Grappa Musikkforlag AS

Trond Kallevåg med albumet "Fengselsfugl"

Del

Fengselsfugl kunne vært det perfekte soundtracket til fengselsfilmen regissør Wim Wenders aldri lagde, tett i leia til Ry Cooder og Bill Frisell. Nok en gang har han fått med seg gitarlegende Geir Sundstøl, men gir denne gang også rom til keyboardist David Wallumrød.

Hør albumet her: https://orcd.co/fengselsfugl

Isolasjon, arbeid med innsatte i Oslo fengsel og skillingsviser er noen av ingrediensene gitaristen og komponisten Trond Kallevåg har latt seg inspirere av under utformingen av hans kommende plate «Fengselsfugl». Det er hans tredje soloplate og andre utgivelse på plateselskapet Hubro i eget navn, som han komponerte store deler av i og utenfor fengselets murer. 

Trond forsøker å portrettere noe personlig i musikken sin. Flere års arbeid med innsatte i Oslo fengsel ga ham et unikt innblikk i en del av samfunnet få får se. "Det er en merkelig og interessant stemning inne i Oslo fengsel. Å bevege seg forbi fengselsmurene er som å komme inn i en ukjent verden, kun adskilt med en halv meter betong. Under koronapandemien kjennes det som vi alle har vært i fengsel, og den mentale fengselsmuren viskes sakte ut. De innsatte har fortalt meg interessante historier og bærer som oss på håp og gode og vonde følelser, men også ofte utfordrende og konspiratoriske meninger og forenklinger av en ellers komplisert verden. Som de innsatte, blir vi gjennom isolasjon mer usikre på oss selv og prøver å forstår hva som skjer og hvorfor – vi får veldig mye tid til å gruble. Det er lett å bli dratt mot det irrasjonelle, man prøver å finne enkle forklaringer på kompliserte hendelser. Fra musikkrommet i Oslo fengsel – og med panoramautsikt over Botsfengslet – komponerte jeg mye av musikken på platen. Jeg ønsket som på min forrige plate, «Bedehus & Hawaii», å skildre egenopplevde stemninger i mitt møte med miljøer som er litt ved siden av det etablerte.» 

«Fengselsfugl» er den etterlengtede oppfølgeren til hans kritikerroste album «Bedehus & Hawaii» (2019) hvor begge følger en kunstnerisk rød tråd som baserer seg på hans møter med miljøer som står ved siden av det etablerte. Tittelen på platen, «Bedehus og Hawaii», refererte til de mange somrene han tilbrakte hos sine besteforeldre på Bømlo, hvor bedehuset og musikken var sentral. Likheten til Hawaii og polynesisk musikk hadde flere likheter og fascinerte Trond. Platen fikk svært gode anmeldelser i inn- og utland, og ble blant annet trukket frem som et av 15 beste jazzalbum i 2019 av Bandcamp, en av verdens største nettsider for salg av musikk. 

Som ved forrige plate komponerte og mikset Trond platen selv, som er en stor del av hans kreative arbeid. Innspillingen ble også denne gang gjort over tre dager i Studio Intim, studioet til Geir Sundstøl. Sistnevnte medvirket også med sitt røveraktige og sfæriske steelgitarspill som perfekt matcher Kallevåg sin åpenbare affeksjon for atmosfærisk filmmusikk, skillingsviser og polynesisk exotica. I sekstetten finner man også kanskje landets fremste keyboardist David Wallumrød som på utsøkt vis komplementerer Trond sine lyriske låter.

Trond er opprinnelig fra den regnfylte sildebyen Haugesund. Han mener at byen, folkene der og kystlandskapet har spilt en stor rolle i utviklingen av hans distinkte lyriske sound. "For meg personlig tror jeg det har noe å gjøre med regnværet, landskapet, de lange musikkfylte bilreisene og menneskene der som utstråler en slags nøysomhet. Denne nøysomheten tror jeg man også kan høre i musikken min. Jeg er mer opptatt av melodiene og helheten fremfor å imponere på instrumentet”.

Musikken trekker inn uttrykk fra norsk visemusikk så vel som amerikansk folk/blues, hvor en kan nevne Ry Cooder og den eksentriske komponisten og visemusikeren Kenneth Sivertsen fra Bømlo. Polinesisk gitarretninger inspirert av Joseph Spence og Ray Kane. Alt dette med en nøysom improvisatorisk nøysomhet. 

«Under komposisjonen av platen fikk jeg også hjelp av Nasjonalbiblioteket som gav meg innblikk i skillingsviser som var populære i hele det norske samfunnet frem til 1800-tallet og som spilte en sentral rolle i utviklingen av fengselsviser og religiøs musikk. Fengselsfuglene Ole Høiland og Gjest Bårdsen som var rikskjendiser i sin, og skapte, ved å servere hele det norske folk med egenkomponerte skillingsviser, myter og sagn om sine heltemodige og spenningsfylte liv.»Skillingsvisene var tekst til enkle melodier som ble trykket på stykke papir som man fikk kjøpt for en skilling og var svært utbredt og populære i det norske samfunn fra 1500 til starten av 1900 tallet. De handlet ofte om kjente personer, historier og sagn og fungerte ofte som datidens sosiale medier og ofte «Fake News». Han forteller videre «Det er flere tydelige musikalske fellestrekk mellom den bedehusmusikken og fengselsvisene, noe som gjør at «Fengselsfugl» er en naturlig oppfølger til «Bedehus & Hawaii. Flere av titlene på platen er hentet fra kjente fengselsviser skrevet av Ole Høyland og Gjest Bårdsen.»

Trond bruker gitaren som et verktøy for å formidle sine musikalske ideer som ofte har sterkt melodisk fundament og historiefortellende kvalitet, men som fremdeles er åpne nok til at medmusikantene kan uttrykke seg uten problemer. Alt ser ut til å falle naturlig på plass, og det intime lydbildet føles nært og personlig på platen."Jeg ønsket at musikerne skulle uttrykke seg uten å føle seg begrenset av musikken, men jeg ønsket også å fortelle historier med en filmatisk kvalitet", sier han. Utradisjonelle instrumenter som glass og sag gir lydbildet den rette filmatiske og absurde stemningen i Trond sine komposisjoner og kunne vært det perfekte soundtracket til fengselsfilmen Wim Wenders aldri lagde, tett i leia til Ry Cooder og Bill Frisell. Som Ole Johannes Åleskjær skrev i sin tosidige anmeldelse av Trond Kallevåg sin forrige plate «Bedehus & Hawaii» i Vårt Land: «Man slenger kanskje for ofte om seg med betegnelser som «filmatisk» om musikk, men dette albumet lever opp til en slik beskrivelse.» 

Trond tok norske og utenlandske anmeldere med storm da han gav ut forrige album Bedehus & Hawaii i 2019 og ble av flere anmeldere sammenlignet med Ry Cooder og Bill Frisell. "Bedehus & Hawaii" locates Trond Kallevag Hansen at the right height on the heels of Ry Cooder and Bill Frisell." - Jazzaroundmag. Høydepunktet ble nådd da Bandcamp, utvilsomt en av verdens største og viktigste platformer for salg av musikk, kåret platen Bedehus & Hawaii til en av 15 beste internasjonale jazzutgivelser i 2019. I sin anmeldelse skrev de at det var «en av de nydeligste innspillingene som har nådd butikkhyllene i 2019». Anmeldelser kom også på løpende bånd på trykk. Blant annet i Dagens Næringsliv - "Åpen Klasse av Høy Klasse", Dagsavisen - "Klasse for seg", Dag og Tid - «Kallevåg og Sundstøl er så avgjort på bølgelengde" og Vårt Land på to hele sider - "Den Nye Strengemusikken". BBC radio lovpriste også platen og skrev - "Its a lovely album all the way through». 

Dropbox med bilder, coverart, wav, osv: https://www.dropbox.com/sh/x8s0uzqizf14oio/AACISaJewOJ65kDF839oLBtja?dl=0

Trond Kallevåg: acoustic and electric guitar, electronics and field recordings
Adrian Løseth Waade: violin
Geir Sundstøl: electric guitar, pedal steel and harmonica
David Wallumrød: upright piano, Wurlitzer, Arp Solus, Clavinet, Minimoog og Logan Strings
Alexander Hoholm: double bass
Ivar Myrset Asheim: drums, chimes, percussion, musical saw and glass

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Om Grappa Musikkforlag AS

Grappa Musikkforlag AS
Grappa Musikkforlag AS
Akersgata 7
0158 Oslo

23 35 80 00http://www.grappa.no/no

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på lablene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Følg pressemeldinger fra Grappa Musikkforlag AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Grappa Musikkforlag AS

Nytt URverk fra Ulf Risnes30.4.2021 11:23:26 CEST | Pressemelding

URverk er en serie på 12 utgivelser med låter skrevet og spilt inn i perioden 1977 til og med 1988. Dette er en samling av drømmer, drømmen om å bli rockestjerner. Nå er vi kommet fram til URverk 4, året er 1979, og her møter vi THE Gurgles, for her synges det på engelsk! Lytt til "Wrong Side Of The River" her! "Det var egentlig bare jeg som kunne spille noe som helst instrument blant de jeg kjente i 1979. Da jeg begynte å spille inn gjorde jeg derfor alt selv. Men det gnagde at innspillingene dermed ble i mono. Å høre musikk i stereo i det hele tatt var vanskelig å få til tidlig på søttitallet, men etter hvert begynte stereoanleggene å bli tilgjengelig for den mindre bemidlede dele av befolkningen. Jeg glemmer aldri da jeg hørte "Immigrant Song" med Zeppelin på naboguttens stereoanlegg for første gang. Dermed ble min aller første store investering et slikt anlegg. Det var derfor jeg konfirmerte meg. Men musikken var viktig for oss alle, og det var ikke vanskelig å få med seg kompiser

Ståle Storløkken ute med albumet Ghost Caravan- et slående kunstverk på solo kirkeorgel30.4.2021 11:21:33 CEST | Pressemelding

Den svært anerkjente komponisten og keyboardisten Ståle Storløkken følger opp den spellemannsnominerte HUBRO-utgivelsen «The Haze of Sleeplessness» (2019), med sitt andre soloalbum. «Ghost Caravan» er spilt inn på et kirkeorgel i Steinkjer Kirke, opptak gjort av stjernegitarist Stian Westerhus, mikset i Heaven Hill Studio av Storløkken selv, og mastret av Helge Sten i Audio Virus Lab. Hør albumet her! «Ghost Caravan» står i stor kontrast til forløperen. Mens «The Haze of Sleeplessness» inneholder et helt keyboard-museum med et ubegrenset utvalg av lyder, samt gjennom-arrangerte låter, er «Ghost Caravan» et produkt av ren improvisasjon på kun et kirkeorgel. Noe disse albumene deler er en åpenhet og et tilsynelatende ubegrenset rom hvor lytteren får utfolde sine egne fantasier og sin egen unike lytteopplevelse. Lyddynamikken spenner over et enormt spekter, og strekker seg fra stille, pustende hvisking til støyende dype basser eller skrik, gjerne bare i løpet av få sekunder. Den enorme va

"Jenta i Chicago" - første singel fra liveopptak (1994)30.4.2021 09:54:36 CEST | Pressemelding

Lillebjørn Nilsen og irske Andy Irvine hadde kjent hverandre i omtrent 17 år og da de i 1994 endelig møttes på Telemarkfestivalen ble det de begge hadde drømt, en realitet. Samarbeidet deres resulterte i en spennende konsert og nå skal liveopptaket endelig utgis som album. Først ut er singelen "Jenta i Chicago" som er ute i dag! Hør låten her: https://orcd.co/jentaichicago De to trubadurene utfyller hverandre perfekt, musikalsk så vel som tematisk. Når Lillebjørn Nilsen synger om den norske emigranten som ble Jenta fra Chicago, kontrer Andy Irvine med den irske emigranten i Indiana. - «Jeg likte å synge og spille hardangerfele på Nevin’s pub i Evanston da jeg bodde i Chicago. Denne låta handler om en jente som dukket opp der.» - Lillebjørn Nilsen Lillebjørn Nilsen er norsk sanger, låtskriver og folkemusiker. Totalt har han fem Spellemannspriser både som soloartist og som en del av større grupper. Han blir ofte omtalt som Norges ”Folkekonge”. Andy Irvine er kjent som en av de største ir

Ny singel fra Brødrene Iversens Orkester23.4.2021 14:30:00 CEST | Pressemelding

Låten "Both Sides Now" er en av Joni Mitchells mest kjente sanger, og ble skrevet i 1967. Låten kom først ut på plate i 1969, på hennes legendariske album "Clouds". Nå er det gjendiktningen "Båe sider no" som gjelder, når Brødrene Iversens Orkester slipper sin nye singel. – Johannes Gjerdåker sin gjendikting kom meg i hende sommaren 1986 då me satt på kjøkkenet heime hjå han på Gjerdåker på Voss. Gjerdåker har fått med seg det maleriske landskapet som Joni Skapte, og den melankolske klangen i diktet som skapar songen, forteller Dagfinn Iversen i Brødrene Iversens Orkester. Lytt til "Båe sider no" her!

Singelslipp fra Eivind Sander!23.4.2021 13:26:20 CEST | Pressemelding

Eivind Sander slipper sin nye låt "All Night". "All Night" handler om magiske, blikkstille sommerdager med gode venner. Dager som går over til sene, uforglemmelige sommerkvelder, hvor det er umulig å gå hjem eller å gå og legge seg, og ender opp som såkalte "all night'ere", til solen står opp igjen. – Låten skrev jeg på Hvaler i oktober i fjor, og den er en hyllest til gode stunder med gode venner, forteller Eivind Sander. På sin nyeste singlen gjør Eivind Sander mesteparten selv. Han produserer den, spiller alle instrumentene selv og gjør hovedvokalen. Låten er spilt inn hjemme hos Eivind, i "Krokkleiva Studio", med han selv som tekniker. Lytt til "All Night" her!

Ola Kvernberg's Steamdome II - allerede en kritikerfavoritt!23.4.2021 11:10:58 CEST | Pressemelding

Steamdome fyrer opp! På «Steamdome II: The Hypogean» stiller Ola Kvernberg med et enda mer blodtrimmet mannskap enn sist, samme skamløse forhold til sjangermiks og et nyvunnet ønske om å røske deg ut av hjemmekontoret og gi deg en time musikkterapeutisk fri fra pandemi og globale katastrofer generelt. Lytt til "Steamdome II: The Hypogean" her! Bryter reiseforbudet Med The Hypogean unngår Kvernberg reiserestriksjonene ved å bore seg ned i jordoverflata. Noen ganger som et løpsk gravitasjonstog, andre ganger som en sterk stillegående maskin gjennom klangfulle bergrom. Destinasjon? Jordas glødende jernhjerte, og i de siste to åra også åsted for Kvernbergs private escape-room, blotta for spilleregler og med en ekstensiv tilnærming til hva rytme og harmonier kan gjøre med et klubbgulv. Om prosjektet Da Steamdome dundret gjennom lydmuren for tre år siden haglet lovordene fra presse og publikum. Utsolgte konserter, flere høythengende priser og en topp 10 plassering på lista over Norges mestse

Tone Hulbækmo med nytt album for hele familien!16.4.2021 14:47:11 CEST | Pressemelding

Tone Hulbækmo er en artist som liker å krysse musikalske grenser, er opptatt av ord og lar seg inspirere til å skrive musikk til dikt av norske poeter. Hun er også opptatt av å formidle dette til flere generasjoner, både små og store. Denne gang presenterer hun egenkomponerte melodier til et personlig utvalg tekster av kjente norske lyrikere, blant annet Inger Hagerup, Alf Prøysen, André Bjerke og Erlend Loe. Lytt til "Eg kan" her! – Jeg har plukket dikt skrevet for unger av en fantastisk gjeng med norske forfattere, dikt som har truffet meg, et voksent menneske, i hjertet og inspirert meg til å lage melodier og musikk til, forteller Tone Hulbækmo. På platen er det tekster med både humor og alvor, fantasi og underfundighet. Her er det mye livsvisdom. De kan ta opp mellommenneskelige forhold, være filosofiske eller bare leke med ord. Ikke minst ligger det også an til en nostalgisk klump i halsen for mange fra foreldre- og besteforeldregenerasjonen. – Her er dikt på nynorsk og bokmål, no

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom