Tre leverandører videre i kampen om milliardprosjekt i nord

– Dette er godt nytt og sikrer oss en god tilbudsprosess av høy kvalitet. Med reell konkurranse mellom tre sterke aktører sikrer vi oss også at dette store og viktige prosjektet blir levert til markedspris. Det sier utbyggingsdirektør i Statens Vegvesen, Kjell Inge Davik.
Dagens veg er ulykkesbelastet med smal vegbane, mange svinger og bratte stigninger. Ny veg vil gi bedre fremkommelighet, øke trafikksikkerheten og redusere reisetiden mellom Sortland og Harstad med om lag 40 minutter. Store deler av den nye vegen vil få 90-sone.
– Det blir også svært spennende å se hvordan leverandørene vil løse de strenge klimakravene vi har lagt inn i denne kontrakten. Det sier avdelingsdirektør og prosjektsjef Stein Johnny Johansen, i Statens vegvesen.
Mye kompetanse
Kontraktsformen offentlig privat samarbeid (OPS) er bestemt av Stortinget. I OPS-prosjektet E10 Hålogalandsvegen vil én leverandør få ansvar for prosjektering, finansiering, bygging og drift av det nye veganlegget i 25 år. De tre leverandørene er derfor organisert som OPS-selskap. De består av aktører med solid erfaring fra gjennomføring av kompliserte samferdselsprosjekt i liknende kontrakter.
– I tillegg er det gledelig at samtlige leverandører har knyttet til seg norske selskap med kompetanse innen prosjektering, bygging og drift, sier Johansen.
De tre leverandørene er:
- Via Borealis.
Ledes av ASTM S.p.a som har med seg Acciona Concesiones S.L, Acciona Construccion SA, Itinera S.p.a, Acciona WEP Holding inc., Rambøll Norge AS, Rambøll Finland Oy og Mesta AS.
- Nordland Forbinde.
Ledes av Gülermak Sp. z o.o. som har med seg Aldesa Construcciones S.A., Intertoll Infrastructure Developments B. V., Tecnicas y Proyectos S.A. (TYPSA), AFRY Norway AS, Intertoll Europe Zrt, Intertoll Limited, Duna Intertoll Zrt, Mecsek Autopalya-uzemelteto Zrt, Intertoll Polska Sp. z o.o, Intertoll Construction Sp. z o.o, Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. og Intertoll Capital Partners B.V.
- Skanska Hålogalandsvegen.
Ledes av Skanska Norge AS som har med seg Skanska Infrastructure Development AB, Multiconsult ASA, Aas Jakobsen AS, AJ Trondheim AS, ViaNova AS, Svevia Norge AS, Skanska AB, Skanska Hedmarksvegen Invest AB, Skanska Norge Konsernpensjonskasse og Skanska Trean Allmän Pensionsstiftelse.
Tilbudskonkurranse med forhandlinger
Prosjektet går nå inn i en avklaringsfase. Målet er at leverandørene skal få detaljert kunnskap om hva de skal levere tilbud på.
I tilbudsfasen får hver leverandør levere tre tilbud. Etter første og andre tilbud får de veiledning av Statens vegvesen til forbedring av kvalitet og pris. Tredje og endelig tilbud avgjør hvem som vinner kontrakten. Erfaringen er at kvaliteten går opp og prisen ned ved bruk av denne konkurranseformen.
Milepæler
Frist for levering av første tilbud er planlagt i mai 2022. Tildeling og signering av kontrakt forventes å skje vår/sommer 2023. Med byggestart som forventes sommer/høst 2023, og en antatt byggetid på 6-7 år, kan ny veg stå ferdig og tas i bruk i 2029.
Fakta om prosjektet
Kontrakten omfatter 82 km ny veg fordelt på strekningene rv. 85 fra Sigerfjordtunnelen til Gullesfjordbotn, E10 fra Gullesfjordbotn til Steinsland v/Tjeldsund bru, rv. 83 fra Tjeldsundbrua til Fauskevåg og rv. 85 fra Kåringen til Fiskefjord. Det skal bygges totalt 27 km tunnel fordelt på sju tunneler.
Selve utbyggingen er forventet å ligge på rundt 9 milliarder kroner. Den øvre rammen for hele prosjektet, inkludert finansiering og drift i 25 år, samt grunnerverv, forarbeid, og utgifter til Statens vegvesen, er av Stortinget satt til 18,3 milliarder kroner.
Nøkkelord
Kontakter
Kjell Inge DavikDivisjonsdirektørStatens vegvesen Utbygging
Tel:90044267Tel:90044267kjell.inge.davik@vegvesen.noStein Johnny JohansenProsjektdirektørStatens vegvesen / Utbyggingsområde nord
Tel:97543088stein.johnny.johansen@vegvesen.noBilder
Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Advarer mot sterke inntrykk i sommer: Denne sommeren kan bli den dødeligste på flere år30.6.2025 13:21:27 CEST | Pressemelding
Flere MC liv har gått tapt denne sesongen og i helga var det flere ulykker på MC. Nødetatene og Statens vegvesen ber nå alle som skal ut i sommertrafikken om hjelp.
Fredag starter nødvendig vedlikehold av E6 Klemetsrud bru30.6.2025 10:01:14 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal skifte brufuger på E6 Klemetsrud bru sør for Oslo. Arbeidet starter fredag 4. juli kl. 22.00 og to kjørefelt mot Oslo blir stengt.
Stenger E6 ved Eidsvolltunnelen fra fredag kveld til søndag30.6.2025 09:14:30 CEST | Pressemelding
Ny Sletta bru er nå ferdigstøpt. Fra fredag 4. juli kl. 21 til søndag 6. juli kl.12 stenges E6 for å legge om trafikken. Når E6 åpner igjen, vil trafikken gå som normalt forbi anleggsområdet.
Stenger E6 ved Langnesberga i Snåsa i en uke27.6.2025 13:45:41 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen må legge ned ny og skifte stikkrenner, samt støpe og reetablere støttemurer ved E6 Langnesberga. E6 blir derfor stengt fra tirsdag 1. juli kl. 07.00.
Denne helgen bør du la bilen stå27.6.2025 13:16:09 CEST | Pressemelding
Denne helgen skjer det mye i Oslo både i byen og på veiene. Dette er helgen du bør la bilen stå.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom