TUI Care Foundation støtter lokale matprodusenter på Kreta

TUI Care Foundation og Futouris avslutter nå et felles bærekraftprosjekt som tar sikte på å gjøre Kreta til en mer bærekraftig matdestinasjon. Prosjektet er en del av TUIs strategi for å støtte lokale matprodusenter ved å knytte dem til turistnæringen.

Kreta - første skritt mot en bærekraftig matdestinasjon

Olivenolje og vin spiller en viktig rolle i Kretas økonomi og er en sentral del av deres kultur og gastronomi. Tradisjonelle dyrkingsmetoder kan imidlertid føre til en rekke utfordringer som forurensning av miljøet, nedbrytning av land og at mindre gårder legges ned.

Prosjektet "Kreta - første skritt mot en bærekraftig matdestinasjon" ble startet for tre år siden med et mål om å finne løsninger på disse problemene. Bønder og lokale matprodusenter ble knyttet til lokale interessenter i reiselivsnæringen for å gi besøkende feriegjester tilgang til bærekraftig produserte produkter.

I løpet av prosjektet ble det produsert over 1,5 millioner liter vin og omtrent 119 000 liter olivenolje. Prosjektgruppen gjennomfører nå en studie for å undersøke hvordan disse resultatene kan oppnås også for andre destinasjoner, landbruksprodukter og hotell.

Les mer om prosjektet her

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Taste Crete

Kreta - første skritt mot en bærekraftig matdestinasjon
Vingård på Kreta

Kofferten står klar, nå skal nordmenn ut å reise - vekst i reisesalget i hele landet14.4.2021 13:00:00 CEST | Pressemelding

Siste salgstall fra TUI viser at reiselysten fester seg i hele landet, og reisearrangøren melder om nær dobling i feriesalget den siste uken. Den største andelen av de reisende ønsker å reise til utlandet fra og med september, tallene viser vekst i alle sesonger som ligger ute til salg. Skolenes høstferier og juleferier er veldig populært blant barnefamilier, og jevnt over kjøper nå nordmenn dyrere ferieprodukter enn normalt.