TUI Care Foundation støtter arbeidet for et plastfritt Kypros

Stiftelsen TUI Care Foundation har i dag inngått et samarbeid med The Travel Foundation om å jobbe for å redusere engangsplast langs kystområdene på Kypros. Initiativet støttes av turistnæringen på øya, samt lokale bedrifter og innbyggerne. Bevisstgjøring, kunnskapsdeling og aktiviteter over hele øya er hovedfokus for initiativet.

TUI Care Foundation og The Travel Foundation sammen mot engangsplast på Kypros

-  Med dette prosjektet ønsker vi å samle flere virksomheter, beslutningstakere, frivillige organisasjoner og lokalmiljøet for å redusere mengden engangsplast på Kypros. Dette er en god mulighet for reiselivsnæringen til å lede an og vise at de tar grep for å redusere, gjenbruke og resirkulere, samtidig som man oppmuntrer andre til å redusere sitt miljøavtrykk for å ta vare på denne vakre kystlinjen, sier Frank Oostdam, styremedlem i TUI Care Foundation.

I Middelhavet utgjør plast den største andelen av strandsøppel, over 85% av flytende forsøpling og 45% til 95% av søppel som finnes på havbunnen. Emballasje som plastposer og matbeholdere samt engangsplast som sugerør, flasker og bomullspinner utgjør den største andelen av plastsøppelet i Middelhavet. Men for å takle plastforurensning av havet, må tiltak først iverksettes på land. Reiselivsnæringen og dens samarbeidspartnere har et godt utgangspunkt for å øke bevisstheten om plastutfordringen ved å redusere eget plastbruk.

Kampanjen støtter lokale hoteller, barer og restauranter med trening og veiledning for å finne alternativer til innkjøp av plastvarer som sugerør, kopper, bestikk, flasker, poser og take-away beholdere. Prosjektet vil også øke bevisstheten rundt spørsmålet om engangsplastikk blant turister, innbyggere og ungdommer - med aktiviteter som strandrydding, konkurranser og skoleaktiviteter. Det vil omfatte engasjement i sosiale medier og et online fellesskap for å drive engasjement og kunnskap.

- Vi har allerede fått mye støtte fra hoteller, barer, restauranter og lokale bedrifter som ønsker å gjøre noe med problemet. Dette initiativet handler om å gi opplæring og råd til bedrifter og anbefalinger til innbyggere og besøkende om hvordan de kan gjøre sitt, og hvordan de kan delta på for eksempel strandrydding og andre aktiviteter, sier Philippos Drousiotis, styreleder i CSTI.

I samarbeid med alle involverte utarbeides det nå en kampanje som skal lanseres i november i 2019. Oppdraget er klart og navnet taler for seg selv: Å holde sand og sjø fritt for plastikk!

TUI Care Foundation og The Travel Foundation sammen mot engangsplast på Kypros
TUI Care Foundation - Kypros
TUI Care Foundation og The Travel Foundation jobber for å fjerne engangsplast på Kypros

TUIs ferieatlas: Hit reiser vi i vinter - Kanariøyene topper listen i hele Europa13.12.2019 07:00:00 CETPressemelding

TUIs ferieatlas er her og vinterens reisetrender viser at Kanariøyene er nordmenns ubestridte favoritt, dette gjelder også i julen. Vi er ikke alene om å reise til Kanariøyene, samtlige av TUIs 13 markeder har en eller flere av de kanariske øyene på sine topplister. Sveitsere og Østerrikere velger eksklusive reisemål, og Egypt fortsetter veksten. TUIs Ferieatlas kartlegger reisemønsteret til TUIs mer enn 27 millioner gjester verden over og er basert på faktiske bestillingstall.

Reiser du med barn med funksjonshemninger eller har du spesielle behov? Her er 3 hotelltips for deg18.11.2019 08:00:00 CETPressemelding

De fleste synes det å søke etter den perfekte reisen til sol og strand er halve gleden med ferieplanleggingen, og i gjennomsnitt bruker vi 28 dager på å undersøke ulike reisemuligheter på nett. Reiser du derimot med barn eller voksne med funksjonshemninger eller særskilte behov så blir denne prosessen ofte litt mer utfordrende. For å gjøre dette enklere for sine gjester har TUI satt sammen 3 hoteller i vinter som er tilpasset barnefamilier med spesielle behov.

TUI lanserer TUI Blue, selskapets nye globale hotellmerkevare7.11.2019 08:00:00 CETPressemelding

TUI, verdens største reiselivskonsern, begir seg nå ut på sitt største hotell konsoliderings prosjekt noen sinne. Med lanseringen av hotellmerkevaren TUI Blue vil selskapet slå sammen tre eksisterende konsepter, med et mål å bli verdens største merkevare innen ferie og fritids segmentet med 100 egne hotell og et estimert belegg på 1 million gjester i året. Alle hoteller i TUI Blue-porteføljen kan bestilles fra 7. november, og er tilgjengelig for norske gjester fra sommeren 2020.

TUI med rekordstor økning i kapasitet denne vinteren - 2 millioner ekstra flyseter22.10.2019 07:00:00 CESTPressemelding

TUI, verdens største reiselivskonsern, lanserer nå en rekordstor økning i antall flyseter og forventer sterk vekst i flere av TUIs markeder. Selskapet investerer nå i enda flere valgmuligheter og økt fleksibilitet for sine kunder, og hele 2 millioner ekstra flyseter er nå tilgjengelig for TUIs kunder i Storbritannia. Veksten tillater også ansettelse av kollegaer fra konkursrammede Thomas Cook.

Nyhet: TUI lanserer tre nye eksotiske destinasjoner i vinter13.9.2019 07:00:00 CESTPressemelding

Tall fra reiseselskapet TUI viser at etterspørselen etter reiser til sol og strand i vinter er opp 15 % sammenlignet med samme periode i fjor, en stor andel av denne veksten er til såkalte eksotiske destinasjoner. I takt med den økte etterspørselen lanserer TUI nå pakkereiser til tre nye vinterdestinasjoner; Da Nang i Vietnam, Doha i Qatar, samt det som sies å være Karibiens mest fargerike destinasjon, Curaçao.