Trygg rytterglede for alle

For å stoppe overgriperne må vi øke kunnskapen, endre holdningene og bedre håndteringen av seksuell trakassering og overgrep i idretten. Det sier president Tore Sannum i Norges Rytterforbund (NRYF) i forbindelse med offentliggjøring av utvalgsrapporten som omhandler håndtering og forebygging av seksuell trakassering og overgrep i ryttersporten. Utvalget har bestått av 16 sentrale tillitsvalgte og utøvere fra hele rytter-Norge.

Illustrasjonsfoto: Rebecca Ballestad-Mender

Det helt sentrale ligger i det forebyggende arbeidet og kunnskapen om dette viktige temaet, og utvalget har foreslått flere konkrete tiltak som ryttersporten selv kan iverksette.

- Med denne rapporten har ryttersporten fått et godt verktøy for det videre arbeidet med denne viktige samfunnsoppgaven. Vår visjon er «Rytterglede for alle», men vi ønsker nå legge til det lille, men viktige ordet «Trygg» - slik at visjonen blir «Trygg rytterglede for alle», uttaler Sannum.

Utvalget har identifisert utfordringer som er felles for hele norsk idrett, og ber Norges Idrettsforbund (NIF) om å følge opp disse. Blant annet er det uklart hvilke hjemmelsgrunnlag man har når det gjelder tiltak overfor dømte og utestengte personer. NIF oppfordres også til å utarbeide en felles standard for ivaretagelse av personer som er utsatt for overgrep, både før og etter dom. Videre foreslår utvalget et varslingssenter for idretten, slik at alle saker sikres en god og profesjonell behandling.

- Det er et viktig initiativ Norges Rytterforbund har tatt ved å utarbeide denne rapporten. Den belyser problemstillinger som er relevante for hele norsk idrett. Rapporten er et viktig bidrag til vårt videre arbeid mot seksuell trakassering og overgrep, og må ses i sammenheng med idrettsstyrets forslag til sak om Etisk og trygg idrett som vil bli behandlet på Idrettstinget i mai, sier Berit Kjøll, president i Norges idrettsforbund.

Nøkkelfakta Norges Rytterforbund:

• Stiftet 10.desember 1915
  • 12 største særforbundet i NIF
  • 32 500 medlemmer
  • 9 forskjellige grener
  • 17 kretser
  • 340 klubber
  • ca 1000 stevner pr år (fra klubb- til nasjonale stevner)

Følg saker fra Norges Rytterforbund

Siste saker fra Norges Rytterforbund

Jobber for sunne, glade hester - gir støtte til tre rideklubber23.10.2020 13:17:17 CEST | Pressemelding

-Våre hester gir oss så mye glede – vi har et ansvar for å passe på at de er sunne og friske, fastslår Beate Heieren Hundhammer, generalsekretær i Norges Rytterforbund. - I forbindelse med #stopphalthet-kampanjen vi har sammen med Agria Dyreforsikring har 42 rideklubber søkt om tilskudd til en treningsarena – Agria Naturbane. Dette er et konsept spesielt utviklet for å bidra positivt til hestehelsen. Vi har nå trukket ut tre rideklubber som hver får 40 000 kroner til slike prosjekter.

Unge norske ryttere viser krefter i Drammen29.8.2020 11:12:29 CEST | Pressemelding

De norske ryttere møtte toppryttere fra de beste europeiske nasjonene i fredagens CSIO3* Oxer Grand Prix på det internasjonale sprangstevnet på Linnesvollen, Drammen. Hinderhøyden lå på velvoksne 1,60 m – og til topps gikk irske Shane Breen. To unge norske ryttere satte strek under det at Norge har unge toppryttere på vei - Fredrik Berg Seim og Martine Myhrer Dyngeland fra henholdsvis Bergen og Maura tok to fine topplasseringer.