Tre nye i støtteapparatet for A-herrer

Ståle Solbakken er i sluttfasen av arbeidet med å sette sammen støtteapparatet han skal ha med seg i landslagssjefsjobben.

Han vil ha med seg mange erfarne mennesker fra støtteapparatet som fungerte under Lars Lagerbäck, samt noen – i denne sammenhengen – nye ansikter.

- Dette er et godt sammensatt støtteapparat med ulike spisskompetanser. Teamet er en blanding av kontinuitet og fornyelse, og har ulike styrker. Jeg er opptatt av å sette sammen egenskaper som skal bidra til å levere på treningsbanen, utenfor banen og mellom samlinger, forteller Ståle Solbakken.

Kent Bergersen, som har lang erfaring både som spiller og trener, går inn i rollen som assistenttrener. Bergersen kommer nå fra jobb som hovedtrener i Kvik Halden og har tidligere fungert både som hovedtrener og assistenttrener i en rekke norske klubber. Han skal ha et viktig ansvar på treningsfeltet.

Brede Hangeland går inn i en nyopprettet rolle som spilleransvarlig (Player Manager). Rollen innebærer et særskilt oppfølgingsansvar for enkeltspillerne på A-landslaget både på og utenfor banen, samt kartlegging og oppfølging av aktuelle landslagsspillere og respektive klubber mellom samlingene.

Hangeland vil dessuten få et ekstra ansvar for rolletrening for forsvarsspillere/forsvarsledd. Han vil også være en verdifull sparringspartner og rådgiver i trenerteamet gitt sin lange erfaring som spiller på høyeste nivå, både på landslaget og i profesjonelle europeiske klubber.

Andrew Findlay går inn som analytiker med hovedansvaret for alle analyseoppgaver knyttet til A-herrer. Han går også inn i eliteavdelingens analyseteam på Ullevaal. Findlay har lang erfaring som analytiker, sist som Ståle Solbakkens analytiker i FCK, og før dette har han fungert som analytiker for blant annet Manchester United og Wolverhampton.

I tillegg vil Frode Grodås fortsatt inngå i A-landslagets trenerteam som assistenttrener.

- I arbeidet med å sette sammen nytt støtteapparat har Ståle vært opptatt av å videreføre viktig erfaring fra dagens støtteapparat, men samtidig tilføre noe nytt som utfyller Ståle som leder og trener, og som er spisset mot internasjonale referanser. Vi har stor tro på at denne gjengen vil fungere godt sammen i jakten på internasjonal fremgang og kvalifisering til mesterskap, og vi vil gratulerer de tre nye, Kent, Brede og Andrew, med oppdraget, sier Lise Klaveness, direktør for toppfotball og landslag i NFF.

Vedlagt bilde kan krediteres NFF. Andrew Findlay og Frode Grodås var ikke tilstede da bildet ble tatt.

PM: Utvalgsarbeid Qatar-spørsmålet24.3.2021 11:38:04 CET | Pressemelding

Sven Mollekleiv ble i forrige uke engasjert som leder av utvalget som skal se på hva norsk fotball skal gjøre for å reagere på Qatars (vertsnasjonen for fotball-VM 2022) håndtering av menneskerettigheter i landet, herunder utrede, vurdere og innstille på hvilket virkemiddel norsk fotball skal ta i bruk for sin reaksjon. Utvalget er nå klart, og består av 14 personer (seks kvinner, åtte menn). Et utvalg med en bred sammensetning av personer i og utenfor fotballen, med ulike stemmer i debatten og med viktig faglig kompetanse i problemstillingene utvalget skal vurdere. Utvalget starter sitt arbeid umiddelbart. SAMMENSETNINGEN AV UTVALGET Sven Mollekleiv Lang erfaring med internasjonale spørsmål, konflikter, mekling og håndtering av store, komplekse spørsmål. Lang fartstid i Røde Kors nasjonalt og internasjonalt. Kjenner idretten godt. Tom Høgli Toppklubbrepresentant, «initiativtager» Ole Kristian Sandvik Supporterrepresentant, styremedlem Norsk Supporterallianse (NSA) Gina Barstad Support