Tror boligprisene skal stige enda mer

Seks av ti forventer stigende boligpriser.

Christian Frengstad Bjerknes (Foto: nyebilder.no)

59 prosent av husholdningene forventer stigende boligpriser neste 12 måneder. Andelen som tror på boligprisoppgang har dermed økt med mer enn fem prosentpoeng den siste måneden. Dette kommer frem i en undersøkelse Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) har gjennomført i samarbeid med Opinion.

Kun syv prosent tror på boligprisfall. De som bor i Oslo tror på høyest boligprisvekst.

- Den store optimismen blant husholdningene er ikke overraskende og må sees i lys av at boligprisene har snudd fra nedgang til oppgang de siste månedene. En utvikling drevet av blant annet bedre utsikter i norsk økonomi og fallende arbeidsledighet, sier Christian Frengstad Bjerknes, seniorrådgiver i NBBL.

Selv om presset i markedet og boligprisveksten nå tiltar, har NBBL likevel litt mer nøkterne forventninger.

- Lavere befolkningsvekst og høy boligbygging kan bremse prisveksten. Og ikke minst så venter vi at Norges Bank øker styringsrenten i september. Hvorvidt dette veier tyngre enn bedringen i norsk økonomi er usikkert, men det kan legge en demper på husholdningenes optimisme utover høsten, avslutter Bjerknes.

Kilde: Et representativt utvalg på 1002 respondenter ble stilt følgende spørsmål: "Sammenlignet med i dag, hvordan tror du nivået på boligprisene der du bor vil være om 12 måneder?"

Christian Frengstad Bjerknes (Foto: nyebilder.no)

Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) er interesseorganisasjonen for boligbyggelag. 41 boligbyggelag er tilsluttet NBBL. Boligbyggelagene har 1.020.000 medlemmer og forvalter omlag 510.000 boliger i over 12.700 boligselskap over hele landet.

Trær til glede og besvær11.7.2019 08:00:00 CESTPressemelding

Nordmenn er glade i å gjøre det fint rundt seg, både inne i boligen og på uteplassen. Når sola for alvor gjør seg til kjenne etter en mørk vinter, blir utearealene en like viktig ramme som interiøret. Trær og busker vokser og blomstrer til glede fordi det er vakkert, men også fordi det skjermer mot innsyn fra naboen. Men for noen kan akkurat de samme trærne være til irritasjon fordi det hindrer utsikt og fører til skygge på uteplassen.