Grappa Musikkforlag AS

Trond Kallevåg med albumet "Fengselsfugl"

Del

Fengselsfugl kunne vært det perfekte soundtracket til fengselsfilmen regissør Wim Wenders aldri lagde, tett i leia til Ry Cooder og Bill Frisell. Nok en gang har han fått med seg gitarlegende Geir Sundstøl, men gir denne gang også rom til keyboardist David Wallumrød.

Hør albumet her: https://orcd.co/fengselsfugl

Isolasjon, arbeid med innsatte i Oslo fengsel og skillingsviser er noen av ingrediensene gitaristen og komponisten Trond Kallevåg har latt seg inspirere av under utformingen av hans kommende plate «Fengselsfugl». Det er hans tredje soloplate og andre utgivelse på plateselskapet Hubro i eget navn, som han komponerte store deler av i og utenfor fengselets murer. 

Trond forsøker å portrettere noe personlig i musikken sin. Flere års arbeid med innsatte i Oslo fengsel ga ham et unikt innblikk i en del av samfunnet få får se. "Det er en merkelig og interessant stemning inne i Oslo fengsel. Å bevege seg forbi fengselsmurene er som å komme inn i en ukjent verden, kun adskilt med en halv meter betong. Under koronapandemien kjennes det som vi alle har vært i fengsel, og den mentale fengselsmuren viskes sakte ut. De innsatte har fortalt meg interessante historier og bærer som oss på håp og gode og vonde følelser, men også ofte utfordrende og konspiratoriske meninger og forenklinger av en ellers komplisert verden. Som de innsatte, blir vi gjennom isolasjon mer usikre på oss selv og prøver å forstår hva som skjer og hvorfor – vi får veldig mye tid til å gruble. Det er lett å bli dratt mot det irrasjonelle, man prøver å finne enkle forklaringer på kompliserte hendelser. Fra musikkrommet i Oslo fengsel – og med panoramautsikt over Botsfengslet – komponerte jeg mye av musikken på platen. Jeg ønsket som på min forrige plate, «Bedehus & Hawaii», å skildre egenopplevde stemninger i mitt møte med miljøer som er litt ved siden av det etablerte.» 

«Fengselsfugl» er den etterlengtede oppfølgeren til hans kritikerroste album «Bedehus & Hawaii» (2019) hvor begge følger en kunstnerisk rød tråd som baserer seg på hans møter med miljøer som står ved siden av det etablerte. Tittelen på platen, «Bedehus og Hawaii», refererte til de mange somrene han tilbrakte hos sine besteforeldre på Bømlo, hvor bedehuset og musikken var sentral. Likheten til Hawaii og polynesisk musikk hadde flere likheter og fascinerte Trond. Platen fikk svært gode anmeldelser i inn- og utland, og ble blant annet trukket frem som et av 15 beste jazzalbum i 2019 av Bandcamp, en av verdens største nettsider for salg av musikk. 

Som ved forrige plate komponerte og mikset Trond platen selv, som er en stor del av hans kreative arbeid. Innspillingen ble også denne gang gjort over tre dager i Studio Intim, studioet til Geir Sundstøl. Sistnevnte medvirket også med sitt røveraktige og sfæriske steelgitarspill som perfekt matcher Kallevåg sin åpenbare affeksjon for atmosfærisk filmmusikk, skillingsviser og polynesisk exotica. I sekstetten finner man også kanskje landets fremste keyboardist David Wallumrød som på utsøkt vis komplementerer Trond sine lyriske låter.

Trond er opprinnelig fra den regnfylte sildebyen Haugesund. Han mener at byen, folkene der og kystlandskapet har spilt en stor rolle i utviklingen av hans distinkte lyriske sound. "For meg personlig tror jeg det har noe å gjøre med regnværet, landskapet, de lange musikkfylte bilreisene og menneskene der som utstråler en slags nøysomhet. Denne nøysomheten tror jeg man også kan høre i musikken min. Jeg er mer opptatt av melodiene og helheten fremfor å imponere på instrumentet”.

Musikken trekker inn uttrykk fra norsk visemusikk så vel som amerikansk folk/blues, hvor en kan nevne Ry Cooder og den eksentriske komponisten og visemusikeren Kenneth Sivertsen fra Bømlo. Polinesisk gitarretninger inspirert av Joseph Spence og Ray Kane. Alt dette med en nøysom improvisatorisk nøysomhet. 

«Under komposisjonen av platen fikk jeg også hjelp av Nasjonalbiblioteket som gav meg innblikk i skillingsviser som var populære i hele det norske samfunnet frem til 1800-tallet og som spilte en sentral rolle i utviklingen av fengselsviser og religiøs musikk. Fengselsfuglene Ole Høiland og Gjest Bårdsen som var rikskjendiser i sin, og skapte, ved å servere hele det norske folk med egenkomponerte skillingsviser, myter og sagn om sine heltemodige og spenningsfylte liv.»Skillingsvisene var tekst til enkle melodier som ble trykket på stykke papir som man fikk kjøpt for en skilling og var svært utbredt og populære i det norske samfunn fra 1500 til starten av 1900 tallet. De handlet ofte om kjente personer, historier og sagn og fungerte ofte som datidens sosiale medier og ofte «Fake News». Han forteller videre «Det er flere tydelige musikalske fellestrekk mellom den bedehusmusikken og fengselsvisene, noe som gjør at «Fengselsfugl» er en naturlig oppfølger til «Bedehus & Hawaii. Flere av titlene på platen er hentet fra kjente fengselsviser skrevet av Ole Høyland og Gjest Bårdsen.»

Trond bruker gitaren som et verktøy for å formidle sine musikalske ideer som ofte har sterkt melodisk fundament og historiefortellende kvalitet, men som fremdeles er åpne nok til at medmusikantene kan uttrykke seg uten problemer. Alt ser ut til å falle naturlig på plass, og det intime lydbildet føles nært og personlig på platen."Jeg ønsket at musikerne skulle uttrykke seg uten å føle seg begrenset av musikken, men jeg ønsket også å fortelle historier med en filmatisk kvalitet", sier han. Utradisjonelle instrumenter som glass og sag gir lydbildet den rette filmatiske og absurde stemningen i Trond sine komposisjoner og kunne vært det perfekte soundtracket til fengselsfilmen Wim Wenders aldri lagde, tett i leia til Ry Cooder og Bill Frisell. Som Ole Johannes Åleskjær skrev i sin tosidige anmeldelse av Trond Kallevåg sin forrige plate «Bedehus & Hawaii» i Vårt Land: «Man slenger kanskje for ofte om seg med betegnelser som «filmatisk» om musikk, men dette albumet lever opp til en slik beskrivelse.» 

Trond tok norske og utenlandske anmeldere med storm da han gav ut forrige album Bedehus & Hawaii i 2019 og ble av flere anmeldere sammenlignet med Ry Cooder og Bill Frisell. "Bedehus & Hawaii" locates Trond Kallevag Hansen at the right height on the heels of Ry Cooder and Bill Frisell." - Jazzaroundmag. Høydepunktet ble nådd da Bandcamp, utvilsomt en av verdens største og viktigste platformer for salg av musikk, kåret platen Bedehus & Hawaii til en av 15 beste internasjonale jazzutgivelser i 2019. I sin anmeldelse skrev de at det var «en av de nydeligste innspillingene som har nådd butikkhyllene i 2019». Anmeldelser kom også på løpende bånd på trykk. Blant annet i Dagens Næringsliv - "Åpen Klasse av Høy Klasse", Dagsavisen - "Klasse for seg", Dag og Tid - «Kallevåg og Sundstøl er så avgjort på bølgelengde" og Vårt Land på to hele sider - "Den Nye Strengemusikken". BBC radio lovpriste også platen og skrev - "Its a lovely album all the way through». 

Dropbox med bilder, coverart, wav, osv: https://www.dropbox.com/sh/x8s0uzqizf14oio/AACISaJewOJ65kDF839oLBtja?dl=0

Trond Kallevåg: acoustic and electric guitar, electronics and field recordings
Adrian Løseth Waade: violin
Geir Sundstøl: electric guitar, pedal steel and harmonica
David Wallumrød: upright piano, Wurlitzer, Arp Solus, Clavinet, Minimoog og Logan Strings
Alexander Hoholm: double bass
Ivar Myrset Asheim: drums, chimes, percussion, musical saw and glass

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Om Grappa Musikkforlag AS

Grappa Musikkforlag AS
Grappa Musikkforlag AS
Akersgata 7
0158 Oslo

23 35 80 00http://www.grappa.no/no

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum. 

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Følg pressemeldinger fra Grappa Musikkforlag AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Grappa Musikkforlag AS

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye