Brunstad Christian Church

Truet styreleder. Fikk 18 måneders fengsel

En nederlender ble i dag dømt til 18 måneders fengsel for trusler, utpressingsforsøk og ærekrenkelser mot organisasjoner og personer med relasjon til BCC. Den norske styrelederen, Berit Hustad Nilsen er en av de som er blitt trakassert via nettet og personlig truet over lengre tid.

Styreleder i BCC Norge, Berit Hustad Nilsen, har vært utsatt for grove trusler og ærekrenkelse fra nederlenderen som nå er dømt.

- Det har vært en krevende periode, både for oss som organisasjon og for flere av oss personlig, sier Berit Hustad Nilsen.

Utpresseren Marcel Vrinssen, som ble arrestert i Spania i slutten av september 2021, har ingen relasjon til trossamfunnet. Han ble utlevert til Nederland umiddelbart, og har sittet i varetekt siden da. Under rettssaken 2. juni, kom det fram at han tidligere er dømt og har sonet fengselsstraffer på til sammen mer enn ti år for blant annet våpenbruk, brannstiftelse, voldsbruk og grove trusler.

- Rett før et av BCCs største internasjonale arrangementer kom det meldinger om «big bang» og «overraskelser» utplassert på våre store samlingssteder, med trusler om at hvis vi ikke betalte, så ville ødeleggelsene gjøre at det «ville ta lang tid å bygge opp igjen», sier Hustad Nilsen.

Pengeutpressing og grove trusler

Året da BCC første gang ble kontaktet med et utpressingskrav på 850.000 euro, var 2016. Ved manglende betaling ville omdømmeskadelig informasjon, som ifølge avsenderen kom fra Jonathan van der Linden, havne i hendene på pressen. Samme år ble van der Linden avslørt for bedrageri mot en nederlandsk ideell stiftelse. Først i 2020 ble Van der Linden dømt til å betale tilbake de 80 millioner kroner han hadde bedratt, og nylig ble han idømt straff på 2,5 års fengsel.

I perioden mars 2016 til september 2021 mottok BCC og en rekke andre organisasjoner og personer flere hundre e-poster og meldinger, herunder trusler om at medlemmer fra beryktede motorsykkelmiljø skulle komme på døra både ved BCCs hovedkontor og til enkeltpersoner. Vrinssen opprettet også et nettsted der BCC og flere organisasjoner og personer, ble svertet og truet på det groveste.

Styremedlem i BCC Norge, Trond Eivind Johnsen, har fulgt saken tett, og mangler svar på hvem som sto bak Vrinssens pengeutpressing og trusler gjennom lengre tid.

– Vi er selvsagt glade for at nederlandske myndigheter har tatt dette så alvorlig og at han nå får sin straff. Vi er likevel bekymret over at det ikke ser ut som at man har kommet til bunns i hvem som sto bak Vrinssen, sier Johnsen.

Under rettssaken i juni i år, var Vrinssens motivasjon tema, og dommeren pekte på at Vrinssen tilsynelatende ble betalt for å skrive om BCC på nettstedet han hadde opprettet. Dommeren trakk i den forbindelse inn det at nederlenderen Ben van Wijhe hadde sørget for betaling av andre som skulle sverte BCC, nemlig Van der Lindens advokat, temaer som NRK og Medier24 tidligere har omtalt. I retten benektet Vrinssen å ha mottatt betaling for svertingen, selv om han i tidligere politiavhør har forklart at han kommuniserte med Ben van Wijhe og publiserte hans informasjon på sitt nettsted.

NRK-kilder og krevende forhold

Denne Ben van Wijhe har fått vesentlig spalteplass hos NRK og flere norske medier. Sammen med Jonathan van der Linden var han nemlig blant hovedkildene for NRK Brennpunkts eget omstridte program «Guds utvalde – Smiths Venner», som er sett av over en million nordmenn.

I en påfølgende nettartikkel legger NRK fram høyst kontroversielle dokumenter som viser at Ben van Wijhe omtales som klient hos Psy-Group; et lyssky israelsk foretak som tilbød påvirkningsoperasjoner med innpass via myndigheter og toppsjiktet av troverdige medier.

BCC og personer relatert til trossamfunnet har de siste årene opplevd flere branner, trusler, falske beskyldninger om grove kriminelle forhold, falske anmeldelser, hærverk og en lang rekke andre krevende forhold. Flere av disse er anmeldt både til norsk og utenlandsk politi.

- Å bli utsatt for trusler, uoppklarte branner og hets i media er ikke noe jeg vil ønske for noen, men vi er glade for at nederlandsk politi har brukt ressurser på å etterforske og domfelle i alle fall noen av de involverte, slik at vi forhåpentligvis kan fokusere på vår kristne virksomhet og være trygge, sier Hustad Nilsen.

Bilder

BCCs internasjonale hovedkontor i Moss.
Trond Eivind Johnsen, styremedlem BCC Norge.

Om Brunstad Christian Church

Brunstad Christian Church

Fakta om BCC Norge:

• Har 19 menigheter og cirka 9.000 registrerte medlemmer i Norge. (2021)
  • Registrert trossamfunn med vigselsrett
  • Ideell og allmennyttig organisasjon, godkjent av Skatteetaten for fradrag på gaver
  • Mottar tilskudd fra staten som trossamfunn
  • Medlem i BCC-forbundet, en internasjonal sammenslutning av organisasjoner med felles formål og trosgrunnlag
  • Medlem i Norges Kristne Råd, en paraplyorganisasjon for kristne kirker og trossamfunn
  • Medlem i Frivillighet Norge, et samarbeidsforum for frivillige organisasjoner i Norge
  • Samarbeidspartner med Tankesmien Skaperkraft, som skal stimulere til refleksjon, debatt og aktiv samfunnsbygging

Følg pressemeldinger fra Brunstad Christian Church

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Brunstad Christian Church på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Brunstad Christian Church