TUI Care Foundation støtter arbeidet for et plastfritt Kypros

Stiftelsen TUI Care Foundation har i dag inngått et samarbeid med The Travel Foundation om å jobbe for å redusere engangsplast langs kystområdene på Kypros. Initiativet støttes av turistnæringen på øya, samt lokale bedrifter og innbyggerne. Bevisstgjøring, kunnskapsdeling og aktiviteter over hele øya er hovedfokus for initiativet.

TUI Care Foundation og The Travel Foundation sammen mot engangsplast på Kypros

-  Med dette prosjektet ønsker vi å samle flere virksomheter, beslutningstakere, frivillige organisasjoner og lokalmiljøet for å redusere mengden engangsplast på Kypros. Dette er en god mulighet for reiselivsnæringen til å lede an og vise at de tar grep for å redusere, gjenbruke og resirkulere, samtidig som man oppmuntrer andre til å redusere sitt miljøavtrykk for å ta vare på denne vakre kystlinjen, sier Frank Oostdam, styremedlem i TUI Care Foundation.

I Middelhavet utgjør plast den største andelen av strandsøppel, over 85% av flytende forsøpling og 45% til 95% av søppel som finnes på havbunnen. Emballasje som plastposer og matbeholdere samt engangsplast som sugerør, flasker og bomullspinner utgjør den største andelen av plastsøppelet i Middelhavet. Men for å takle plastforurensning av havet, må tiltak først iverksettes på land. Reiselivsnæringen og dens samarbeidspartnere har et godt utgangspunkt for å øke bevisstheten om plastutfordringen ved å redusere eget plastbruk.

Kampanjen støtter lokale hoteller, barer og restauranter med trening og veiledning for å finne alternativer til innkjøp av plastvarer som sugerør, kopper, bestikk, flasker, poser og take-away beholdere. Prosjektet vil også øke bevisstheten rundt spørsmålet om engangsplastikk blant turister, innbyggere og ungdommer - med aktiviteter som strandrydding, konkurranser og skoleaktiviteter. Det vil omfatte engasjement i sosiale medier og et online fellesskap for å drive engasjement og kunnskap.

- Vi har allerede fått mye støtte fra hoteller, barer, restauranter og lokale bedrifter som ønsker å gjøre noe med problemet. Dette initiativet handler om å gi opplæring og råd til bedrifter og anbefalinger til innbyggere og besøkende om hvordan de kan gjøre sitt, og hvordan de kan delta på for eksempel strandrydding og andre aktiviteter, sier Philippos Drousiotis, styreleder i CSTI.

I samarbeid med alle involverte utarbeides det nå en kampanje som skal lanseres i november i 2019. Oppdraget er klart og navnet taler for seg selv: Å holde sand og sjø fritt for plastikk!

TUI Care Foundation og The Travel Foundation sammen mot engangsplast på Kypros
TUI Care Foundation - Kypros
TUI Care Foundation og The Travel Foundation jobber for å fjerne engangsplast på Kypros

TUI tilbyr nå COVID CARE til alle sine kunder - Tjenesten gjelder alle charterreiser fra og med i dag, og dekker blant annet testing og repatriering16.7.2020 10:00:00 CESTPressemelding

Etter hvert som verden langsomt åpner seg for utenlandsreiser, så vokser også feriesalget hos TUI. I takt med økende etterspørsel etter sommerferie i Hellas og Spania, øker også interessen fra kundene angående reisesikkerhet og nødvendige forholdsregler. I lys av vår "nye" måte å reise på og for å imøtekomme behovet i markedet, tilbyr TUI nå en egen COVID CARE-tjeneste til alle sine kunder som reiser i 2020.

Viktig informasjon til våre kunder14.3.2020 10:24:13 CETPressemelding

Det norske Utenriksdepartementet fraråder nå alle ikke-nødvendige reiser til utlandet. Dette reiserådet gjelder alle land i verden. Vi har derfor besluttet å stoppe all trafikk fra Norge fra og med i dag, til og med 14. april. Til alle våre norske kunder som er ute på reise akkurat nå, dere vil returnere til Norge som planlagt, dersom ikke annet er kommunisert. Vi får veldig mange henvendelser akkurat nå. Dersom du har en reise med oss i løpet av de neste 4 ukene så vil vi forsøke å finne gode reisealternativer til deg, du vil få tilbud om endring eller avbestilling. Vi beklager ulempene dette medfører og vi ber deg vente til vi tar kontakt med deg for mer informasjon om din reise.