Trudy & Dave er ute med debutalbumet Out of Our Minds!

Foto: Jon Strøm

Debutalbumet fra de norske americana-pionerene bak Trudy & Dave er ute nå på Blue Mood Records.

Hør Out of Our Minds her!

For americanaen har det virkelig vært snakk om en ny vår de siste årene; en sjanger som her til lands ble bygget opp av profilerte musikere som Claudia Scott, Hellbillies, Jonas Fjeld og flere. Her stod også Johanna Demker og Alf Bretteville-Jensen støtt, og deres blomstrende samarbeid som Trudy & Dave viser at det er noe de for alvor fortsatt gjør.

Du har allerede blitt servert en ekte stjernepose av singler med «Force of Nature», «1000 Guns» og «Call Home», som sammen med ytterligere syv låter er med på albumet Out of Our Minds - tilgjengelig digitalt og på CD i dag.

Out of Our Minds inneholder individuelle komposisjoner og en del felleskrevet materiale, og presenteres i bandformat med kollegaer fra øverste musikalske hylle; Tomas Pettersen (trommer), Magnus Berg (gitar), Bjørn Berge (slide), Olav Torgeir Kopsland (div. strenger) Bo Dundic Berg (bass) og Eivind Kløverød (perkusjon). Dette resulterer i en plate som burde glede ethvert dunkende americana-hjerte der ute!

Alf og Johanna har begge flere utgivelser ute i egne navn, og mange vil i tillegg kjenne dem igjen som låtskrivere på hit-utgivelser i Europa og Sør-Amerika. Med låtskriving som kjernen av deres musikalske virke, har de begge en nær forkjærlighet for gode, relevante tekster og iørefallende melodier. De har dessuten begge vært sentrale i låtskriverprosjektet RAUS, sammen med Amund Maarud, Jace Everett, Nordgarden, Elg, Jeff Wasserman, Asle Beck og Tove Bøygard, m.fl. I november opptrådte de også i ærverdige Royal Albert Hall i London under Norwegian Blues Adventure.

Albumcover for Out of Our Minds

Debutalbumet fra de norske americana-pionerene bak Trudy & Dave er ute nå på Blue Mood Records!

Hør og kjøp Out of Our Minds her!

Du har allerede blitt servert en ekte stjernepose av singler med «Force of Nature», «1000 Guns» og «Call Home», som sammen med ytterligere syv låter er med på albumet Out of Our Minds - tilgjengelig på CD og digitalt.

OJKOS er ute med sitt debutalbum!29.5.2020 11:30:22 CESTPressemelding

Terningen er kasta! Det ambisiøse storbandet OJKOS («Orkesteret for jazzkomponistar i Oslo») er ute med sitt første album «alea iacta est» («Terningen er kasta») 29.mai. Komponist Andreas Rotevatn er utdanna på Grieg-akademiet og har med anna spelt med Razika i 5 år. Nordfjordingen var ein sentral person i grunnlegginga av OJKOS i 2018, dei starta øvinger på høsten og allerede i oktober hadde dei sin første konsert på Victoria Nasjonal Jazzscene. Dette har seinare utvikla seg til ein konsertserie som har gått ein gong i månaden på Victoria- kvar gong med nye komposisjonar av dei ulike medlemmane. «Strålende enkeltprestasjoner og kollektiv tenkning, med fremragende yngre musikere»- Audun Vinger, Jazznytt Høyr albumet her: https://orcd.co/ojkos Ein stor familie for freelance-musikarar Då Julius Cæsar kryssa elva Rubicon saman med hæren sin i 49 f.v.t, skal han ha sagt “alea iacta est” – “terningen er kasta”. Det å krysse denne elva med ein hær var ulovleg, og det å gjere det vart sett på

Sigrid Moldestad sin nye singel er ute nå29.5.2020 09:10:26 CESTPressemelding

På vei inn i bryllupsmåneden juni slipper Sigrid Moldestad sin andre singel fra sitt nye album som kommer på nyåret. «Karolina» er ute nå. Hør «Karolina» der du hører musikk ved å trykke her! Historiefortelleren Moldestad har med denne sangen tatt tak i det som opprinnelig var et barndomsminne hun fikk gjenfortalt av en eldre slektning for lenge siden. – Jeg har gått og ventet på å skrive en sang om dette i flere år, fordi jeg synes historien var både vakker og sår. Folkemusikeren i meg blir lett tiltrekt av fortellinger som har noe sant i seg og jeg har alltid elsket å høre om gamle dager. Jeg tror det følger litt med når en står i en folkemusikktradisjon selv. Bygdebøker, slektshistorier og bilder fra nasjonalbiblioteket er mitt nerderi, sier Sigrid Moldestad. I sangen om «Karolina» er vi tilbake i en tid da bryllup ikke ble like mye styrt av emosjonelle romantiske valg som nå. – Sangen om Karolina, som jeg har valgt å kalle henne, inneholder både sannhet, tolkning og egen diktning -

Robert Smith-Hald er ute med «Vent På Mæ»22.5.2020 09:45:45 CESTPressemelding

Robert Smith-Hald er tilbake med en ny singel i dag på Grappa Musikkforlag. «Vent På Mæ» er en ballade om samhold og kjærlighet. Sangen handler om at vi alle er unike og går våre forskjellige veier, men at vi får frem det beste i hverandre ved å gjøre det sammen, fordi sammen er vi hele. Hør «Vent På Mæ» her! Låten er en norsk tolkning av sangen «Wait for Me» som tidligere er utgitt på Roberts andrealbum Thou Mayest. Denne tolkningen av teksten står Espen Sandbukt fra Tromsø for. Dette er også Roberts debut på norsk. Bergensartisten og måtte lære seg norsk over natten da han 14 år gammel flyttet over 6000 kilometer med familien fra USA til Norge, til Nordfold i Steigen kommune. Da han kom hit lærte han seg å snakke kav nord-norsk, men da han flyttet til Vestlandet måtte han lære seg norsk på nytt. Akkurat denne singelen er gjendiktet i nord-norsk språkdrakt, og da ble det også helt naturlig for Robert å synge den på nord-norsk.

Inger Lise Stuliens nye album er ute nå15.5.2020 11:05:20 CESTPressemelding

Hør hele det nye albumet Nashville her! I fjor høst gikk drømmen i oppfyllelse. Inger Lise pakket kofferten sin og fløy over dammen til countrymusikkens vugge, Nashville. Det var 23 år siden forrige opphold der, men denne gangen hadde hun med seg sine egne sanger i bagasjen og hadde på forhånd booket produsent, studio og musikere i denne pulserende musikkbyen. Inger Lise har sunget mye country i sin oppvekst, så dette er ikke ukjent for henne. Etter seks soloalbum på norsk gjorde hun denne gangen en vri. Hun skrev alle sangene på engelsk. Mange har ventet på at Inger Lise skulle returnere til countrysjangeren, og mener at det er her hun virkelig hører hjemme. Med helt ferske og nyinnspilte sanger, deriblant singlene som er den hjerteskjærende «Victoria» og hjertevarmende duetten med Dennis Parker «You and Me», er Nashville på mange måter en etterlengtet og veldig velkommen utgivelse fra Inger Lise. – Oppholdet mitt der gjorde et stort inntrykk på meg, og det er en enorm musikkopplevels

Albumdebut og konserter i mai for Sandra Lied Haga15.5.2020 10:22:00 CESTPressemelding

Forrige uke presenterte Simax Classics debutalbumet til cellisten Sandra Lied Haga, der hun spiller Tchaikovskys Rococo-variasjoner (Originalversjonen) og Dvoraks cellokonsert. Albumet kan høres i sin helhet her. Sandra er også en del av Festspillene i Bergens helt spesielle program i 2020 som streames og sendes av NRK. Den 23. mai spiller hun Schumanns ’5 Stücke im Volkston’ med Leif Ove Andsnes i Håkonshallen, og Beethoven c-moll trio den 26. mai i Griegs villa. Den 28. mai sendes Cesar Francks Klaverkvintett, der Sandra spiller på Troldhaugen i Troldsalen – konsertsalen ved Edvard Griegs villa som faktisk ble tegnet av Sandras morfar, arkitekten Sverre Lied. Den samme kvelden, 28. mai, er Sandra solist med Stavanger Symfoniorkester under ledelse av Tabita Berglund i Rococo-variasjonene. Konserten streames og fremføres for et tillatt antall publikum i Stavanger Konserthus. Dessuten har fantastiske anmeldelser av Sandras debutalbum allerede begynt å komme fra både inn- og utland: – Th