjennomgått en omfattende oppdatering, der bærekraft er i fokus. Nye Blue Star handler om grønne løsninger, lokale opplevelser og at gjestene skal få mulighet til å ta en aktiv del i bærekraftprosjekter i nærområdet. TUI tilbyr 50 Blue Star-hoteller i hele verden.

TUIs ferieatlas: Hit reiser vi i vinter - Kanariøyene topper listen i hele Europa13.12.2019 07:00:00 CETPressemelding

TUIs ferieatlas er her og vinterens reisetrender viser at Kanariøyene er nordmenns ubestridte favoritt, dette gjelder også i julen. Vi er ikke alene om å reise til Kanariøyene, samtlige av TUIs 13 markeder har en eller flere av de kanariske øyene på sine topplister. Sveitsere og Østerrikere velger eksklusive reisemål, og Egypt fortsetter veksten. TUIs Ferieatlas kartlegger reisemønsteret til TUIs mer enn 27 millioner gjester verden over og er basert på faktiske bestillingstall.

Reiser du med barn med funksjonshemninger eller har du spesielle behov? Her er 3 hotelltips for deg18.11.2019 08:00:00 CETPressemelding

De fleste synes det å søke etter den perfekte reisen til sol og strand er halve gleden med ferieplanleggingen, og i gjennomsnitt bruker vi 28 dager på å undersøke ulike reisemuligheter på nett. Reiser du derimot med barn eller voksne med funksjonshemninger eller særskilte behov så blir denne prosessen ofte litt mer utfordrende. For å gjøre dette enklere for sine gjester har TUI satt sammen 3 hoteller i vinter som er tilpasset barnefamilier med spesielle behov.

TUI lanserer TUI Blue, selskapets nye globale hotellmerkevare7.11.2019 08:00:00 CETPressemelding

TUI, verdens største reiselivskonsern, begir seg nå ut på sitt største hotell konsoliderings prosjekt noen sinne. Med lanseringen av hotellmerkevaren TUI Blue vil selskapet slå sammen tre eksisterende konsepter, med et mål å bli verdens største merkevare innen ferie og fritids segmentet med 100 egne hotell og et estimert belegg på 1 million gjester i året. Alle hoteller i TUI Blue-porteføljen kan bestilles fra 7. november, og er tilgjengelig for norske gjester fra sommeren 2020.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom