Trivselslederne skaper bedre skolemiljø: - Som natt og dag

- Trivselslederne har betydd mye for miljøet ved skolen vår. Elevene er mer aktive i friminuttene, og samholdet er bedre. Før og etter TL er som natt og dag, sier Marte Lajord Frøseth, lærer ved Finnsnes skole.
Marte Lajord Frøseth og Michael Andersen ved Finnsnes ungdomsskole i Lenvik i Troms forteller om økt trivsel og mindre mobbing med trivselsleder i ungdomsskolen.

Marte, hennes kollega Michael Andersen og 350 andre lærere var denne uken samlet på Lillestrøm på Trivselsseminaret 2017. Lærene fikk prøve mange av aktivitetene som Trivselsleder tilbyr skoler over hele landet.

Over 1350 skoler i Norge, Sverige og på Island har nå trivselsledere som skaper aktivitet og samhold i storefri. Kronprinsparets Fond støtter Trivselslederne som en del av innsatsen for å inkludere alle unge i samfunnsfellesskapet.

- Trivselslederne er elever som vil bruke litt av tiden sin til å lage morsomme aktiviteter for andre. Vi tilbyr opplegg som gjør det enklere for dem, men den avgjørende faktoren er at noen vil gjøre noe hyggelig for andre, forteller styreleder og medgründer Tommy Bottenvik.

­­- Heldigvis ser vi at mange unge synes det er kult å gjøre hverdagen morsommere for medelevene og bidra til et bedre fellesskap på skolen. "It´s cool to be nice", oppsummerer daglig leder i Trivselsleder, Kjartan Eide.

Kjartan Eide  trivselsseminar 2017
Kjartan Eide trivselsseminar 2017