Tre personer druknet i februar

Tre menn omkom i drukningsulykker i februar, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. To druknet etter å ha gått gjennom isen, mens en omkom under dykking.

Fire personer har druknet etter fall gjennom is i årets to første måneder. I tillegg har mange gått gjennom isen, men reddet seg selv eller fått hjelp av andre (illustrasjonsfoto).

Så langt i 2021 har seks personer druknet i Norge, mot fem på samme tid i fjor. Fire av drukningsulykkene i år har skjedd etter fall gjennom isen, mens to har omkommet under dykking.

– I tillegg har det vært en rekke nesten-ulykker på isen i vinter, der folk enten har reddet seg selv eller fått hjelp til å komme seg opp, sier Tanja Krangnes, leder for fagområdet drukning i Redningsselskapet.

Februar-ulykkene

De to drukningsulykkene etter fall gjennom is i februar skjedde begge i forbindelse med isfiske. I Innlandet omkom en mann i 60-årene da han gikk gjennom isen i Nessundet på Mjøsa.

I Trøndelag ble en mann i 80-årene meldt savnet etter at han ikke kom tilbake fra isfiske på Straumfjorden i Hitra kommune. Han ble funnet etter et søk som gikk over flere dager.

En mann i 30-årene ble funnet omkommet dagen etter at han meldt savnet da han ikke kom opp etter et dykk ved Askholmene utenfor Drøbak i Viken.

To ulykker i Innlandet i år

Alle de seks som har druknet i årets to første måneder var menn. Den yngste var 19 år, mens den eldste var 81 år.

To av ulykkene har skjedd i Innlandet fylke. I Finnmark, Trøndelag, Vestland og Viken har hver hatt en drukningsulykke.

Se flere detaljer om drukningsulykkene i februar i Redningsselskapets digitale drukningsstatistikk her

Redningsselskapets tips for deg som vil ut på isen

Drukningstall februar 2021

Redningsselskapets digitale drukningsstatistikk gir flere detaljer - se www.rs.no/drukning

Følg saker fra Redningsselskapet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Redningsselskapet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Redningsselskapet

3000 skolebarn lærer sikkerhet og miljø på verdens første hybride skoleskip2.3.2021 08:30:00 CET | Pressemelding

I to måneder skal skoleskipene “Brim” og “Bard” innom 45 havner langs hele norskekysten fra sør til nord. Om bord skal 3000 skoleelever lære om sikkerhet på sjøen, marinbiologi, plastforsøpling og fremtidens grønne maritime næring. Det er Redningsselskapet i samarbeid med Brim Explorer som har tatt initiativet til toktet. Kunnskapsminister Guri Melby sendte de første elevene om bord under åpningen av "Forebyggende seilas" tirsdag.