TUI Care Foundation og Livingseas Asia skal redde korallrev på Bali

Etter to lange år vender turismen endelig tilbake til Bali, og byer som Padangbai. Det vakre korallrevet her er en fascinerende undervannsverden som tiltrekker seg dykkere og snorklere fra hele verden. Som alle rev er det et av de mest produktive økosystemene på planeten, med bredt biologisk mangfold. Klimaendringer gjør at korallrevene er i fare for å dø.

TUI Care Foundation og Livingseas Asia

-  Å bevare korallrev er kjempeviktig, det er de mest produktive økosystemene vi har. Dette prosjektet er et godt eksempel på at en dråpe i havet kan ha stor effekt, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonssjef i TUI.

Korallrev står i fare for å dø

Når vanntemperaturen øker på grunn av klimaendringer, står revet i Padangbai overfor alvorlige utfordringer. Algene som lever i korallen, som gir den dens utrolige farge og mat, produserer miljøvennlig karbondioksid. Men skiftende havforhold betyr at de forlater hjemmet sitt, og hvis de ikke kommer tilbake raskt, blir korallen stående uten sin viktigste matkilde. Dette resulterer i at korallene mister farge og dør. Sjøgress tar også opp karbondioksid og kan lagre opptil 35 ganger mer karbondioksid enn en tropisk regnskog. Så beskyttelse av koraller og sjøgress er avgjørende for å bidra til å håndtere klimaendringer og opprettholde marint biologisk mangfold.

Bygger «revstjerner»

Samarbeidet mellom TUI Care Foundation og Livingseas Asia fokuserer på å ivareta og styrke hav, kyst og marine økosystemer, og på å skape og utvide beskyttede områder. Livingseas Asia, som er et et dykkerselskap, har i oppdrag å bygge korallrevhabitater, såkalte «revstjerner». Små korallfragmenter er festet til stålrammede som lar nye koraller vokse og gjenopprette revet. Dette bidrar til å øke karbondioksidinntaket og dempe effektene av klimaendringer ved å absorbere karbon med en hastighet på 1 kg per 1 kg dyrket korall.

Lokal inkludering

Ildsjeler fra det lokale området vil også få opplæringen de trenger for å kunne bidra til dette arbeidet. Livingseas har som mål å plassere 7.000 slike revstjerner i løpet av de neste to årene.

TUI Care Foundation og Livingseas Asia

Nordmenn vil oppleve mer når de er på ferie - TUI relanserer sin opplevelsesportefølje2.6.2022 09:00:00 CEST | Pressemelding

Sommeren 2022 blir første gang mange nordmenn reiser utenlands igjen etter pandemien. Tall fra TUI viser at vi vil ha høyere kvalitet på hele reisen, ikke bare hotellet denne sommeren; vi vil ha flere og mer eksklusive aktiviteter, og bidra mer til lokalsamfunnet når vi endelig skal ut å reise. TUI relanserer derfor sitt egenproduserte utflukts- og aktivitetsprogram, TUI Collection, denne sommeren. 650 utflukter på mer enn 100 destinasjoner er nå tilgjengelig. En andel av inntektene doneres til TUI Care Foundation, og reinvesteres i mer bærekraftig utvikling i turistnæringen.