Trefiber

Langt inne i de dype Østfold-skoger ligger det som trolig er landets eneste tretopphytte med egen fiber. Gårdbruker Per A. Kjærnes rømmer opp hit når TV2 gjør opptak av «Hver gang vi møtes” på gården hans.

- De sa det var umulig, men vi greide det likevel, smiler gårdeier Per A. Kjærnes og forretningsutvikler Bernt Otto Follestad i Viken Fiber.

Hytta ligger ni meter over bakken og har vært i media mer enn de fleste andre hytter. Follestad og Kjærnes gir mye av æren til «bygdegeneral» Roar Løken som fikk med seg alle de 110 svært så spredte husstandene i Vass­ bygda i Våler kommune til å bli med på en kjempedugnad for å få fiber til bygda, en bygd som ligger et godt stykke fra nærmeste hovedfartsåre. Mer enn 39 kilometer grøft ble gravd på dugnad, og nå har de fått en «motorvei» med lyn­rask fiber inn til området.

– Med dette har «bygdefiber» fått en ny dimensjon, sier Follestad og smiler. Han er svært imponert over hva bygdefolket har fått til.

– Før dette skjedde var det svært varier­ ende nettdekning og til dels ustabile forhold her i området. Lenge har det vært nærmest et folkekrav om å få fiber til bygda. Så langt vekk fra «allfarvei», og med veldig spredt bebyggelse, ble dette lenge ansett som umulig å få til. Men takket være den enorme dugnads­ innsatsen og et godt og veldig konstruk­tivt samarbeid med Viken Fiber, så løste det seg, sier Per A. Kjærnes.

Han og kona Berit driver Vestre Kjærnes Gård som ligger idyllisk til ved Vansjø. Gården er en slektsgård med historie tilbake til 1500­-tallet. Her holdes det ulike kurs, konferanser og arrangementer, og så er gården som kjent innspillingssted for TV2­-sendte «Hver gang vi møtes», som har benyttet gården i ni sesonger med sendinger i beste sendetid på lørdager. Da er en stab på over 70 i sving, og med fiberfart kan de sende stadig større datamengder og filer fra den store TV­-produksjonen.

Viken Fiber bygger og drifter fibernett over store deler av Østlandet. Hovedkontoret er i Drammen, og Lyse er største eier (65 prosent).

Her på låven på Vestre Kjærnes gård spilles TV2s­ «Hver gang vi møtes» inn. Her er det Per A. Kjærnes (t.h.) og Bernt Otto Follestad i Viken Fiber som møtes.
Gårdshuset er kjent fra tv-ruta. Her er det Per A. Kjærnes (t.h.) ved Vestre Kjærnes Gård og Bernt Otto Follestad i Viken Fiber som møtes.