Trondheim Jazzorkester ute med ny musikk av Ole Morten Vågan!

«Plastic Wave» er oppfølgeren til det bejublede albumet «Happy Endlings»(2018) bestående av Ole Morten Vågans episke dommedagsmusikk utført av et av landets mest uforutsigbare og kreative orkester, Trondheim Jazzorkester. Releasekonsert finner sted 21. august på Victoria Nasjonal Jazzscene under Oslo jazzfestival.

Trondheim Jazzorkester med Ole Morten Vågan. Foto: Arild Schei

Trondheim Jazzorkester & Ole Morten Vågan: "Plastic Wave"

Lytt: https://orcd.co/tjoplasticwave

«Plastic Wave» er oppfølgeren til det bejublede albumet «Happy Endlings»(2018) bestående av Ole Morten Vågans episke dommedagsmusikk utført av et av landets mest uforutsigbare og kreative orkester, Trondheim Jazz Orchestra. På albumet «Happy Endlings» blir man i 72 minutter holdt på kanten av stolen i et heidundrandes tempo fullt av høydepunkter, innovasjon, sjokk og overraskelser. Oppfølgeren er intet mindre enn 12 minutter lenger og tar «endetidsmusikken» inn i neste fase: en slags musikalsk utforsking av det neste evolusjonistiske steget, der påvirkning på eget habitat gir en ny virkelighet.

Titler som Food Chain Reaction og Critical Mass Distraction gis ekstra momentum av Flu Hartberg´s coverart, som igjen er musikkens trofaste våpendrager. Musikken på Plastic Wave ble spilt inn midtveis i 2020, noe som også gir musikkens mer transformative karakter et uhyggelig bakteppe.

«Konseptet bak denne plata ble til etter at jeg hadde skrevet musikken til «Happy Endlings», som handlet om et slags endetidsscenario der hovedpersonene er lykkelig uvitende om faren som tårner over dem. Det ligger mye alvor, men også mye ufrivillig komikk i et sånt scenario, og musikken på det albumet bar mer preg av den motsetningen. På «Plastic Wave» prøvde jeg å flytte fokuset litt bort fra disse skapningene, og se mer for meg hva som skjer når alle påfunnene våre fusjonerer med verden rundt oss, som den vulkanske stenen som smelter sammen med plastsøppelet vårt og lager en ny bergart. Sånn sett handler denne plata mer om alle de små umerkelige prosessene som foregår rundt oss uten at vi merker det, men som vi allikevel er en del av.» - Ole Morten Vågan

Trondheim Jazzorkester er et av landets mest uforutsigbare ensembler - som en fugl føniks gjenoppstår de gang på gang fra asken, før de brer vingene og flyr til nye musikalske himmelstrøk. Bandet har samarbeidet med utenlandske stjerner som Chick Corea og Joshua Redman, men er like kjent for å være katalysator og idélaboratorium for unge norske komponister og band, som SKRAP, Eirik Hegdal, Hedvig Mollestad og Marius Neset m.fl. Siden oppstarten i 2000 har TJO gjort mange hundre konserter over hele verden, og er i dag et av de toneangivende jazzensemblene i europa.

Ole Morten Vågan er kjent som en av landets travleste bassister og komponister, og spiller like gjerne med impromafiaen fra Berlin som med Gammalgrass eller Susanne Sundfør. Han gjorde seg først bemerket med bandet Motif på tidlig 2000-tall, medvirker på ca 100 plateutgivelser og har vært kunstnerisk leder for TJO siden 2017.

Medvirkende:

Sofia Jernberg: Voice
Ola Kvernberg: Violin
Eivind Lønning: Trumpet
Øyvind Brække: Trombone
Signe Emmeluth: Alto saxophone
Kjetil Møster: Tenor Sax and Clarinet
Espen Reinertsen: Tenor Sax and bass clarinet
Eirik Hegdal: Baritone/C-melody/Sax/Clarinet
Marianne Baudouin Lie: Cello
Oscar Grønberg: Piano
Ståle Stoløkken: Hammond Organ/Synthesizer
Gard Nilssen: Drums (Right)
Håkon M. Johansen: Drums (Left)
Ole Morten Vågan: Bass, compositions

Releasekonsert: Nasjonal Jazzscene, Victoria, 21. august: https://oslojazz.no/artist/trondheim-jazz-orchestra-w-ole-morten-vagan

Trondheim Jazzorkester med Ole Morten Vågan. Foto: Arild Schei
Cover Trondheim Jazzorkester & Ole Morten Vågan: "Plastic Wave". Design av Flu Hartberg
Trondheim Jazzorkester. Foto: Juliane Schütz

Ola Kvernberg og Steamdome til Samfundet!17.9.2021 11:19:20 CEST | Pressemelding

Etter panegyriske omtaler av "Steamdome II: The Hypogean" både nasjonalt og internasjonalt, tar komponist, fiolinist og multiinstrumentalist Ola Kvernberg med seg mannskapet til Storsalen til Samfundet 11. februar 2022. Billetter til Samfundet finner du HER - "Det blir godt å komme hjem. Samfundet er selve spiren til Steamdome. Da jeg spilte der med Todd Terje i 2015 var det noe som klikka på plass. Scenen, musikken og stemninga i salen gjorde at det å lage min egen rytmefest ble flytta øverst på todo-lista." - Ola Kvernberg. Etter den prisvinnende debuten «Steamdome» (2017) har bandet gjennomført nærmere 100 konserter. Nylig fikk oppfølgeren «The Hypogean» sekser på terningen fra både VG, Dagsavisen, Romsdals Budstikke og Nettavisen. Dagbladet kalte den "uimotståelig", Dagens Næringsliv omtalte den som «et frydefullt beist». Fredag 11. februar spiller de altså i byens storstue. - "Hver gang jeg har spilt i Storsalen har vært magisk, men aldri før med navnet mitt øverst på plakaten. De

URverk 9 fra Ulf Risnes; Imagemagi!17.9.2021 11:18:54 CEST | Pressemelding

Vi er kommet til årene 1982 til -84, noenlunde den samme tida som Urverk 8. Urverk 9 er selvfølgelig på norsk, og her er eksperimenteringen litt mindre framtredende, men låtskrivinga desto mer. På denne plata dukker det opp ikke mindre enn tre låter som senere ble utgitt med Tre Små kinesere, "Tvil", "Det Som Vi Har" og "Luftpalass". Lytt til "Imagemagi" her! De to første er kjærlighetssanger som utfyller hverandre, den første har følelsen i tittelen, mens den andre hyller det relativt ferske forholdet. Denne gangen var det nemllig alvor. "Luftpalass derimot beskriver den sterke utferdstrangen jeg hadde kjent på siden tidlig ungdom. Det føltes ofte som om at livet mitt skulle ta en spesiell vending når som helst, særlig når jeg leste bøker eller så film. Jeg kunne bo hvor som helst og bli hva som helst, trodde jeg. Vi hadde et herlig kollektiv gående i 6 etasje på høyblokka vi bodde i, hvor gjengen kunne samles rundt en karsk eller en jazzrøyk. Vi hadde produksjon av begge deler gående

Klimalåt fra NRK Newton17.9.2021 11:10:19 CEST | Pressemelding

«Ikke gjør dette mot klimaet» er en spektakulær underholdningsserie med et viktig budskap. Serien frontes av tenåringene Helle Kjøl-Johansen og Markus Rydningen Munkeby, og Newtons kjente programleder, Dennis Siva Lie. Målet med serien er at alle skal begynne å bry seg mer om klimaet. Programlederne kommer derfor med en fengende låt med akkurat dette budskapet: «Bry deg!». Klimasangen har verdenspremiere tirsdag 21. oktober i NRK TV og i NRK Super TV, men allerede nå kan du høre den der du strømmer musikk. Lytt til "Bry deg" her! I hver episode gjennomfører trioen ulike katastrofeeksperimenter, hvor vi som seere følger prosessen fra de begynnende forberedelsene til den store finalen. Underveis får vi mye humor, morsomme situasjoner, en god porsjon alvor og refleksjon, og ikke minst en spektakulær avslutning! Med «Ikke gjør dette mot klimaet» ligger alt til rette for å lære mer om klimaet mens man underholdes. TV-serien gir gode råd og tips til hvordan slike katastrofer kan unngås, og h

Hoven Droven slipper endelig plata som feirer 30 år i folkrockens tjeneste17.9.2021 08:56:51 CEST | Pressemelding

Det legendariske folkrockbandet Hoven Droven slipper 17. september albumet «Trad» - som oppsummerer håndverket bandet har finslipt i over 30 år. Medlemmene er hver for seg godt plantet både i den svenske tradisjonsmusikken så vel som i rock og jazz, en kombinasjon som har overbevist et bredt publikum over hele verden med smittende grooves og virtuost spill. Bandet har spilt på de fleste folkemusikkfestivaler i Norge over en årrekke og beærer oss med å ha releasekonserten på Riksscenen 24. september!