Tre norske selskaper valgt ut til Mastercards Lighthouse MASSIV-program

Lighthouse MASSIV er Mastercards samarbeidsprogram for selskaper som jobber med globale utfordringer med et sosialt og bærekraftig perspektiv. Tre av de fem utvalgte selskapene er norske.

Denne våren får fem selskaper delta i MASSIV-programmet til Mastercard. Der får de veiledning og støtte hos rådgivere fra blant annet Swedbank, Danske Bank, Bill & Melinda Gates Foundation, Synch og Nordic Impact Funds.

Til motsetning fra tradisjonelle akselerator- og innovasjonsprogram, har MASSIV en visjon om å hjelpe selskaper å nå FNs mål for bærekraftig vekst gjennom oppskalering globalt. Programmet tar sikte på samarbeid med oppstartsbedrifter som har potensial til å forbedre levestandard i et globalt perspektiv. I 2025 er målet at programmet skal gi 1 milliard mennesker tryggere og bedre liv.

De fem selskapene, to fra henholdsvis Sverige og Estland, og tre fra Norge, er valgt ut basert på deres visjon og evne til å skalere bærekraftige samarbeid. Mastercard og deres Lighthouse-partner Invenio Growth, håper samarbeidene kan bidra til å nå målet om å gjøre verden et tryggere og mer fremgangsrikt sted.

Bredt spekter av løsninger
SPENN er valgt ut som én av fem deltagere. Det norske selskapet har utviklet en digital bankplattform som muliggjør innskudd og sparing for mennesker i utviklingsland – helt kostnadsfritt.

– Som en digital bankplattform med målsetting om å forene de som har – og ikke har – tilgang til banktjenester, er SPENN svært glade for å være en del av MASSIV-programmet. Vi mener at vi har utviklet en innovativ og unik løsning som gir alle muligheten til å sende og ta imot penger kostnadsfritt, i markeder som er preget av høye priser for finansielle tjenester, sier Magne Fretheim, CTO i SPENN.

Også de norske selskapene Farmforce og DDFinance er en del av MASSIV-programmet denne våren. Farmforce tilbyr en skybasert nett- og mobilplattform for styring av verdikjeder i landbruket, mens DDFinance bygger digitale markedsplasser og distribusjonssystemer for forsikring i utviklingsland.

– Partnerskap er avgjørende for å oppskalere driften og levere på de målene vi har satt oss. Gjennom programmet ser vi frem mot å bli utfordret og sammen bygge partnerskap som støtter opp om visjonen vår, sier Anne Jorun Aas, administrerende direktør i Farmforce.

Åpent innovasjonsprogram

MASSIV ble lansert i slutten av 2019, og i fjor var det agritech-selskapet Desert Control fra Stavanger som ble første vinner av programmet. Selskapet utviklet en patentbelagt flytende nanoleire for å motvirke ørkenspredning.

I tillegg til tre norske selskapene, er svenske Addressya og estlandske Viveo Health blant de fem utvalgte til årets Mastercard Lighthouse MASSIV.

– Vi er godt på vei i arbeidet med å utføre visjonen til Mastercard Lighthouse MASSIV, nemlig å hjelpe selskaper å påvirke verden gjennom oppskalering og samarbeid. MASSIV er en åpen innovasjonsplattform som er basert på forpliktelse og ansvarlighet, som betyr at vi fasiliterer samarbeid mellom selskaper og et sterkt økosystem, for å skape resultater som betyr noe, sier Mats Taraldsson, Head of Innovation and Fintech Engagement, Mastercard Nordics and Baltics.

Vil løse globale utfordringer

Som en del av Lighthouse MASSIV-programmet, får selskapene tilbakemelding og støtte av rådgivere med en bred og imponerende bakgrunn. Det inkluderer blant annet bærekraftsekspert, investorer og ledere i Bill & Melinda Gates Foundation, Walt Disney Company Nordics, Synch og Nordic Impact Funds. I tillegg er partnerbankene Danske Bank og Swedbank med.

– Jeg er virkelig imponert over de innovative samarbeidene som er skapt gjennom Lighthouse MASSIV-programmet. Både å finne og bygge de riktige samarbeidene er en nøkkel for oppstartsbedrifter som virkelig vil nå langt. Det er akkurat det Lighthouse MASSIV handler om, sier Lisbeth Zacho, Co-founder og partner i Nordic Impact Funds.

– Det gir masse energi å være med som rådgiver i MASSIV-programmet og samtidig få jobbe med ambisiøse og dedikerte gründere. Samtidig er det ekstra gledelig at løsningene vil påvirke fremtidige globale utfordringer, sier Jim Runsten, Founder og CEO i Synch.

Om Lighthouse MASSIV:
Mastercard Lighthouse MASSIV er åpen innovasjonsplattform som er designet for å skape og skalere løsninger på globale utfordringer fra et sosialt perspektiv. Gjennom langsiktige partnerskap er visjonen å nå FNs mål for bærekraftig vekst. Innen 2025 er målsettingen å forbedre livene til 1 milliard mennesker. Gjennom programmet får selskapene råd og tilbakemeldinger fra en ekspertgruppe med bred global erfaring fra en rekke forretningsområder. Vinneren av programmet er det selskapet som viser prov på det største potensialet til å påvirke hverdagen til flest mulige mennesker gjennom et partnerskap.

Les mer om Lighthouse MASSIV her: www.mclighthouse.com/massiv

Mastercard fullfører overtakelsen av Nets’ konto-til-konto betalingstjenester5.3.2021 12:04:40 CET | Pressemelding

Purchase, NY - Oslo, 5. mars 2021 - I dag kunngjorde Mastercard (NYSE: MA) at selskapet overtar majoriteten av Corporate Services-forretningsområdet til det ledende europeiske betalingsteknologi-selskapet Nets. Det skjer etter å ha oppfylt betingelsene Europakommisjonen fastsatte i august 2020, og innebærer en tilvekst på 300 Mastercard-ansatte i Norge og Danmark. Avtalen tilfører et bredere spekter av konto-til-konto-tjenester, inkludert tjenesteområdene for clearing, sanntidsbetaling, elektroniske fakturaer og digital regningsbetaling.