TUI Care Foundation viderefører sitt arbeid for et plastfritt Kypros

Så langt er plast tilsvarende vekten av 23 737-fly fjernet på øya, og strendene i Agia Triada og Malama er nå helt plastfrie.

De siste tre årene har TUI Care Foundation, the Travel Foundation og Cyprus Sustainable Tourism Initiative samarbeidet med den lokale turistnæringen om å fjerne engangsplast langs kystområdene på Kypros. Samarbeidet har vært en suksess, og videreføres nå i ytterligere 3 år. Mer enn 100 lokale selskaper har deltatt, og de har fjernet, redusert eller gjenvunnet plast. Målet videre er å inkludere minst 300 selskaper med spesielt fokus på hotellnæringen, slik at man sammen kan eliminere mest mulig bruk av plast.

- Vi har faktisk klart å fjerne plast tilsvarende vekten av 23 737-fly, hvilket er fantastisk. Det er godt å vite at våre gjester kan nyte helt plastfrie strender når de nå er på Kypros. Vi har fortsatt en stor jobb å gjøre, og det gleder meg at vi nå fortsetter samarbeidet i 3 år til, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonssjef i TUI.

Les mer om prosjektet her

I Middelhavet utgjør plast den største andelen av strandsøppel, over 85% av flytende forsøpling og 45% til 95% av søppel som finnes på havbunnen. Emballasje som plastposer og matbeholdere samt engangsplast som sugerør, flasker og bomullspinner gjør stor skade. For å håndtere plastforurensning av havet, må tiltak først iverksettes på land. Reiselivsnæringen og dens samarbeidspartnere har et godt utgangspunkt for å øke bevisstheten om plastutfordringen ved å redusere eget plastbruk.

Nordmenn vil oppleve mer når de er på ferie - TUI relanserer sin opplevelsesportefølje2.6.2022 09:00:00 CEST | Pressemelding

Sommeren 2022 blir første gang mange nordmenn reiser utenlands igjen etter pandemien. Tall fra TUI viser at vi vil ha høyere kvalitet på hele reisen, ikke bare hotellet denne sommeren; vi vil ha flere og mer eksklusive aktiviteter, og bidra mer til lokalsamfunnet når vi endelig skal ut å reise. TUI relanserer derfor sitt egenproduserte utflukts- og aktivitetsprogram, TUI Collection, denne sommeren. 650 utflukter på mer enn 100 destinasjoner er nå tilgjengelig. En andel av inntektene doneres til TUI Care Foundation, og reinvesteres i mer bærekraftig utvikling i turistnæringen.