Tryggere Ruspolitikk kaller legalisering av cannabis "uunngåelig" - etterspør en debatt om hvordan rusmiddelet kan reguleres på ansvarlig vis

Foreningen Tryggere Ruspolitikk ønsker en mer nyansert debatt om cannabisregulering og har satt av en egen bolk på Ruskonferansen fredag 23. september til å diskutere hvilke reguleringsmodeller som kan være aktuelle i Norge. Under overskriften «Hvordan vil den norske cannabismodellen se ut?» skal jurist Dagfinn Hessen Paust og samfunnsøkonom Ole Røgeberg diskutere ulike måter lovlig cannabisomsetning kunne foregå på, gitt at målet er å ivareta folkehelsen best mulig og samtidig bekjempe det illegale markedet. Bolken skal gjennomføres klokken 12:20 i konferansens program og forventes å skape stort engasjement.

“Cannabis vil etter alle solemerker bli lovlig også i Norge i ganske nær fremtid. I stedet for å debattere det uunngåelige, bør vi snakke om hvordan en mest mulig ansvarlig regulering kunne se ut”, sier jurist og fagansvarlig i FTR Dagfinn Hessen Paust.

Paust mener reguleringsdebatten som har vært hittil, overser mangfoldet av muligheter.

“Lovliggjøring er ikke én modell, men et bredt spekter av ulike løsninger der noen kan være bedre enn den vi har i dag, andre verre. Derfor blir det meningsløst å diskutere dette som et ja/nei-spørsmål. Heroin, sprit og kaffe er alle lovlige i Norge, men svært ulikt regulert.”

“Mange tenker nok at lovlig cannabis må omsettes slik alkohol eller tobakk omsettes i dag, men det finnes også helt andre modeller, som klubber og ideelle dyrkekooperativ. Pris og tilgjengelighet kan også reguleres på helt andre måter enn vi er vant med i ruspolitikken.”

Cannabisbruk er utbredt i Norge. I en stor langtidsstudie som fulgte 3000 norske ungdommer fra 1992 til 2005, hadde 40 prosent prøvd cannabis innen de fylte 30 år. I FHIs befolkningsundersøkelser er andelen mye lavere, trolig fordi flere brukere enn ikke-brukere takker nei til å bli intervjuet. De finner likevel at livstidsprevalensen i hele befolkningen har økt betydelig, fra 16 til 25 prosent, siden langtidsstudien ble avsluttet i 2005.

Mens forbudet ikke ser ut til å ha stor innvirkning på hvor mange som prøver cannabis, ser Paust en større, negativ effekt av forbudet på helserisikoen forbundet med cannabisbruk.

“Siden kriminelle produsenter helst vil maksimere antallet rusdoser i hver kilo de risikerer straff for, sørger de for at planten inneholder mest mulig THC, som er skadelig, men gir rus. Dette gjør at planten må lage mindre CBD, som motvirker skadevirkninger og gjør rusen mer behagelig. Ved lovlig salg kan THC-sterk cannabis reguleres strengere enn mer balanserte typer, og brukerne kan være sikre på hva et produkt inneholder.”

Paust mener lovliggjøring i Tyskland og andre EU-land vil tvinge frem endringer også her, særlig hvis erfaringene er positive, men også uansett, fordi turisme vil fremskynde normalisering.

“Det vil bli vanskelig å fortsette å forby et rusmiddel som er blitt helt normalt å nyte på ferie i EU, og det illegale markedet her hjemme kan bli svært stort hvis vi gjør det. Dette vil føre til en økning i gjengkriminalitet, politikorrupsjon og andre uønskede fenomen som er mye vanskeligere å bli kvitt når de først har oppstått.”

“En annen grunn til å være tidlig ute med regulering, er at dette vil gi oss større handlingsrom enn vi vil få når den lovlige cannabisindustrien blir stor nok til å tvinge gjennom mer liberal regulering. Vinmonopolet hadde aldri blitt godtatt av EU hvis det hadde blitt foreslått i dag, men vi kan foreløpig utnytte at cannabis ennå ikke er blitt en stueren vare med en pengesterk og mektig lobby.”

Tryggere Ruspolitikk er en frivillig organisasjon som arbeider for en progressiv og ansvarlig ruspolitikk, bygget på skadereduksjon og kunnskap.

Følg pressemeldinger fra Foreningen Tryggere Ruspolitikk

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Foreningen Tryggere Ruspolitikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Foreningen Tryggere Ruspolitikk