Tre nye i støtteapparatet for A-herrer

Ståle Solbakken er i sluttfasen av arbeidet med å sette sammen støtteapparatet han skal ha med seg i landslagssjefsjobben.

Han vil ha med seg mange erfarne mennesker fra støtteapparatet som fungerte under Lars Lagerbäck, samt noen – i denne sammenhengen – nye ansikter.

- Dette er et godt sammensatt støtteapparat med ulike spisskompetanser. Teamet er en blanding av kontinuitet og fornyelse, og har ulike styrker. Jeg er opptatt av å sette sammen egenskaper som skal bidra til å levere på treningsbanen, utenfor banen og mellom samlinger, forteller Ståle Solbakken.

Kent Bergersen, som har lang erfaring både som spiller og trener, går inn i rollen som assistenttrener. Bergersen kommer nå fra jobb som hovedtrener i Kvik Halden og har tidligere fungert både som hovedtrener og assistenttrener i en rekke norske klubber. Han skal ha et viktig ansvar på treningsfeltet.

Brede Hangeland går inn i en nyopprettet rolle som spilleransvarlig (Player Manager). Rollen innebærer et særskilt oppfølgingsansvar for enkeltspillerne på A-landslaget både på og utenfor banen, samt kartlegging og oppfølging av aktuelle landslagsspillere og respektive klubber mellom samlingene.

Hangeland vil dessuten få et ekstra ansvar for rolletrening for forsvarsspillere/forsvarsledd. Han vil også være en verdifull sparringspartner og rådgiver i trenerteamet gitt sin lange erfaring som spiller på høyeste nivå, både på landslaget og i profesjonelle europeiske klubber.

Andrew Findlay går inn som analytiker med hovedansvaret for alle analyseoppgaver knyttet til A-herrer. Han går også inn i eliteavdelingens analyseteam på Ullevaal. Findlay har lang erfaring som analytiker, sist som Ståle Solbakkens analytiker i FCK, og før dette har han fungert som analytiker for blant annet Manchester United og Wolverhampton.

I tillegg vil Frode Grodås fortsatt inngå i A-landslagets trenerteam som assistenttrener.

- I arbeidet med å sette sammen nytt støtteapparat har Ståle vært opptatt av å videreføre viktig erfaring fra dagens støtteapparat, men samtidig tilføre noe nytt som utfyller Ståle som leder og trener, og som er spisset mot internasjonale referanser. Vi har stor tro på at denne gjengen vil fungere godt sammen i jakten på internasjonal fremgang og kvalifisering til mesterskap, og vi vil gratulerer de tre nye, Kent, Brede og Andrew, med oppdraget, sier Lise Klaveness, direktør for toppfotball og landslag i NFF.

Vedlagt bilde kan krediteres NFF. Andrew Findlay og Frode Grodås var ikke tilstede da bildet ble tatt.

Valgkomiteens innstilling til nytt forbundsstyre7.1.2021 09:52:16 CETPressemelding

Valgkomiteen i Norges Fotballforbund har avsluttet sitt arbeid og innstiller enstemmig på følgende sammensetning av forbundsstyret til forbundstinget i mars 2021: President: Terje Svendsen, Rosenborg BK Ikke på valg Visepresident 1: Ane Guro Skaare-Rekdal, Ottestad IL Ny for 2 år Visepresident 2: Arne Larsen Økland, Bryne FK Gjenvalg 2 år Styremedlemmer: Gunnhild Lærum, Lillestrøm SK Ikke på valg Malin Frantzen Øiseth, Fet IL Ikke på valg Leon Jarle Aurdal, Aalesunds FK Ikke på valg Jon Mørland, Heming IL Gjenvalg 2 år Kristine Haugen, Lavangen IL Ny for 2 år Les mer om valgkomiteens kriterier og vurdering av de nye kandidatene til forbundsstyret på fotball.no

PRIV.RED: Akkrediteringsinformasjon for kvalifiseringskamp Eliteserien22.12.2020 11:44:20 CETPressemelding

Mandag 28/12 spilles den siste og avgjørende kvalifiseringskampen om plass i Eliteserien 2021. Oppgjøret spilles som én avgjørende kamp på nøytral bane, Intility Arena. Lagene som møtes er vinneren av kvalifiseringsspillet i OBOS-ligaen og laget som ender som nummer 14 i Eliteserien 2020. Kampinformasjon: Dato: 28. desember 2020 Sted: Intility Arena, Oslo Lag A – Lag B Avspark kl. 17.00 Akkrediteringsfrist: 26/12 kl. 15.00 Send inn forespørsel om akkreditering her